درس‌هایی که علی‌(ع) در حکومت‌‌داری داد/ امیرالمؤمنین الگوی بی‌چون‌ و چرای ولایتمداری


درس‌هایی که علی‌(ع) در حکومت‌‌داری داد/ امیرالمؤمنین الگوی بی‌چون‌ و چرای ولایتمداری

می‌گویند ابوتراب مرید بی‌چون و چرای ولایت بود و هیچگاه در زمان حیات پیامبر (ص) خطبه‌ای از حضرت علی (ع) نقل نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، «نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت، متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را»؛ شاید از همه بهتر شهریار او را شناخته باشد که تا این حد زیبا وصفش کرده است.

اینکه فلسفه همزمانی شبهای قدر و سالروز ضربت خوردن و شهادت حضرت علی(ع) چیست را نمی دانیم اما آنچه پیدا است جایگاه والای ایشان نزد خداوند متعال است که در ولایت ایشان به صراحت نشانه های منحصر به فردی چون بخشیدن انگشتری در رکوع نماز، در قرآن آورده شده است.

از آنجا که به حکم صریح قرآن در آیه" یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولو الامر منکم" هیچگاه جامعه اسلامی از وجود امام و ولی فقیه خالی نخواهد شد در جامعه امروزی نیز زمامداری حکومت اسلامی بر عهده ولایت فقیه است که امیدواریم مانند مردم کوفه نسبت به ایشان پیمان شکن نباشیم.

در این گزارش ضمن برشمردن ابعاد فردی و اجتماعی حضرت علی(ع) و معرفی ابعادی که در جامعه امروزی بیشتر قابل الگوگیری است به شبهاتی چون تفاوت در حکومت داری حضرت علی(ع) و امروز پاسخ داده شده است.

یک علی به تنهایی نمی تواند همه کاری بکند

حجت الاسلام محمد قاسم احمدی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی به خبرنگار مرصاد گفت: مولا علی(ع) از کودکی تحت تربیت پیغمبر اکرم (ص) بود؛ پیغمبر(ص) پیش از بعثت نیز انسانی بزرگ و شخصیتی شایسته بود زیرا خداوند بهترین انسان آن زمان را برای نبوت برمی گزیند برهمین مبنا پیامبر قبل از بعثت در مکارم اخلاق برترین انسان بشریت بود.

وی افزود: حضرت علی(ع) از پیامبر(ص) علم و اخلاق می آموخت و در زمان بعثت نوجوانی همراه پیامبر(ص) بود که هم علم می آموخت و هم تربیت می شد تا جایی که به فرموده خود ایشان از پیامبر هزار علم آموختند و از هرکدام هزار باب منشعب می شده است.

به گفته حجت الاسلام احمدی، ایشان در تمام جنبه های اعتقادی و اخلاقی و رفتاری کامل بود و به خوبی راه بندگی خدا و ولایت پذیری را آموخته و هدف را شناخته و طی طریق را فرا گرفته بود.

وی با تاکید براینکه حضرت علی(ع) از نظر اخلاقی، علمی و رفتاری تربیت یافته دست خیرالبشر بود عنوان کرد: ایشان در اوج بندگی و ولایت پذیری و مکارم اخلاقی، شجاعت و شهامت و شناخت هدف قرار داشت.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در فرهنگ دینی ما گفته می شود انسان دو نیکی پیش رو دارد یا به هدف می رسد یا در راه رسیدن به هدف کشته و شهید می شود که در نتیجه یک شبه ره صد ساله را طی می کند و به اوج کمال انسانی و لقا الله می رسد بنابراین هردو از بهترین ها است اگر به هدف رسیده به وظیفه خود عمل کرده و اگر به شهادت برسد به کمال انسانی رسیده است.

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه مولا(ع) هم اینگونه بوده و الگویی تمام عیار برای انسان ها است، گفت: ایشان همه فضایل شامل زهد، اخلاق، بی توجهی به زرق و برق دنیا و انسان دوستی را در اوج دارد.

وی افزود: وقتی ایشان به مالک اشتر نامه می نویسد به مالک توصیه می کند به مردم مهرورزی کند و مردم را دوست بدارد چون مردم دو گروه هستند یا برادر دینی هستند که باید به آنها خدمت کرد یا هم نوع هستند پس شایسته خدمت و مهرورزی هستند در نتیجه از این انسان دوستی بالاتر در دنیا وجود ندارد.

به گفته این کارشناس مذهبی، اگر علی(ع) انسانی را هم می کشد می خواهد ضد بشریت را بکشد و موانع را از سر راه رشد جوامع بشری بردارد آن گردن کشانی که مردم را استثمار می کنند را می کشند و این عین انسان دوستی و ستمگرستیزی است.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: همچنین در نامه های نهج البلاغه آمده است که امام علی(ع) به همه بشریت رعایت تقوا و نظم در امور را توصیه می کند و می فرماید خصم ظالم باشید و یار مظلوم و البته در این میان گفته نمی شود اگر مظلوم دوست شما بود یا اگر ظالم از شما نبود این وصیت را انجام دهید.

وی با بیان اینکه واژه خصم متفاوت از دشمن است، افزود: خصم یعنی مدعی ظالم بودن یعنی نه تنها از ظالم متنفر باشیم بلکه حق مظلوم را از او بگیریم و این یکی از توصیه های اکید امام علی(ع) است.

به گفته حجت الاسلام احمدی، ظلم ستیزی و ظالم ستیزی و یاری و دستگیری مظلوم تا جایی که در دنیا ظالم و مظلومی نماند بشریت را به سعادت می رساند همچنین دشمن شناسی ازدیگر شاخصه های برجسته امام علی(ع) بود که یادآور این است نباید در ملت خود بر سر مسائل جناحی و بیهوده دشمنی شود.

وی با بیان اینکه باید به تعبیر قرآن و بر اساس سیره علی(ع) "اشدا علی الکفار و رحما بینهم" باشیم، عنوان کرد: در جامعه امروزی به جای اینکه به جنگ ظلم و ستم برویم بر سر مسائل دم دستی با هم می جنگیم، تهمت می زنیم خیانت می کنیم و به هم می تازیم که همگی به دلیل دوری از فرهنگ دینی و سیره مولا(ع) است.

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه به سفارش قرآن ملاک برتری انسان ها تقوا است و این نباید فراموش شود، گفت: اگر ملاک برتری افراد را تقوا بدانیم در رای دادن هم باید آن را مدنظر بگیریم زیرا اگر فرد منتخب از نظر ایمانی ضعیف باشد ممکن است خیانت کند.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) کارگزار ستمگری چون معاویه را تائید نمی کند بنابراین اگر ما افراد بی تقوا را تائید کنیم خلاف سیره ایشان حرکت کرده ایم، عنوان کرد: برای مسند رهبری جامعه اسلامی و ولایت فقیه دو شرط تقوا و علم در راس امور است و سپس باید شاخصه هایی چون مدیر، مدبر، آگاه به زمان و ... وجود داشته باشد بنابراین گزینش های ما هم باید در این جهت باشد و از آنجا که حضرت علی از علم و آگاهی بالایی برخوردار بودند جوانان هم باید در مسیر کسب معارف دینی بکوشند و در این راه به ایشان اقتدا کنند.

حجت الاسلام احمدی در پاسخ به شبهات جامعه امروزی مبنی بر قیاس جامعه امروزی با زمان امام علی(ع) و حکومت داری اسلامی در این دو زمان علی(ع) گفت: فارغ از عصمت لدنی ایشان باید گفت کارگزاران علی(ع) معصوم نبودند و برخی از آن ها نظیر ابو موسی اشعری خبط کردند بنابراین این گونه نبود در آن زمان همه چیز درست و مهیا باشد البته از جانب حضرت علی(ع) همه امور به درستی انجام می شد اما خانه نشینی ایشان و کوتاهی کارگزاران و دزدی و غارت بیت المال همه دال بر این است که آن زمان همه چیز گل و بلبل نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه عدالت علی(ع) سر جای خود بود اما یک علی به تنهایی نمی توانست همه کاری بکند و اگر می توانست خانه نشین نمی شد و به شهادت نمی رسید، افزود: در جامعه همه افراد باید سالم باشند و برای دستیابی به مطلوب خداوند و رسول حرکت کنند بنابراین در جامعه ما نیز اگر همه دست به دست هم ندهند و در مسیر حق حرکت نکند و علی زمان را یاری نکنند ضربه می خوریم.

حجت الاسلام احمدی گفت: وقتی در جامعه ما شایعه ای راجع به گرانی محصولی می شود همه به سمت خرید آن هجوم می برند و این یعنی کمبود کالا و گرانی که به دست خود مردم به آن دامن زده می شود و در این میان افراد سو هم نسبت به احتکار اقدام می کنند در حالی که باید به فرموده امام علی(ع) خصم ظالم باشیم.

وی با بیان اینکه احتکار کنندگان برای رسیدن به منافع خود هزاران نقشه و توطئه می کشند عنوان کرد: این ضربه ای که محتکرین به محرومان جامعه می زنند بدتر از ضربه ای است که به امام حسن(ع)، امام علی(ع) و امام حسین(ع) زدند و آنها با ابن ملجم و شمر و خائنین به امام حسن(ع) تفاوتی ندارند.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: همچنین بنا به سیره امام علی(ع) باید ولایت پذیر باشیم تا زمانی که پیغمبر زنده بودند خطبه ای از حضرت علی(ع) نقل نشد تا جایی که ایشان به طور مطلق مطیع پیغمبر بود اما هرگز در برابر پیامبر ابراز وجود نمی کرد در حالی که به شهادت تاریخ علی(ع) از همه افضل بود.

وی با بیان اینکه علی(ع) در زمان خود نتوانست همه حق را بر کرسی بنشاند و افراد قلدری چون معاویه به دلیل یاری نکردن ائمه توسط مردم، روی کار آمدند عنوان کرد: در جامعه اسلامی برای اجرای قانون باید علیه ظالم ایستادگی کنیم و تنها به حرف اکتفا نکنیم بلکه عمل کنیم.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه از رئیس جمهور تا افراد عادی همه سخنرانی می کنند درحالی که باید بگویند برای حل مشکلات چه کرده اند گفت: اگر مردم در مقابل مفاسد اقتصادی بایستند همه امور اصلاح می شود اما با سخنرانی صرف و مشکل را گردن دیگری انداختن اوضاع خرابتر هم خواهد شد.

برخی از کاگزاران علی(ع) نواقصی داشتند

محمدرضا مرندی یک کارشناس مذهبی هم در گفت و گو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: علی(ع) انسانی نمونه و کامل است که در همه ابعاد شخصیت فردی و اجتماعی کامل ترین انسانی است که می شود به او رجوع کرد انسانی که از نظر ویژگی های شخصیتی مثل اخلاص، ایمان، تقوا، عبادت، عبودیت، صبر، جهاد و مبارزه و هم به عنوان رهبری والا در جامعه اسلامی که از یک نگاه بسیار شگرفی نسبت به مدیریت جامعه برخوردار است امام الائمه محسوب می شوند.

به گفته این کارشناس مذهبی، حضرت علی(ع) کسی هستند که بعد از پیامبر اکرم(ص) اشرف مخلوقات و اشرف اولیای الهی هستند که در همه ابعاد قابل الگوگیری هستند.

مرندی با بیان اینکه در حال حاضرباید بعد عدالت ایشان مورد الگوبرداری قرار گیرد خاطرنشان کرد: همچنین در مدیریت و ریاست جامعه یک حاکم شرعی بسیار توانمند و جامع اضداد بودند و در عین شجاعت از رافت برخوردار بودند و در عین تواضع با محرومین در برابر مستکبرین تکبر داشتند و درعین رزمندگی و شجاعت و دلاوری که از ایشان دیده می شد از رافت و مهربانی نسبت به زیردستان ومحرومین برخوردار بودند.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه حضرت علی(ع) با هیچ کسی حتی دیگر ائمه اطهار(ع) قابل قیاس نیست، افزود: امام علی(ع) با همه توانمندی هایی که داشتند کارگزارانی با نواقص داشتند تا جایی که قاضی القضات ایشان که حکم حلیت خون امام حسین (ع) را زمان یزید صادر کرد نواقصی داشت.

مرندی با بیان اینکه مرم در بسیاری از اقداماتی که مولای متقیان انجام می دادند او را همراهی نمی کردند و این سبب می شد ایشان در همه امور موفق نشوند، گفت: در شرایط فعلی هم که دولت کار خود را می کند و به سخنان رهبری گوش نمی‌دهد نباید پنداشته شود که ایشان باید به تنهایی حلال همه مشکلات باشند.

وی افزود: اخیرا در مسئله ای مثل برجام معظم له به دولتمردان توصیه ای داشتند اما دولت عمل نکرد و البته دچار مشکل شد اما امروزه می خواهند شکست خود را در برجام به رهبری نسبت دهند در حالی که ایشان گفتند به اصل قضیه خوش بین نیستم اما با شروطی اجازه می دهم اما آن شروط هم محقق نشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی