نهضت نهج‌البلاغه خوانی؛ در تقابل با فردگرایی


نهضت نهج‌البلاغه خوانی؛ در تقابل با فردگرایی

گروه فرهنگی ـ عضو کارگروه نهضت نهج‌البلاغه خوانی با اشاره به اینکه جامعه‌ امروز به سوی فردگرایی سوق داده شده است، تاکید کرد: با برگزاری جلساتی تحت عنوان نهج‌البلاغه خوانی در فضای خانواده مشکل فردگرایی که جامعه امروز به آن دچار شده است، حل می‌شود.

نهضت نهج‌البلاغه خوانی؛ در تقابل با فردگراییتوران بسطامی دبیر زبان انگلیسی و عضو کارگروه نهج‌البلاغه خوانی که در نمایشگاه کتاب قرآن در تالار قرآن همدان مشغول به ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه هستند، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه بعنوان معرف قرآن کریم غریب مانده است، اظهار کرد: نهضت نهج‌البلاغه خوانی به دنبال رفع محجوریت این گنجینه، با قرائت روزانه یک صفحه از نهج‌البلاغه راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به حدیث مطهر ثقلین افزود: باید به ریسمان الهی و یادگاری‌های پیامبر چنگ زده تا گمراه نشویم، همانطور که پیامبر می‌فرمایند «من شهر علم هستم و علی دروازه آن شهر»، خواندن نهج‌البلاغه بعنوان کلام حضرت(ع) می‌تواند ورود به این شهر علم باشد.
وی با اشاره به خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه بیان کرد: اهل بیت پیراهن پیامبر اکرم (ص) هستند و معادن و منابع علم الهی که تمام امت مگر دزدان از این باب‌ها وارد می‌شوند، امام علی(ع) مفسر و ناطق قرآن است، ما باید برای فهم قرآن نهج‌البلاغه بخوانیم.
بسطامی با اشاره به خطبه غدیر گفت: با توجه به اینکه پیامبر(ص) فرمودند اگر به دنبال علم هستید، تمام آن در حضرت علی(ع) وجود دارد و رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «هرآنچه که نیاز دارید در نهج‌البلاغه وجود دارد». نهج‌البلاغه برای مسائل روز ما نیز پاسخ‌های کاملی دارد، روش حکومت‌داری تعامل و یا تقابل با دشمنان و مستکبران در این گنجینه بیان شده است، سیاست‌های برجام را می‌توان با نامه امام علی(ع) به مالک اشتر فراگرفت.
وی با تاکید بر اینکه در نهج‌البلاغه اصول روانشناسی، جامعه‌شناسی، آسیب شناسی و ... را می‌توان دریافت، گفت: درصورتیکه رابطه‌ انسان با خدا اصلاح شود خداوند رابطه‌ او را با دیگران نیز اصلاح می‌کند، نهج‌البلاغه کتابی است که سبک زندگی سالم و شایسته را به ما می‌آموزد. سبکی که مشترک بین تمام افراد دنیا چه مسلمان چه غیر مسلمان چه زن و چه مرد است در صورت ترویج این سبک تمام مردم دنیا می‌توانند یک حکومت واحد داشته باشند.
این بانوی فعال فرهنگی با اشاره به اینکه جامعه‌ امروز به سوی فردگرایی سوق داده شده است، تاکید کرد: اگر هر کسی این وظیفه را در خود حس کند که این نشاط و روشنی را به خانواده خود برساند و جلساتی را تحت عنوان نهج‌البلاغه خوانی وارد خانواده خود کند مشکل فردگرایی حل می‌شود.

نهج‌البلاغه زبان مشترک تمام مردم دنیاست

وی با اشاره به چگونگی روش نفوذ نهج‌البلاغه در خانه‌ها افزود: موسیقی‌های سفید بر ذهن مخاطب اثر می‌گذراد، برای مثال بین هر ۲۴ عکس ۱ عکس را تعیین کرده و بعد از اتمام کار نتیجه نفوذ در افکار را بررسی میکنند، به عنوان مثال در هر ۲۴ عکس یک عکس بستنی که باشد بعد از اتمام فیلم اگر از تماشاچیان بپرسید که چه چیزی میخواهند به شما خواهند گفت که هوس بستنی کرده‌اند.
بسطامی تصریح کرد: در نهضت نهج البلاغه خوانی به دنبال تعمیق معارف نهج البلاغه از سنین پایین در کودکان هستیم. بارها نهج‌البلاغه را خوانده‌ام اما متوجه آن نکته نمی‌شدم، غافل از اینکه این افکار و این تصاویر در من نهادینه می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) چراغ علم اسلام هستند پس ما باید از نور معرفت و علم ایشان بهرمند شویم، بیان کرد: این کتاب هرگز تکراری و قدیمی نمی‌شود، حضرت علی علیه السلام در آن زمان از پمپاژ خون در قلب و آفرینش و خلقت سخن می‌گفتند و همین امر باعث می‌شود سخنان ایشان در هر عصری اثر گذاری خود را داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اثر نهج‌البلاغه در انسان ایجاد آرامش درونی است چرا که این کتاب انسان را توانمند می‌کند، نشاط درونی، شعف و سود معنوی به همراه دارد و جنس زندگی را عوض می‌کند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !