به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، بررسی‌های متعددی نشان داده است که ترکیب گیاهی رسوراترول (resveratrol)، می‌تواند از عصب‌های ما در برابر مشکلات مختلف، از پیری گرفته تا سرطان، مراقبت کند. آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها هم نشان داد که این ترکیب از بدن در برابر سکته مغزی، سکته قلبی و پرفشاری خون محافظت می‌کند.

برخی از محققان معتقد بودند، رسوراترول به دلیل ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی‌ که دارد برای بدن مفید است اما مکانیسم محافظتی آن کاملا مشخص نشده بود.

تیمی از محققان کینگز کالج لندن، مقداری از ترکیب رسوراترول به رژیم غذایی موش‌های مبتلا به پرفشاری خون افزودند و آنها را به مدت ۱۵ روز بررسی کردند. البته برخی از موش‌ها هم رژیم غذایی معمولی داشتند.

در پایان این بررسی مشخص شد، فشار خون موش‌هایی که رسوراترول مصرف کرده‌ بودند پایین آمده است. آنها در بررسی‌های بیشتر دریافتند که این ترکیب گیاهی، با اکسیده کردن پروتئین PKG1a، رگ‌های خونی موش‌ها را در حالت آرامش قرار داده است.

در واقع رسوراترول با تحریک اکسیداسیون پروتئین، در فرآیند تنش اکسایشی، از فشار خون می‌کاهد. مکانیسمی که معمولا در مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی مشاهده می‌شود.

نتایج به دست آمده برخلاف باوری است که می‌گوید، این ترکیب یک آنتی‌اکسیدان است، بلکه رسوراترول، برای پایین آوردن فشار خون، درست مانند اکسیدان عمل می‌کند.

محققان می‌گویند این نشان می‌دهد تمام مواد اکسیدانی مضر نیستند.

مهم‌تر از همه این محققان آزمایش فوق را روی سلول‌های انسانی، به‌ویژه سلول‌های ماهیچه‌ای که از رگ‌های خونی انسان گرفته بودند، تکرار کردند و متوجه همان فرآیند اکسایشی شدند.

به گزارش طبنا، محققان بریتانیایی می‌گویند، کشف عملکرد رسوراترول می‌تواند راهگشای تولید داروهای جدیدی برای پرفشاری خون باشد و می‌توان با استفاده از آن، با این «قاتل خاموش» که موجب سکته‌های مغزی و قلبی جبران‌ناپذیر می‌شود، مقابله کرد.

مترجم: نادیا زکالوند