«مسجد جامع الکبیر» نماد تنوع هنری و معماری در دوره های اسلامی


«مسجد جامع الکبیر» نماد تنوع هنری و معماری در دوره های اسلامی

«مسجد جامع الکبیر» سومین مسجد در اسلام و نخستین مسجد در یمن است که طراحی های معماری آن بیانگر تنوع هنری وتاریخی در این مسجد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج اونلاین، گلدسته های بیش از 60 مسجد در آسمان شهر قدیمی صنعاء می درخشد که یکی از قدیمی ترین مساجد این شهر «مسجد جامع الکبیر» معلق به سال ششم هجرت است که به عنوان سومین مسجد در اسلام پس مسجد قباء و مسجد النبی و همچنین نخستین مسجد در یمن به شمار می آید.

«عبدالخالق الشامی» پژوهشگر تاریخ یمن در گفتگو با خلیج اونلاین می گوید: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) دستور ساخت مسجد جامع الکبیر را داد. هنگامی که صحابی خود «وبر بن یحنس الانصاری» را برای دعوت یمنی به اسلام فرستاد، مکان آن را تعیین کرد تا این مسجد بین صخره الملمة و بستان باذن ساخته شود.

براساس روایت های تاریخی، نام این مسجد در میان غیر یمنی ها به جامع صنعاء و مسجد صنعاء مشهور است، اما ساکنان صنعاء آن را به «جامع المقدس» می نامند.

این مسجد به شکل کنونی در مساحتی بالغ بر شش هزار و 607 متر مربع در مراحل متعدد تاریخی ساخته شده است. ساختمان این مسجد در ابتدا چهار ستون داشت و بسیار ساده بود، در دوره «ولید بن عبدالملک» دستور توسعه و تحکیم سازی این مسجد داده شد. اما رواق و گنبد ان را در دوره «سنان پاشا» حاکم عثمانی ساخته شد.

نقش و نگارها و طراحی های معماری بی نظیر آن بیانگر تنوع هنری و تاریخی در این مسجد به شمار می آید که بر تغییر دوره ها و حکام تاکید کرده است. همچنین وجود سنگ های حمیری در این مسجد، آن را به عنوان نماد اسلامی و اثر تاریخی و تمدنی یمن و جهان اسلام تبدیل کرده است.

یک گروه فرانسوی در سال 1975 میلادی این مسجد را بازسازی کرد، سپس در سال 2006 میلادی بار دیگر عملیات بازسازی و مرمت برآن انجام گرفت.

این مسجد کتابخانه نفیسی حاوی بیش از پنج هزار نسخه خطی از جمله کتاب های نادر و نسخه خطی قرآن کریم به خط «عثمان بن عفان» است.

فضای مسجد جامع در ماه رمضان نسبت به سایر مساجد در یمن متمایز است و درهای آن از بامداد تا شب برای نماز و قرائت قرآن کریم و برپایی کلاس های آموزشی باز است. این مسجد در ماه رمضان شاهد رقابت بین شیوخ و بزرگسالان برای ختم قرآن کریم است.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط