معرفی چند کتاب درباره حضرت علی (ع)


معرفی چند کتاب درباره حضرت علی (ع)

کتاب های متنوعی در مقام حضرت علی علیه السلام به رشته تحریر در آمده است که در ادامه به بیان برخی از آنها می پردازیم.

معرفی چند کتاب درباره حضرت علی (ع)
به گزارش فانوس، کتاب های متنوعی درباره حضرت علی ( ع ) به رشته تحریر درآمده اند و هرکتابی از زاویه ای به ویژگی های شخصیتی و ابعاد وجودی این امام بزرگوار پرداخته است. در این گزارش به معرفی کتاب هایی می پردازیم که درباره حضرت علی ( ع ) نوشته شده اند.

پیام امام امیرالمؤمنین/آیت الله ناصر مکارم شیرازی

این کتاب شرحی مختصر بر نهج البلاغه در چهار جلد است. نگارنده نخست شرح و توضیحی درباره خطبه داده آن گاه خطبه را به بخش‌هایی تقسیم کرده و در هر بخش نخست متن عربی خطبه و به دنبال آن ترجمه شرح و تفسیر آن را آورده است. علاوه بر آن شان نزول، نام خطبه و شماره خطبه و سند خطبه را نیز می توان در این کتاب یافت.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین با همکاری جمعی از علما و به سرپرستی آیت الله ناصر مکارم شیرازی در انتشارات دارالکتب الاسلامیه فراهم آمد.

ویژگی مهم کتاب، مقابله آن با متون تاریخی، روایات و احادیثی است که در کتب شیعه و سنی نقل شده است.این کتاب با همکاری جمعی از علما و به سرپرستی آیت الله ناصر مکارم شیرازی فراهم آمده است. ویژگی مهم کتاب، مقابله آن با متون تاریخی، روایات و احادیثی است که در کتب شیعه و سنی نقل شده است.

دانشنامه امیرالمؤمنین/ محمد محمدی ری شهری/ عبدالهادی مسعودی

دانشنامه معتبرترین مرجع در هر رشته ای است. مجموعه دانشنامه امیرالمومنین(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، نگاه جامعی به زندگانی امیر مؤمنان، سیره علوی و تاریخ حیات ایشان است.محمد محمدی ری شهری و عبدالهادی مسعودی این کتاب را در انتشارات دارالحدیث منتشر کرده اند.

ترجمه منظوم اشعار منسوب به امیرالمؤمنین/ محمد محقق

در اینکه حضرت علی ( ع ) تمام اشعار این کتاب را سروده باشند اختلاف نظرهایی وجود دارد.آنچه در این بین مسلم است این است که امام بزرگوار اکثر این اشعار را سروده اند.ترجمه منظوم اشعار منسوب به امیرالمومنین کتابی است که به کوشش محمد محقق در نشر کشف الغطاء منتشر شد.

سیمای امام علی (ع) به روایت اهل سنت/ هاشم بن سلیمان بحرانی/ ترجمه: محمد امینی

نوشتار حاضر ترجمه‌ای است از کتاب «علی و السنه» که در کتب قدیم از آن به «مناقب امیرالمومنین» نیز تعبیر کرده‌اند. کتاب با پیش‌گفتاری درباره زندگی مولف آغاز شده، آن گاه ۱۹۳ حدیث در باب مناقب امیرالمومنین ـ منقول از اهل سنت ـ به طبع رسیده است. احادیث با شماره و علامت ستاره نشان داده شده و ذیل هر یک توضیحات و پی نوشت‌های مربوط به آن درج شده است.

سیمای امام علی به روایت اهل سنت کتاب هاشم بن سلیمان بحرانی است که با ترجمه محمد امینی در نشر مهمام منتشر شد.

ولایت علی در قرآن کریم و سنت پیامبر/سید مرتضی عسگری

در این کتاب با استناد به برخی آیات قرآنی، احادیث و کتاب‌های شیعه و سنی، نقش و جایگاه امام علی(ع) و ولایت او (و امامان بعد از او) تبیین و بررسی شده است. موضوعات کتاب عبارت‌اند از: «نامه‌های برخی از دانشمندان سنی که شیعه شده‌اند»، «چرا موضوع امامت در قرآن مطرح نشده است»، «چرا نام علی (ع) در قرآن نیامده است»، «امامت اهل بیت (ع) از دیدگاه روایات»، «حفظ و اجرای شریعت توسط اوصیای پیامبر (ص)»، و «جایگاه مهدی (عج) در منابع مکتب خلفا». و بسیاری از سؤالهای بی جواب دیگر.کتاب ولایت علی در قرآن کریم و سنت پیامبر نوشته سید مرتضی عسگری در انتشارات دانشکده اصول دین منتشر شد.

امام علی صدای عدالت انسانیت/ جورج جرداق / ترجمه سید هادی خسروشاهی

در این تحقیق به تفصیل درباره زندگی، اخلاق، عقاید، و فضایل امام علی(ع) پرداخته شده است؛ به ویژه جنبه‌هایی ناگفته از رفتار اجتماعی آن حضرت، عدالت گرایی و شیوه حکومت ایشان بررسی و ارزیابی می‌شود. اصل کتاب عربی است و با نام زیبای «الامام علی صوت عداله الانسانیه: رهبر معظم انقلاب از روی همین کتاب در نماز جمعه تهران در سال امام علی متنی را خواندند و از جورج جرداق مسیحی برای این کتاب تجلیل کردند.این کتاب با ترجمه سید هادی خسروشاهی در نشر فراهانی منتشر شد.

کتاب جمال کعبه، تاریخ اسلام به روایت امام علی/ محمد حسین دانش کیا

کتاب جمال کعبه، تالیف محمدحسین دانش کیا و ناشر این کتاب دفتر نشر معارف است. این کتاب، نقل تاریخ اسلام از زبان امام علی(ع) و تحلیل آن است که به بررسی در مقطع زمانی رحلت پیامبر اسلام(ص) تا شهادت امام(ع)، اختصاص یافته است. این اثر، یک مقدمه و دو بخش اصلی با فصل‌های ویژه دارد. بخش نخست آن، شامل حوادث رحلت پیامبر اکرم(ص) تا پایان عمر خلیفه سوم می شود که مباحثی چون سقیفه و پیامدهای آن، جانشینی خلیفه اول و دیدگاه امام علی(ع) درباره خلیفه سوم را دربردارد. بخش دوم نیز بیعت با امام(ع)، کیفیت پیدایش ناکثین، قاسطین، مارقین و چگونگی رویارویی حضرت با آنان و پیامدهای آن را بازگو می کند.

کتاب جاذبه و دافعه علی/ شهید آیت الله مرتضی مطهری

این کتاب، اثر علامه والامقام و متفکر بزرگ اسلامی شهید مطهری، مشتمل بر یک مقدمه و دو بخش است. در مقدمه کلیاتی درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوصی بحث می شود. در بخش اول، جاذبه امام علی علیه السلام - که همواره دل هایی را به سوی خود کشیده و می کشد و فلسفه آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می کرد و دور می انداخت، توضیح و تشریح شده است؛ شهید مطهری، در قسمتی از کتاب، به نقل از امام علی، چنین نقل می کند: ناتوان ترین مردم کسی است که از دوست یافتن ناتوان باشد و از آن ناتوان تر آن که دوستان را از دست بدهد و تنها بماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی