543 زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک های خیرین/وجود 95 زندانی مهریه در زندان های کهگیلویه و بویراحمد


 543 زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک های خیرین/وجود 95 زندانی مهریه در زندان های کهگیلویه و بویراحمد

جمیاری به اینکه 95 نفر زندانی داریم که در حال حاضر در سطح زندان های استان به دلیل عدم پرداخت مهریه مشغول تحمل حبس هستند، گفت: 543 نفر زندانی جرائم غیرعمد در زندان های کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار دستان سخاوتمند خیرین هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «اسماعیل جمیاری» شب گذشته (۶ خرداد) در همایش بزرگ جهادی گروه یاران مهر و «جشن گلریزان» دانشجویی که در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج برگزار شد، گفت: بسیاری از مردم تصور می کنند کار این سازمان تنها مراقبت و نگهداری از زندانیان است، اما ما چند رسالت داریم که یکی از آنها تربیتی است.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به حکم قانون و براساس معرفی مراجع قضائی، افراد به زندان معرفی می شوند و تکلیف نخست ما این است که از این افراد مراقبت و نگهداری کنیم.

وی یادآور شد: رافت اسلامی نظام زندانبانی ایجاب می کند که بدون توجه به نوع جرم و میزان مجازات، حقوق شهروندی ایشان رعایت شود، چون این شخص اگر مرتکب جرمی شده فقط آزادی او را گرفتند، ولی سایر حقوق زندانی باید محفوظ بماند.

جمیاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما پشت سر این اقدامات تربیتی قرار داریم و در سطح زندان های کل کشور و این استان برنامه های متعدد و متنوع فرهنگی، تربیتی، آموزشی، حرفه آموزی و اشتغال را برای همه زندانیان داریم و زندانیان بدون از هیچ گونه محدودیتی، از نهضت سواد آموزی تا تحصیلات عالیه و مقطع فوق لیسانس را می توانند در زندان ادامه دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه زندان به عنوان یک حوزه آموزشی محسوب می شود، ابراز داشت: طبق تفاهم نامه با وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای مربیان سازمان فنی و حرفه ای حضور پیدا کرده و حرفه های مختلف را به زندانیان آموزش می دهند.

وی تاکید کرد: زندانی جرائم عمد بعد از اینکه به زندان آمد و تاوان آن را پس داد، به عقیده ما دیگر پاک شده و باید جامعه این فرد را پذیرش کند، چون اگر جامعه او را نپذیرد متاسفانه امکان دارد که جری شده و چرخه جرم تکرار شود.

جمیاری با اشاره به اینکه زندانیان بدهکار غیر بزهکار زندانیانی هستند که به صورت غیرعمد دچار جرم شده اند، گفت: این افراد چهار دسته هستند که دسته نخست کسانی که تصادف می کنند و قتل غیر عمد به وجود می آید، دومین گروه محکومین مهریه و نفقه، سومین گروه محکومین چک بلاغیر کلاهبرداری و چهارمین گروه هم کسانی هستند که بانک ها و صندوق ها از شکات آنها محسوب می شوند.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد ماندن این افراد در زندان را دارای پیامدهای منفی دانست و اضافه کرد: نخستین پیامدی که ناشی از ماندن افراد غیربزهکار و بدهکاران زندانی ایجاد می کند، تراکم جمعیت کیفری زندان هاست که تعداد زندانیان افزایش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: متعاقب آن مجبور هستیم بسیاری از مراکز آموزشی و تربیتی را خوابگاه کرده و از مسئولیت اصلی باز بمانیم و از همه بدتر، اینکه نگهداری این افراد مستلزم صرف هزینه است.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: مهم ترین اصلی که در سازمان زندان ها داریم، اصل طبقه بندی و تفکیک جرائم است، یعنی سارق نباید در کنار آدم ربا باشد.

جمیاری به دیگر پیامد این موضوع اشاره و اضافه کرد: در نبود سرپرست، نان آور و سرپرست خانواده زندانی بدون سرپرست بوده و در تامین معیشت با مشکل مواجه هستند، اگرچه از کمیته امداد و انجمن حمایت از زندانیان تشکر می کنم که یاور همیشگی زندانیان و حامی خانواده ها هستند؛ ولی واقعیت این است که کمک های آنها شاید مایحتاج اولیه زندگی خانواده را تامین نکند و این خانواده ها با مشکل معیشتی مواجه می شوند.

وی خاطرنشان کرد: چون سرپرست بالای سر فرزندان حضور ندارد، بسیاری از دانش آموزان که پدر آنها زندانی است ترک تحصیل می کنند و از تحصیل باز می مانند و برای تامین مخارج، به مشاغل کاذب روی می آورند و همچنین برخی از همسران زندانی طاقت و تحمل آنها کم می شود و درخواست طلاق می کنند و این موضوع پیامدهای منفی ناشی از حضور این افراد در زندان است.

جمیاری در ادامه، یادآور شد: طبق تعریف هیئت امنای ستاد دیه رئیس کل دادگستری هر استان رئیس هیئت امنای ستاد دیه و مدیرکل زندان ها نایب رئیس محسوب می شود، یعنی حتی مراجع قضایی هم که ناخواسته افراد را به زندان معرفی می کنند از این طرف خود بسیج شده و با تشکیل هیئت هایی به دنبال آزادسازی آنها هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ نفر زندانی داریم که در حال حاضر در سطح زندان های استان به دلیل عدم پرداخت مهریه مشغول تحمل حبس هستند، گفت: از بزرگان و ریش سفیدان انتظار می رود این مثل خیلی ناصحیح که «مهریه را کی داده و کی گرفته» را که واقعا «هم میدن و هم می گیرند» در امورات خیر و ازدواج با پشتوانه مهریه تعیین کنند، چون مهریه «عندالامطالبه» است و از حقوق زن محاسبه شده و هرآن مطالبه کند، باید همسر این دین را ادا کند.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از خانم ها این انتظار را داریم که زندگی برای گرفتن نیست، بلکه برای این است که سال های سال در کنار هم به خوشی زندگی کنند، در این زمینه سخت گیری نداشته باشند.

وی اذعان کرد: متاسفانه افرادی را داریم که در دوران عقد، همسر مهریه خود را مطالبه کرده و به واسطه عدم توان پرداخت، فرد به زندان رفته، بزرگ ترها دقت کنند که با رعایت این قضیه، از ورود افراد به زندان جلوگیری کنند.

جمیاری از طلبکاران خواست تا می توانند گذشت کنند و اظهار داشت: اگر زندانی پول داشت که به زندان نمی آمد.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در جشن گلریزان سال گذشته با کمک مردم حدود ۳۰۰ زندانی در استان آزاد شد، ادامه داد: امسال نیز همزمان با ماه مبارک رمضان در سراسر کشور، «جشن های گلریزان» جهت کمک و آزادی افراد زندانی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال ۵۵۷ زندانی غیرعمد در زندان های استان به سر می برند که ۱۶ نفر از این تعداد را خانم ها تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: جشن گلریزان هرساله در شهرهای گچساران، یاسوج و دهدشت برگزار می شد که امسال نیز در شهرهای چرام و سی سخت نیز جشن برگزار خواهد شد.

جمیاری از برگزاری جشن گلریزان که همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) در سالن صدا و سیمایاستان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: در این جشن ۱۴ زندانی جرائم غیرعمد با کمک خیرین آزاد شدند که اکنون مجموع زندانیان جرائم غیرعمد در زندان های استان به ۵۴۳ نفر کاهش یافت.

جمیاری مهریه سنگین در امر ازدواج را بر خلاف زندگی و سیره اهل بیت (علیهم السلام) دانست و از رانندگان، کارخانه داران، افرادی که قصد ساختن ساختمان دارند و سایر اصناف خواست که بیمه افراد و محل کار خود را جدید بگیرند تا در حوادث احتمالی، محکوم به پرداخت دیه نشوند.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس