با انواع الگوی فرم مدرسه آشنا شوید


با انواع الگوی فرم مدرسه آشنا شوید

اکثر مدارسی که در ایران فعالیت می کنند برای این که مدرسه شان از ساختاربندی بهتری برخوردار باشد لباسی هماهنگ نوشته با انواع الگوی فرم مدرسه آشنا شوید اولین بار در روچی. پدیدار شد.

امتیاز خود را ثبت کنید

اکثر مدارسی که در ایران فعالیت می کنند برای این که مدرسه شان از ساختاربندی بهتری برخوردار باشد لباسی هماهنگ با عنوان فرم مدرسه برای دانش اموزان در نظر می گیرند. به همین دلیل هر ساله والدین برای دوخت لباس فرم مدرسه ی فرزند خود به خیاطی ها مراجعه می کنند. به همین دلیل نیاز است که هر خیاطی با دوخت لباس فرم آشنا باشد، ما نیز برای آشنایی بیشتر شما با دوخت فرم مدارس، در این مقاله قصد داریم نحوه ی رسم الگوی فرم مدرسه دخترانه را به شما آموزش دهیم، پس با ما همراه باشید.

نحوه ی رسم الگوی فرم مدرسه ی دخترانه

در ابتدا برای رسم الگوی فرم مدرسه دخترانه، الگوی پایه را رسم می کنیم اما به دلیل این که می خواهیم این الگو را برای فرم مدرسه مورد استفاده قرار دهیم باید توجه داشته باشید که یک چهارم قسمت سینه و باسن در قسمت جلو باید به با .۵۱ تا ۲ سانتی متر جمع شود.

اما در مورد الگوی پشت لباس می توانید یک چهارم قسمت سینه و باسن را نیازی نیست که با ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر جمع کنید. نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که به دلیل این که شما راحت تر بتوانید الگوی خود را رسم کنید ما این الگو را به صورت جداگانه در مورد الگوی جلو و پشت لباس مورد بررسی قرار می دهیم.

با انواع الگوی فرم مدرسه آشنا شوید

رسم الگوی جلوی لباس

برای رسم الگوی جلوی لباس فرم باید یک قسمت فونی برای لباس در نظر بگیرید یعنی قد مانتو را رسم می کنید و برای زیر کار برای بچه ها معمولا ۳ تا ۵ سانت با توجه به سایز فرد فونی در نظر می گیریم.

حال نوبت به ساسون می رسد، معمولا برای دانش آموزان ساسون در نظر گرفته نمی شود اما شما می توانید از قسمت کمر و قسمت سینه به اندازه ی ۶ تا ۷ سانتی متر داخل شوید و به قسمت نصف سر شانه متصل کنید، سپس این خط را تا پایین لباس امتداد می دهیم که این خط همان خط برش کار خواهد بود، در ضمن شما باید ۱٫۵ سانتی متر را به آن زاپاس دهید.

حال برای قسمت جلو به اضافه ی ۶ سانتی متر جادکمه در نظر می گیرید. در ضمن از این ۶ سانتی متر، ۴ سانتی متر به داخل تا می خورد و ۲ سانتی متر برای دکمه خور در نظر گرفته می شود، نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما جادکمه را باید روی پارچه در نظر بگیرید و بعد الگو را روی پارچه بگذارید. سپس برای قسمت پهلو سه سانتی متر در نظر می گیریم و خطی موازی قسمت جلوی لباس رسم می کنیم، توجه داشته باشید که اگه زاپاس هایی که برای لباس در نظر می گیرید به اندازه باشند لباس نیاز به پرو نخواهد داشت.

در گام بعدی نوبت به حلقه ی لباس می رسد، توجه داشته باشید الگویی که رسم می کنیم متعلق به یک لباس مدرسه است و باید ازاد و راحت باشد، در مورد حلقه ی لباس پیشنهاد می کنیم که هر اندازه ای که برای حلقه ی لباس در نظر گرفته اید ۲ الی ۳ سانت را ازادتر در نظر بگیرید.

سپس باید زاپاس حلقه لباس را رسم کنید در مورد زاپاس حلقه لباس می توانید به اندازه ی ۱٫۵ سانتی متر را برای حلقه ی لباس در نظر بگیرید، توجه داشته باشید که زاپاس حلقه ی لباس باید حتما ۱٫۵ سانتی متر باشد زیرا در غیر این صورت قسمت حلقه ی لباس روی دست می افتاد و حالت کشیدگی ایجاد می کند.

برای قسمت سرشانه باید ۲ سانتی متر و برای قسمت یقه باید ۱ سانتی متر را به عنوان زاپاس در نظر بگیرید، برای قسمت زیر کار نیز سه سانتی متر را اضافی برای قسمت قد در نظر می گیریم، توجه داشته باشید که نباید این کار را به صورت چشمی انجام دهید و این قسمت اضافی را روی الگوی خود مشخص نکنید زیرا در غیر این صورت ممکن است دچار خطای دید شوید و به درستی برش ندهید.

با انواع الگوی فرم مدرسه آشنا شویدرسم الگوی پشت لباس

پس از رسم الگوی جلوی لباس نوبت به رسم الگوی پشت لباس می رسد، برای رسم الگوی پشت در نظر داشته باشید که الگوی مانتوی دخترانه ای که در ما در این جا مورد بررسی قرار می دهیم مانتویی که از پشت پیله دارد، به همین برای رسم پیله روی قسمت الگوی پشت لباس ابتدا خطی افقی روی قسمت پشت لباس رسم می کنیم و سپس در امتداد خط الگوی پشت که از کمر رسم شده است به اندازه ی ۸ تا ۱۰ سانتی متر برای پیله در نظر می گیریم.

در ضمن برای این که قسمت پیله درز نخورد باید پیله روی دولای بسته باشد. قسمت بالای الگوی پشت دولای باز است و این بار هم مانند الگوی جلوی لباس، سر شانه را نصف می کنیم و به اندازه ی ۶ تا ۷ سانتی متر از قسمت کمر و سینه به سمت داخل حرکت می کنیم و نقاطی که به آن می رسیم را به همدیگر و سپس نصف سرشانه وصل می کنیم، در ضمن توجه داشته باشید که این خط همان خط برش الگوی پشت خواهد بود. حال برای قسمت کارور پشت نیز باید نصف اندازه ی کارور پشت را با ۱ سانتی متر جمع کنیم تا لباس از پشت برای دانش آموز مشکلی نداشته باشد.

سپس باید زاپاس قسمت کمر به بالای لباس را رسم کنید که در این قسمت ما زاپاس را ۳ سانتی متر در نظر می گیریم، برای قسمت سرشانه نیز ۲ سانتی متر و برای قسمت یقه ۱ سانتی متر زاپاس در نظر می گیریم.

برای قسمت حلقه لباس نیز این بار مانند الگوی جلوی لباس ۱٫۵ سانتی متر زاپاس در نظر می گیریم و برای قسمت پهلوی لباس نیز باید ۳ سانتی متر زاپاس در نظر بگیریم.

نکته ی دیگری که در مورد رسم الگوی لباس فرم مدرسه ی دخترانه به ان اشاره کنیم این است که قد لباس را برای فرد باید ۱۰ سانتی متر زیر زانو در نظر بگیریم، این اندازه به این دلیل است که لباس فرمی که در طی ۹ ماه پوشیده می شود پس از ۹ ماه به دلیل قد کشیدن دانش آموز برای او کوچک می شود.

با انواع الگوی فرم مدرسه آشنا شوید

رسم الگوی یقه ی لباس

برای الگوی مانتویی که ما در حال بررسی آن هستیم هم می توانید از الگوی یقه ی شکاری که گرد شده و هم از یقه استفاده کنید. که ما در این جا الگوی یقه شکاری که گرد شده است را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای رسم الگوی یقه شکاری برای فرم مدرسه ابتدا نصف اندازه ی دور یقه را در نظر می گیرید و به اندازه ی سه سانتی متر به سمت بالا حرکت می کنیم و خط را رسم می کنیم، خطی که رسم می کنید ابتدا باید صاف باشد و سپس حالت نیم هلال به آن می دهیم سپس بر اساس اندازه های فرد برای پهنای یقه به اندازه ی ۴ تا ۶ سانتی متر از نقطه ی ۳ سانتی به سمت بالا حرکت می کنیم که ما در این جا ۵ سانتی متر از ۳ سانتی متر بالاتر می رویم و نقطه ی که به ان می رسیم را به صورت هلال به ابتدای نقطه ای که در ابتدا از ان شروع کرده ایم وصل می کنیم. در این جا قسمت هلال ۵ سانتی همان خط برش خواهد بود و سپس قسمت هلال ۵ سانتی متر روی قسمت دولای بسته دو بار قرار می گیرد.

نکات تکمیلی در مورد رسم الگو و برش الگو

برای این که پایین مانتویی که رسم می کنید حالت تیزی به خود نگیرد باید در قسمت فونی در قسمت الگوی جلو لباس باید به اندازه ی نیم سانت هلال کنید. البته میزان اندازه ی هلال به اندازه ی فونی شما بستگی دارد یعنی اگر اندازه ی فونی شما بیشتر باید یک سانتی متر گرد کنید. نکته ی دیگری که در مورد الگوی فرم مدارس باید به آن اشاره کنیم این است که در کنار تفاوتی که فرم الگوی دخترانه و پسرانه در قد لباس دارد، به دلیل این که استایل پسرها با دخترها فرق دارد، آستین فرم دخترانه و پسرانه و همچنین حلقه استین آن ها نیز با هم فرق دارند و برخی نیز از این مسئله آگاه نیستند و فرم دخترانه را برای لباس پسرانه در نظر می گیرند و فرم پسرانه را برای لباس دخترانه در نظر می گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد