«تکایا الخیر»؛ پناهگاهی برای آوارگان فلسطینی


«تکایا الخیر»؛ پناهگاهی برای آوارگان فلسطینی

«تکیه خیریه نابلس» یکی از مشهورترین تکیه های فلسطین است که مقصد همیشگی فقیران و مستمندان و در راه ماندگان به شمار می آید. این تکیه ها روح برادری و ارزش های انسانی را بین فلسطینی ها تقویت می کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در شهر نابلس شمال کرانه باختری مکان کوچکی وجود دارد که مقصد فقیران و در راه ماندگان است. هر روز پیش از اذان مغرب در اطراف آن گردهم می آیند ودر انتظار دست خیرخواهانه هستند. این مسئله ارزش های اجتماعی و انسانی بین فلسطینی ها را در این زمان که اشغالگران و فقر تلاش دارد تا آنها را درهم بشکند، تقویت کرده است.

«تکیه خیریه نابلس» یکی از مشهورترین تکیه های فلسطین در ارایه وعده های غذایی رایگان است؛ تکیه ای که در ماه پرفضلیت رمضان پناهگاه فقیران و مستمندان این شهر است. جایی که می خورند و می آشامند تا سیر شوند. اگر آنها نتوانند سهم خود را به دست بیاورند، بدون ناراحتی به منازلشان بازمی گردند. به همین دلیل شعار نوشته شده بر روی درهایشان این است که «هرگز فقیر در این شهر نمی باشد».

با نزدیک شدن به ساعت هشت صبح این تکیه به مانند کندوی عسل می شود و دهها نفر از کارکنان و داوطلبانی که برای خدمت به فقیران این شهر فعالیت می کنند، به آماده کردن وعده های غذایی اقدام می کنند تا قبل از اذان مغرب آماده شود. داخل این تکیه هرفردی را درحال یک فعالیت دیده می شود، فردی درحال شستشو و فردی دیگر درحال نظافت یا آماده کردن و صدای «عبدالباسط عبدالصمد» و آیات قرآن کریم که با زیبایی منحصر بفرد خواننده می شود، انگیزه آنها را بیشتر می کنند.

حاج «یعقوب عساف»(62 ساله) آشپز این تکیه است که مهمترین ماموریت را دارد. کسی که قدرت و عزم خود را برای کمک به این تکیه به کار می گیرد و غذاهایی با طعم ویژه ای را برای فقیران و مستمندان آماده می کند.

عساف در گفتگو به «خلیج اونلاین» می گوید که وی از روز افتتاح این تکیه در سال 2012 میلادی به عنوان آشپز فعالیت می کرده است و همچنان بدون خستگی برای خدمت به فقیران و در راه ماندگان و مستمندان این شهر با محبت کار می کند.

این آشپز فلسطینی می گوید: هیچ چیزی نزدیک خداوند بالاتر از کمک و اطعام فقیران نیست، این کار اجر و ثواب بی نهایت دارد. به همین دلیل این کار را تا آخرین روز زندگی ام ادامه خواهم داد.

وی می افزاید: این تکیه پیش از این نزدیک به یکهزار وعده در ماه رمضان ارایه می داد، اما با افزایش تعداد فقرا به علت وضعیت اقتصادی سخت و شرایط وحشتناک شهروندان فلسطینی به دلیل تدابیر اشغالگران اسرائیلی، تعداد وعده های غذایی به بیش از دو هزار و 200 وعده غذایی رسیده است.

عساف می گوید: هدف اول و آخر این تکیه ، اطعام بیشتر فقیران داخل و خارج این شهر است تا در ماه رمضان فقیری باقی نماند. این مسئله روح برادری را تقویت می کند و ارزش های اجتماعی و انسانی بین فلسطینی ها را حمایت می کند.

در همین حال، تکیه نابلس، طرح جدیدی در سرزمین فلسطین نیست و تنها این تکیه درهای خود را برای خدمت به فقیران در ماه رمضان و سایر ماه باز نمی کند، بلکه «تکیه حضرت ابراهیم» در شهر الخلیل، تکیه «خاصکی سلطان» و «قلندیا» در شهر قدس اشغالی نیز وجود دارد.

این تکیه از ساختمان های مهمی است که تاسیس آن به عصر عثمانی برمی گردد. این ساختمان برای برپایی عبادت و کمک به در راه ماندگان و فقیران و اطعام به آنها ساخته شده است. تکیه نابلس در ماه رمضان به کمک های خیرخواهانه شرکت ها و موسسه ها و نیکوکاران این شهر تکیه دارد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط