شناخت امیر گل‌ها در میان برگ‌های کتاب


شناخت امیر گل‌ها در میان برگ‌های کتاب

زندگی و منش امام علی علیه السلام همواره مورد علاقه پیروان و علاقه‌مندان آن حضرت بوده است. این شب‌ها و روزها، فرصت مناسبی برای شناخت بهتر این شخصیت عالی‌قدر از میان برگ‌های کتاب‌هاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شب قدر، شبی که برتر از هزار ماه است و سرنوشت همگی ما در این شب رقم خواهد خورد، در کنار سوگواری برای شهادت امام علی علیه‌السلام، بهترین فرصت است تا تلاشی هر چند کم و محدود، برای شناخت آن بزرگوار داشته باشیم.

حضرت علی (ع)، شخصیتی بزرگ است که وجوه مذهبی، عرفانی، سیاسی، فلسفی، ادبی و ... ایشان در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و علمی، به دست کارشناسان و پژوهشگران بررسی و تحلیل و در کتاب‌های متعدد منتشر شده است. اگرچه بسیاری از این کتاب‌ها برای اهل فن و تدریس در مراکز علمی، دانشگاهی و حوزه‌ها منتشر شده است، اما هستند کتاب‌هایی که مخاطبان عادی هم می‌توانند به قدر پیمانه خود، از آن وجود بیکران جرعه‌ای را بنوشند.

در زیر چند کتاب را برای مطالعه علاقه‌مندان و عاشقان به امیرالمومنین معرفی می‌کنیم.

«نهج البلاغه»

بی شک برای هر علاقه‌مند به امام اول شیعیان، «نهج البلاغه» که گزیده خطبه‌ها، نامه‌ها و جملات قصار امام علی (ع) به انتخاب سید رضی (قرن چهارم) است، نخستین کتابی است که باید خواند. ترجمه سیدجعفر شهیدی از نهج‌البلاغه، شاید بهترین نسخه برای مطالعه اهل ذوق باشد. اهمیت این ترجمه بر ترجمه‌های دیگر بر آن است که علاوه بر صحت و امانت و اتقان و تطبیق یکایک واژگان عربی به فارسی، ویژگی مهم ادبی این اثر جاودانه، یعنی به‌کار بردن صنایع لفظی و آریش‌های ادبی از جمله استعاره، تشبیه، جناس، مراعات نظیر و به ویژه سجع در برگردان فارسی تا آن جا که ممکن بوده، مورد توجه قرار گرفته، اما با این همه، معنی فدای آرایش لفظ نشده است.

رمان «قدیس»

قالب ادبیات داستانی، یکی از محبوب‌ترین انواع ادبی است. برخی از نویسندگان از این دریچه هم به زندگی امام علی نگاه کرده‌اند که «قدیس»، اثر ابراهیم حسن‌بیگی از آن جمله است. این رمان که نخستین بار در سال ۹۰ منتشر شد، با بهره‌گیری از داستانی که برای یک کشیش مسیحی و در زمان حال اتفاق می‌افتد، به بررسی ابعاد مختلفی از زندگی مولا علی(ع) پرداخته است.

نویسنده با پرهیز از پرداخت صرف به جنبه تاریخی زندگی مولای متقیان، در قالب یک داستان متفاوت، هم حوادث تاریخی دوران امام را به تصویر کشیده و هم شخصیت پرجاذبه‌ امام را که حتی برای مسیحیان و دیگر ادیان نیز جذاب است، نشان می‌دهد.

«قدیس» کتابی است با یک موضوع تکراری، ولی بیانی تازه و نویسنده آن با تسلط خوبی که بر زندگی امام علی(ع) و نهج‌البلاغه داشته، با تکیه بر منابع فراوان، به معرفی امام علی(ع) از زبان یاران و دشمنان ایشان پرداخته است.

«امیر گل‌ها»

سیره اولیاء‌الله، بهترین الگو برای زندگی هر انسان معتقدی است. «امیر گل‌ها» به قلم حسین سیدی که جلد دوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده ‌معصوم(ع)»، از این منظر به زندگی حضرت علی (ع) پرداخته است.

در این مجموعه سعی شده مسایل مختلف زندگی امیرالمومنین از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه، پاسخی به این سوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست‌ویکم، چگونه اهل بیت(ع) می‌توانند الگو باشند و چگونه آنها می‌توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.

«علی زیباترین سرود هستی»

حضرت علی (ع)، اول عارف بزرگ جهان هستی است و چه زیباست کتابی که به قلم عارفانه شهید مصطفی چمران از آن بزرگوار نگاشته شده باشد. «علی زیباترین سرود هستی» نوشته مصطفی چمران، اثری زیباست که از دیدگاه یک سالک راهِ علی‌ابن‌ابی‌طالب به رشته تحریر درآمده است.

قسمتی از این کتاب بدین شرح است: «درپهنه زمان و مکان اگر بخواهم بگردم، کسی را بیابم که رابطه من و او عشق باشد، نه فقط الان، نه فقط در یک نقطه، درهمه جا وهمه وقت ...فقط علی را می‌یابم که این چنین به او عشق بورزم و رابطه من و او بر پایه عشق پاک باشد. عشقی از تاروپود وجودم، از اعماق روحم، از معراجم، از مرگم، از حیاتم، برای علوّ روحم، برای طیران به آسمانها، به علی پناه می‌برم. هنگام تنه‌ای، درد، غم و شکست و مظلومیت به علی نزدیک می‌شوم و تشفّی می‌کنم. انیس شب‌های تار من هنگام مناجات، همراه من، درکو چه‌های پرپیچ و خم و تاریک، مددکار من، درنبردهای مرگ و حیات، آرزوگاه عالی‌ترین تجلیات روح من و ...»

«جاذبه و دافعه امام علی»

پس از به خلافت رسیدن حضرت علی (ع)، بسیاری از کسانی که تا پیش از آن دورش حلقه زده بودند، به جبهه مخالفان آن امام پیوستند؛ عدالت‌خواهی، رفع تبعیض، پرهیز از سیاست‌بازی و اصرار به بازگرداندن امور به زمان حضرت رسول، از جمله مواردی بودند که با مخالفت‌هایی روبرو شدند. البته همین رویکرد حکومتی و مدیریتی امام علی، بسیاری را بر عشق و پیروی از او پایدارتر ساخت.

شهید مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه امام علی را در کتابی به همین نام، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. در بخشی از این کتاب آمده است: «بحث خود را اختصاص می‌دهیم به دوران خلافت چهار ساله و اند ماهه او. علی همه وقت شخصیتی دو نیرویی بوده است. علی همیشه هم جاذبه داشته است و هم دافعه. مخصوصا در دوره اسلام، از اول گروهی را می ‌ینیم که به گرد علی بیشتر می‌چرخند و گروهی دیگر را می‌بینیم که با او چندان میانه خوبی ندارند و احیانا از وجود او رنج می‌برند. ولی دوران خلافت علی و همچنین دوره‌های بعد از وفاتش، یعنی دوران ظهور تاریخی علی، دوره تجلی بیشتر جاذبه و دافعه او است. به همان نسبت که قبل از خلافت تماسش با اجتماع کمتر بود، تجلی جاذبه و دافعه‌اش کمتر بود. علی مردی دشمن‌ساز و ناراضی‌ساز بود. این یکی دیگر از افتخارات بزرگ او است. هر آدم مسلکی و هدفدار و مبارز و مخصوصا انقلابی که در پی عملی ساختن هدف‌های مقدس خویش است و مصداق قول خدا است که: «در راه خدا میکوشند و از سرزنش سرزنش‌گری بیم نمی‌کنند.»

شناخت امیر گل‌ها در میان برگ‌های کتاب

«علی، صدای عدالت انسانی»

حضرت علی، شخصیتی است که بسیاری از غیر مسلمان‌ها هم شیفته او هستند، از جمله جرج جرداق مسیحی. این شاعر، نویسنده و پژوهشگر لبنانی، دایره‌المعارف «علی، صدای عدالت انسانی» را منتشر کرده است.

او از ته دل آرزو می‌کند ای کاش روزگار به ما، یک امام علی (ع) دیگر می‌داد. جرداق، علی علیه اسلام را انسانی ناب برمی‌شمارد و معتقد است قدرت آن حضرت در ایجاد نوعی بیداری و نوعی آگاهی جهانی در زمینه حقوق و برابری و عدل و عفو و تسامح، باعث شده است بسیاری شیفته او شوند.

«۱۰۰۱ داستان از زندگانی امام علی(ع)»

کتاب «۱۰۰۱ داستان از زندگانی امام علی(ع)» از محمدرضا رمزی اوحدی که به تناسب سال‌های زندگی اولین امام شیعیان نوشته شده است، در ۵ فصل تدوین یافته است.

داستان‌های این کتاب همه کوتاه هستند و خواننده به راحتی می‌تواند هر صفحه‌ای از کتاب را که بخواهد باز کند، قصه‌ای بخواند و بعد در زمان دیگر، سراغ داستان دیگری برود.

ترجمه منظوم اشعار منسوب به امیرالمؤمنین

حضرت علی (ع) ادیبی یکتا در زبان و ادبیات عرب به شمار می‌آیند. محمد محقق کوشیده است بسیاری از اشعار منسوب به امام را ترجمه و در یک کتاب گرد آورد. در این‌که حضرت علی (ع) تمام اشعار این کتاب را سروده باشند، اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما آن‌چه در این بین مسلم است، این است که آن امام بزرگوار اکثر این اشعار را سروده‌اند.

«امام علی(ع) در شعر فارسی»

«امام علی(ع) در شعر فارسی»، عنوان کتابی است که در دو جلد و چهارده فصل تنظیم شده است. جلد اول این کتاب از ولادت تا امامت در شش فصل و جلد دوم از غربت تا شهادت مولا(ع) را در هشت فصل دربرمی‌گیرد.

 حجت‌الاسلام ‌محمد صحتی سردرودی در این کتاب، ادوار مختلف از زندگی‌نامه امام علی (ع) را (از ولادت تا شهادت) از زبان شیرین و جذاب شاعران فارسی گو حکایت می‌کند.

۵۷۵۷

کد خبر 1263999

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق