گام های عملیاتی شورای راهبردی اتاق اصناف برای رونق تولید


گام های عملیاتی شورای راهبردی اتاق اصناف برای رونق تولید

افزایش تولید با توجه به تاکیدات رهبری به عنوان الگوی راه نهادهای اقتصادی در سال جاری با جدیت دنبال می شود که در این راستا برای رونق تولید شورای راهبردی اتاق اصناف وارد میدان شده است و در گام نخست حمایت از 600هزار واحد تولیدی کوچک را در دستورکار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اقتصاد و مباحث مربوط به آن از جمله اولویت هایی است که همواره مورد توجه مسئولان تراز اول نظام و سایر بخش ها بوده است چرا که با رونق اقتصاد زمینه بهبود وضعیت معیشتی افراد جامعه فراهم می شود و همچنین در عرصه بین المللی نیز می توان به عنوان کشوری شاخص در عرصه رقابت حضور فعال داشت. نگاهی به عناوین سال‌ها طی ۲۱ سال گذشته نشان می‌دهد، قالب عناوین انتخابی از سوی رهبر انقلاب حول محور «اقتصادی» بوده و این نشان از تاکید ویژه ایشان به موضوعات اقتصادی دارد اما در بین عناوین اقتصادی نیز تاکید راهبردها و استراتژی‌های ایشان بر «کار و تولید» بوده است چرا که امروز بیکاری به ویژه در یک دهه اخیر به یکی از ابرچالش‌های اقتصادی تبدیل شده و به عنوان اولویت نخست دولت بارها از آن یاد شده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران جمعیت بیکار کشور (دوازده ماهه منتهی به پاییز ۹۷) حدود ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر و جمعیت شاغل کشور نیز بالغ بر ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود. البته نرخ مشارکت به عنوان یکی از متغیرهای مهم بازار کار طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته که سیگنال مثبتی به بازار کار است.

با این حال هر چند رهبر انقلاب سال گذشته با نامگذاری سال به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» بر اشتغال کارگر ایرانی تاکید داشتند، امسال نیز با نامگذاری «رونق تولید» اشتغالزایی را منوط به رونق بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی می‌دانند. ایشان در پیام نوروزی خود تصریح کرده اند: «سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمی‌توانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا می‌توانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. می‌خواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند.»

بر این اساس دستگاه ها و نهادهای مختلف برنامه ریزی ها و استراتژی های خود در سال جاری را در راستای تحقق این شعار درنظر گرفته اند و نهادها و دستگاه های اقتصادی در راس نهادهای دیگر بر این حوزه تاکید داشته اند از جمله نهادهای اقتصادی که تحقق این شعار را در اولویت کاری خود قرار داده است اتاق اصناف تهران است که در این راستا به تازگی ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک مشکل دار را برای رساندن به رونق تولید شناسایی کرده است.

رئیس اتاق اصناف تهران درباره استراتژی های خود در این زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «شورای راهبردی طی دو هفته گذشته در اتاق اصناف راه اندازی شده است. بازگشت به تولید و رونق تولید واحدهای کوچک مشکل دار یکی از اهداف شورای راهبردی است. تاکنون شورای راهبردی جهت انجام وظایف خود و رونق گرفتن تولید واحدهای مشکل دار، حدود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک را در کل کشور شناسایی کرده که از این میزان سهم تهران حدود ۹۰ هرار واحد تولیدی است.»

«قاسم نوده فراهانی» ادامه داده است: «شورای راهبردی به عنوان کمیته حمایت از تولید، موظف است که مشکلات تولیدکنندگان زیرمجموعه اتاق اصناف را بررسی و مشکلات آنها را مرتفع کند تا بتوانیم در راه تولید، گام های بلندی برداریم. بخشی از مسئولیت این شورا، هم اکنون به پرسابقه ترین افراد در تولید داخلی محول شده تا براساس تجربه شان مشکل تولیدکنندگان کوچک را شناسایی و پس از ارائه گزارش از علت کندی و یا توقف فعالیت واحدهای تولیدی کوچک، راهکاری برای احیای آنها اندیشیده شود.»

یادآور می شود: اتاق اصناف در راستای تحقق شعار سال سند توسعه رونق تولید را تهیه کرده است که به زودی به مجلس شورای اسلامی و هیات دولت ارائه می شود. این یک سند مادر با ۱۰ زیر سند است که در بخش ها و رسته های مختلف صنفی ایفای نقش دارد. این سند دارای چند بخش است که یکی از بخش های اصلی این سند در باب حمایت از صادرات به کشورهای هدف است که قطعا با اجرایی شدن آن رونقی در باب اقتصاد کشور ایجاد می شود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول