پاسخ روژه گارودی به دختر فرانسوی درباره امام علی (ع)


پاسخ روژه گارودی به دختر فرانسوی درباره امام علی (ع)

دختر دانشجوی فرانسوی نزد من آمد و گفت: «شما همواره از یک شخص مسلمان به نام «علی» سخن می گویید. این علی کیست و چرا در شما این اندازه تاثیر گذارده است؟

مجری برنامه من مصر یکی از قسمت های این برنامه را با ذکر خاطره ای از روژه گارودی اندیشمند مسلمان فرانسوی آغاز می کند:

روژه گارودی، نویسنده، اندیشمند و فیلسوف فرانسوی می‌گوید: سال‌ها پیش زمانی که در دانشگاه سوربن فرانسه تدریس می کردم، روزی یکی از دختران دانشجو نزد من آمد و گفت: «شما استاد من هستید و من همیشه کتابها و مقالاتتان را می خوانم و در سخنرانی های شما حاضر می شوم. نکته ای که توجه مرا جلب کرده آن است که شما همواره از یک شخص مسلمان به نام "علی" سخن می گویید. این علی کیست و چرا در شما این اندازه تاثیر گذارده است؟»

روژه گارودی می افزاید: به او گفتم که علی ع، پسر عمو و داماد (همسر دختر) پیامبر اسلام حضرت محمد ص است و یکی از فرماندهان نظامی لشکر اوست. اکنون از تو سوالی می‌پرسم تا بخش کوچکی از شخصیت او برایت آشکار شود.

دختر دانشجو گفت: بفرمایید!

روژه گارودی می گوید: از او پرسیدم که اگر هنگام عبور از خیابان، خودرویی با سرعت زیاد به تو برخورد کند، چه بر سرت می آید؟!

دختر دانشجو پاسخ داد: کشته می شوم، یا به کما می روم!

گارودی می گوید: آن مرد – علی ع- در حال نماز و در سجده، مورد اصابت ضربۀ شمشیر قرار گرفت و آن ضربه تا اعماق جمجمه اش نفوذ کرد، یعنی به مغزش رسید. ضربت شمشیر تا ژرفای مغز او رفت؛ همان جا که جایگاه حکمت و معرفت بود.. اما تنها یک روز پس از آن حادثه، علی ع در حالی که در بستر مرگ افتاده بود و ضربۀ کشنده تا ژرفای مغزش نفوذ کرده بود، آخرین وصیت خود را به فرزند ارشد خود، حسن ع گفت و این وصیت یکی از برترین مفاهیمی است که بشریت در سراسر تاریخ خود شنیده است، چرا که دربردارندۀ حکمت و پند و والامنشی است و برترین مفاهیم انسانی را در خود نهفته دارد.

دختر دانشجو -که شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته بود- پرسید: مگر در وصیت خود چه گفت؟

گارودی پاسخ داد: بخشی از آن را برایت بازگو می کنم. علی ع در بستر مرگ به فرزندش حسن فرمود: «فرزندم! با اسیرت مهربان باش. (و منظور او همان کسی بود که در سجده با شمشیر به سرش زده بود.) به خاطر حقی که بر تو دارم، از تو می خواهم که بر اسیرت رحم کنی و با او نیکوکار و دلسوز باشی. از آنچه خود می خوری به او بده و از آنچه می نوشی به او بنوشان. دست و پای او را با غل و زنجیر نبند و اگر من جان دادم، تنها با زدن یک ضربه او را قصاص کن. مبادا او را بسوزانی یا مثله کنی، که من از جدت رسول خدا ص شنیدم که فرمود: "از مثله کردن بر حذر باشید و حتی سگ وحشی (مهاجم) را هم مثله نکنید".

اگر من زنده بمانم، بر من سزاوارتر است که از او در گذرم و خود می دانم که با او چه کنم. شما دو تن را به تقوای الهی سفارش می کنم و به این که در طلب دنیا نباشید و به خاطر از کف دادن چیزی از متاع دنیا، افسوس مخورید. همواره سخن حق بگویید و برای پاداش الهی کار کنید، یاور ستمدیدگان و دشمن ستمگران باشید..»

گارودی می افزاید: من همچنان بخش هایی از وصیت علی ع را برای شاگردم بازگو می کردم، و دخترک دانشجوی فرانسوی می شنید و اشک هایش را پاک می کرد..

این بود گفتگوی اندیشمند فرانسوی روژه گارودی با شاگردش، که تنها یکی از صدها نمونه از ابعاد رحمت و مهربانی در اسلام را بیان می کند؛ همان رحمت و مهری که موجب شد مولای ما علی ع به فرزندش وصیت کند کسی را که در نماز به او شبیخون زد و او را کشت، شکنجه نکند و از او انتقام نگیرد و او را نسوزاند و برای کشتن او - در اجرای حکم الهیِ قصاص - هم یک ضربه بیشتر نزند؛ و پیش از آن نیز وصیت کرده بود که از خوراک خودش به او بدهند و از همان نوشیدنی خودش به او بنوشانند.

از این رو، متهم کردن مسلمانان به خشونت و تشویق به خشونت‌ورزی، در واقع یکی از سخیف‌ترین اتهامات در جهان است.

پایان پیام/42

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت