توسعه «روبات‌های نرم» توسط ناسا


توسعه «روبات‌های نرم» توسط ناسا

ایتنا - این روبات‌ها مشابه ارگانیزم‌های زنده حرکت می‌کنند و بدین‌ترتیب قادر به انجام گستره وسیعی از حرکت‌ها هستند و به‌عنوان مثال شاید بتوانند در یک سوراخ تنگ هم خودشان را جا بدهند.

آیا فکر میکنید ربات‌ها همگی گوشه‌های تیز دارند و از قطعات فلزی زمخت تشکیل شده‌اند؟ «روبات‌های نرم» ناسا اینطور نیستند!

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از space، ناسا سرگرم توسعه روبات‌هایی است که ممکن است برای بررسی جهان‌هایی فراتر از زمین نیز مورد استفاده قرار بگیرند. دو کارآموز ناسا با نام‌های چاک سالیوان و جک فیتزپاتریک، سرگرم کار روی بازوهای این «روبات‌های نرم» هستند.

گفته می‌شود مزیت روبات نرم، انعطاف‌پذیری و تطابق‌پذیری بهتر آن با محیط‌های جدید است. این روبات‌ها مشابه ارگانیزم‌های زنده حرکت می‌کنند و بدین‌ترتیب قادر به انجام گستره وسیعی از حرکت‌ها هستند و به‌عنوان مثال شاید بتوانند در یک سوراخ تنگ هم خودشان را جا بدهند.

آنها در مرکز تحقیقاتی لانگلی در ناسا سرگرم توسعه بازوهایی برای روبات‌های نرم از روی قالب‌های سیلیکونی انعطاف‌پذیرند که توسط چاپ سه‌بعدی ساخته شده و برای مطالعه نحوه استفاده از روبات‌های نرم برای کاوش‌های فضایی مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

گفتنی است با اینکه این طرح‌ها در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما این کارآموزان در تلاشند تا ببینند چطور می‌توانند از این بازوها در مأموریت‌های فضایی بهره جست.
بنابر آنچه که ناسا می‌گوید، این بازوها اتاقک‌های هوایی دارند که بر اساس میزان هوای موجود در آنها، انبساط یا انقباض می‌یابند.

در حال حاضر، این دو کارآموز سرگرم طراحی چندین لوله در اتاقک‌ها هستند که امکان کنترل حرکت ربات را فراهم می‌کنند. با تنظیم میزان هوا در اتاقک بازوی روبات نرم، این بازوها می‌توانند همچون ماهیچه انسان کش بیایند و به استراحت بپردازند.
توسعه «روبات‌های نرم» توسط ناسا

این کارآموزان به‌ویژه در حال بررسی چهار ویژگی بازوها هستند؛ یعنی تحرک‌پذیری، اتصال، همسطح‌سازی و شکل‌دهی.

منظور از تحرک‌پذیری، نحوه حرکت روبات نرم در محیط پیرامون است، اتصال نیز مربوط است به نحوه پیوند روبات‌ها با یکدیگر(مثلاً برای ایجاد یک پناهگاه موقتی). همسطح‌سازی هم به نحوه ایجاد یک سطح توسط بازوها اشاره دارد. منظور از شکل‌دهی نیز امتحان روش‌هایی است برای افزودن استحکام به مواد. سالیوان می‌گوید اگر بتوانیم در آزمون‌های انفرادی از پس‌شان بر بیاییم، به روش‌های ترکیب آنها می‌پردازیم.

در ماه جاری، پژوهشگران و متخصصان روباتیک در ایالات متحده به آزمایشگاه لانگلی سری خواهند زد تا بازخورد خود را درباره کار این کارآموزان و روباتیک نرم ارائه بدهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا