از عدالت و امنیت تا محو فقر و آبادی شهرها در دولت کریمه امام عصر(عج)


از عدالت و امنیت تا محو فقر و آبادی شهرها در دولت کریمه امام عصر(عج)

امام محمدباقر(ع) در شرح آیه 41 سوره مبارکه «حج» فرمودند: ««این آیه، متعلق به آل محمد(ع) یعنی دوازده امام و شخص مهدی موعود(عج) و یاران اوست که خداوند آنان را در شرق و غرب جهان جای دهد و دین اسلام را غالب گرداند...».

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: بنابر تفاسیر قرآن برخی آیات کلام الله مجید با وجود مقدس امام عصر(عج) ارتباطی محکم دارد. در ذیل یکی از این آیات مرور می شود:

خداوند در آیه 41 سوره «حج» می فرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»(1)

«کسانی که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و دیگران را به خوبی ها دعوت می کنند و از بدی ها باز می دارند؛ و پایان همه امور برای خداست».

نکته ها:

1.امام محمدباقر(ع) فرمودند: «این آیه، متعلق به آل محمد(ع) یعنی دوازده امام و شخص مهدی موعود(عج) و یاران اوست که خداوند آنان را در شرق و غرب جهان جای دهد و دین اسلام را غالب گرداند و هر بدعت و باطلی را به وسیله او و یارانش محو کند؛ همان طور که سفیهان حق را از میان برده باشند و آنچنان عالم در آسایش به سر برد که اثری از ظلم در جایی دیده نشود.»(2)

2.امر به معروف و نهی از منکر، به قدرت نیاز دارد(مَکَّنَّاهُمْ)

3.پیروزی مومنان، زمینه بندگی و تعاون مالی و فرهنگی را فراهم می کند و غفلت و غرور را از بین می برد(إِنْ مَکَّنَّاهُمْ)

4.برای مومنان، تمام زمین یکسان است. آنان هر کجا که توان بیایند، هدف مقدس خود را پیاده می کنند.(فِی الْأَرْضِ)

5.رابطه با خدا و دستگیری از محرومان و آگاهی دادن به جامعه و جلوگیری از مفاسد از هم جدا نیست.(أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ...)

6.اقامه نماز و ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر از وظایف و کارهای قطعی مسئولان حکومت اسلامی است. در این آیه آمده است: (أَقَامُوا)، نه «یقیمون».

7.حاکمان مومن، هم در فکر ارتقای روحی و رشد معنوی افراد تحت حکومت خود هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشکلات اقتصادی و فقرزدایی و اصلاح جامعه.(أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ...)

8.جامعه ای تحت حمایت خداوند است که ارزش های محوری اش طبق ارزش های قرآنی باشد.

9.امر به معروف و نهی افراد، زمانی در جامعه موثر خواهد بود که هرکس ابتدا به وظایف فردی خود عمل کند. «الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ ...وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ».

10.اقامه نماز، به قدرت و امکانات نیاز دارد«إِنْ مَکَّنَّاهُمْ ...أَقَامُوا الصَّلَاةَ».

11.زکات، همتای ناگسستنی نماز است.«أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاة»َ(3)

12.باید بدانیم که حکومت امام زمان(عج)، استمرار حکومت علوی و با همان خصوصیات و اهداف است.

این ویژگی ها و اهداف عبارت اند از:

-عدالت. مشخصه حکومت امام زمان(عج) این است: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً»، هدف همه انبیا اجرای عدالت بوده است.(4)

-امنیت. در زمان امام زمان(عج) یک زن از منطقه ای به دوردست می رود، بدون آنکه دغدغه و دلهره ای داشته باشد.

-رشد عقلانی در روایات آمده است: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»(5) وقتی امام بیاید، دستی روی سر مردم می کشد و مردم رشد عقلی پیدا می کنند.

-اقامه نماز، در همین آیه آمده است: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ».

-احیای زکات، در ادامه آیه آمده است: «وَآتَوُا الزَّکَاة»، طبق روایات، حضرت مهدی(عج) مانع الزکات را می کشد. امام صادق(ع) فرمود: «... و مانع الزکاة یضرب رقبته».(6)

-احیای فرهنگ قرآن، اولین اقدام حضرت پس از استقرار حکومت، تشکیل کلاس قرآن است: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَه»(7)

-آبادی شهرها و روستاها. امام باقر(ع) درباره عصر ظهور فرمود: «لا یبقی فی الارض خراب إلا قد عمر»(8)

-شکوفایی علم و دانش. طبق سخنی از امام صادق(ع)، علم 27 حرف دارد و 25 حرف آن در زمان حضرت مهدی(عج) کشف خواهد شد.(9)

-محو فقر. مفضل بن عمر از حضرت صادق(ع) روایت کرده است: «هنگامی که قائم ما قیام کند... زمین گنج های خود را ظاهر می سازد و مردم آنها را به روی زمین مشاهده می کنند. آنان از هم می پرسند که افراد فقیر و مستحق کجا هستند تا زکات و صدقات خود را به آنان برسانند، زیرا در زمان او مردم همگی غنی می شوند و مستحقی برای صدقات پیدا نمی شود.(10)

-شایسته سالاری در عزل و نصب، حضرت مهدی(عج) به صورت عملی به این سفارش حضرت علی(ع) عمل خواهد کرد که فرمود: «کارمندانت را از میان اهل پرهیزگاری و دانش و سیاست برگزین و از بین آنان نیز مردم آزموده و باحیا که از خاندان های صالح و سابقه دار هستند را مد نظر قر ار بده که اینان اخلاقی بزرگوارانه تر و آبرومندتر و آزمندی هایی کمتر و عاقبت نگری های بیشتر از دیگران دارند».(11)

-سازش ناپذیری، حضرت مهدی(عج) فرمود: «إنَّهُ لَمْ یَکُنْ لاِحَد مِنْ آبائی إلاّ وَ قَدْ وَقَعَتْ فی عُنُقِه بَیْعَةٌ لِطاغُوتِ زَمانِهِ، و إنّی أخْرُجُ حینَ أخْرُجُ وَ لا بَیْعَةَ لاِحَد مِنَ الطَّواغیتِ فی عُنُقی»(12)، بر گردن همه پدرانم بیعت سرکشان زمانه بود، امام من وقتی خروج نمایم، بیعت هیچ سرکشی بر گردنم نخواهد بود.

-انتقادپذیری، آن امام همچون پدر بزرگوارش حضرت علی(ع) است که فرمود: «لَا تُکَلِّمُونِی بِمَا تُکَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ»(13)؛ (با من بدان گونه که با زورگویان سخن می گویید، صحبت نکنید). ایشان انتقاد منتقدان را خواهد شنید.

-حق محوری، امام زمان(عج) کسی است که بر مبنای حق، حکومت خواهد نمود و حتی در زمان تولد، این آیه بر بازوانش بسته شده بود: « جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»(14). (حق آمد و باطل رفت، همانا باطل رفتنی است).

-مهربانی با مردم و سخت گیری بر کارگزاران، در وصف سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) آمده است که ایشان با مردم، مهربان و با کارگزارانش، سخت گیر خواهد بود.(15)

خلاصه آنکه حفظ دین از بدعت ها و شبهات و اقامه حدود و همه آنچه که یک حکومت الهی باید داشته باشد، در حکومت امام زمان(عج) در حد کمال وجود خواهد داشت.

پی نوشت ها:

برگرفته از کتاب «پرتوی از آیه های مهدوی» نوشته حجت الاسلام «محسن قرائتی» به کوشش حسن ملایی

1.سوره حج آیه 41

2.تفسیر قمی، ج2،ص87

3.در 28 آیه قرآن، زکات در کنار نماز آمده است.

4.بحارالانوار، ج24،ص241

5.همان، ج52،ص328

6.کمال الدین و تمام النعمة، ج2،ص671

7.الاحتجاج،ج2،ص492

8.کمال الدین و تمام النعمة،ج1،ص330

9.بحارالانوار، ج52،ص336

10.إعلام اوری بأعلام الهدی. ص464

11.تحف العقول،ص137

12.کمال الدین و تمام النعمة،ج2،ص485

13.نهج البلاغه، خطبه 216

14.سوره اسراء، آیه 81

15.بشارة المصطفی لشیعة المرتضی(ع)، ج2،ص207

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود