رشد شکوفه آبی تندرستی فرانسه در لرستان


رشد  شکوفه آبی تندرستی  فرانسه در لرستان

یک محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: عرق گل‌گاوزبان یک داروی باارزش برای التهاب چشم است.

حامد نظری در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گل‌گاوزبان از گیاهان دارویی و دارای روغنی است که به علت خاصیت شفا دهندگی از مدت‌ها قبل به‌خصوص در فرانسه شناخته شده بود.


وی با بیان اینکه این گیاه دارای شاخه‌های توخالی و آبدار است و ارتفاع آن به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد، افزود: برگ‌های این گیاه نسبتاً بزرگ و چین‌خورده به رنگ سبز تیره و تخم‎مرغی شکل نوک‌تیز بوده که به‌طور متناوب بر روی ساقه گیاه قرار دارند.

نظری ادامه داد: تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‌های سفید و منشعب بوده و گل‌های این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره‎ای شکل است.

این کارشناس بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی با بیان اینکه میوه این گیاه به شکل چهار فندق کوچک و به رنگ قهوه‎ای مایل به سیاه است، اضافه کرد: این گیاه در فرانسه "شکوفه آبی تندرستی" نامیده می‌شود زیرا گل‌های آن به رنگ آبی است و داروی خوبی برای دهقانان که معمولاً نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند، محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از نویسندگان معتقدند که نام لاتین آن یک اسم تغییر شکل یافته به معنی "قلب" و "من آورده‎ام" است زیرا اعتقاد بر این است که این گیاه قلب را تقویت می‌کند.

نظری اظهار کرد: امروزه ثابت شده که محصولات حاصل از برگ‌ها و پودر این گیاه خاصیت ضدافسردگی دارد و باعث افزایش نشاط روحی می‌شود. به‌طور مثال شربت ساخته شده از پودر این گیاه دارای خاصیت ضدافسردگی و ضد استرس‌های روحی و آرامش‌دهنده و تسکین‌دهنده قلب است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان به تأثیر دارویی این‌گونه اشاره کرد و گفت: این گیاه به‌عنوان مدر، ملین و مسکن ثابت شده و استفاده از آن در فرانسه به‌عنوان ضد تب و ناراحتی‌های ریوی (تنگی نفس) بسیار رایج است.

وی با بیان اینکه این گیاه به علت داشتن ترکیبات نمکی باعث افزایش فعالیت کلیه‌ها شده و به همین دلیل استفاده از آن باعث کاهش تب می‌شود، ادامه داد: همین خاصیت تسکین دهندگی آن به علت داشتن ترکیبات موسیلاز در کل اندام‌های گیاه است.

نظری با اشاره به استفاده‌های غذایی از گل‌گاوزبان بیان کرد: از گل‎ و برگ‌های این گیاه می‌توان به‌عنوان چاشنی در نوشیدنی‌های تابستانی استفاده کرد و گل‌های این گیاه را برای تهیه مربا استفاده کرد.

این کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اظهار کرد: مربای آن برای افرادی که از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت را سپری می‌کنند و همچنین افرادی که حالت ضعف دارند بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه گل‌ها و برگ‌های این گیاه را می‌توان در سالاد و سوپ خیار به کاربرد، گفت: برگ‌های قطعه‌قطعه شده گیاه را می‌توان در پایان زمان پخت سوپ‌ها استفاده و همراه با برگ‌های گل‌کلم پخت و مصرف کرد.

نظری با اشاره به اینکه برگ‌های تازه این گیاه نیروبخش و نشاط‌آور است، بیان کرد: گل‌گاوزبان یک گیاه مقوی برای غده فوق کلیوی به شمار می‌آید؛ همچنین مصرف این گیاه خاصیت ضد استرس‌های روحی (نشاط‌آور) دارد و برای زندگی پر دغدغه امروزی فوق‎العاده مفید است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: گل‌گاوزبان ازنظر عناصر معدنی به‌خصوص پتاسیم بسیار غنی بوده و دم‌کرده (چای) تهیه شده از این گیاه برای کاهش تب بسیار مفید است.

وی گفت: همچنین دم‌کرده گل‌گاوزبان به‌عنوان یک محرک تولید شیر در مادران می‌شود. عرق این گیاه نیز به‌عنوان یک داروی باارزش برای التهاب چشم به کار می‌رود. این گیاه برای درمان تب‌های عفونی، یرقان، سل، روماتیسم، خارش (حساسیت‌های پوستی)، تورم‌ها و زخم‌های گلو و دهان مفید است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد