قطع خرید نفت ایران از سوی هند و ترکیه ؛ ادعا یا واقعیت؟


قطع خرید نفت ایران از سوی هند و ترکیه ؛ ادعا یا واقعیت؟

رسانه های غربی با آب و تاب فراوان از قطع خرید نفت ایران از سوی ترکیه و هند خبر داده اند در حالی که دو کشور پیش از این برای ادامه واردات نفت سامانه مالی مستقل راه اندازی کرده اند.

قطع خرید نفت ایران از سوی هند و ترکیه ؛ ادعا یا واقعیت؟پیش از این ایران و ترکیه درباره راه اندازی سامانه مالی جدید میان خود برای استمرار بخشیدن به معاملات خود به توافق رسیده بودند که بر اساس آن قرار بود ترکیه در ازای خرید نفت ایران کالاهای مورد نیاز ایران را چه از طریق خود و چه از کشورهای ثالث تهیه کند.
پیش از این نیز شبیه این سازوکاردرباره هند اجرا می شد والبته می تواند قوی تر از گذشته در وضعیت جدید نیز بکار گرفته شود. از این دید در صورتی که سامانه های مالی جدید برای استمرار معاملات پایا پای میان ایران با هند و ترکیه اجرا شود فقط شکل خرید نفت ایران تغییرمی کند نه قطع آن. اما در صورتی که قطع خرید به منزله پایان معاملات پایا پای باشد (همان تصویری که در رسانه های غربی القاء می شود) نوعی خودزنی برای این کشورها هم محسوب می شود چرا که همچون گذشته قادر نخواهند بود از مزیت های بازار بزرگ و پرمصرف ایران در جهت فروش کالاهای خود ولو با کیفیت پایین بهره مند شوند.
علاوه بر این موجبات سلب اعتماد ایران را از خود فراهم خواهند کرد که این می تواند روی همکاری های دو طرف در سایر حوزه ها نیز تاثیر بگذارد ضمن آن که باید توجه داشت که ایران نیز می تواند رفتار این کشورها را به طرق مختلف تلافی کند که باز دود آن به چشم این کشورها خواهد رفت.
از همه مهم تر اینکه بر همگان آشکار و مبرهن است که تحریم های امریکا علیه ایران با هیچ یک از اصول و قوانین بین المللی مطابقت ندارد و برخلاف همه اصول انسانی و اخلاقی است و از این دید هرکشوری که با هر دلیل و توجیهی در این تحریم ها به طور مستقیم و غیرمستقیم مشارکت داشته باشد به منزله مشارکت در جنایاتی است که دست کمی از جنایات جنگی ندارد و چه بسا در مواردی هم بیشتر است چراکه در تحریم ها افراد و اقشار آسیب پذیر شامل کودکان ، زنان ، بیماران و سالخوردگان بیش از دیگران آسیب می بینند.
بر همین اساس ناگفته پیداست که هر کشوری که ولو همکاری کوچکی با تحریم های امریکا بکند در برابر فجایع و جنایات ناشی از آن مسئولیت اخلاقی دارد و البته برای کشورهای اسلامی مثل ترکیه نیز بار مسئولیت دینی هم به آن اضافه می شود واین نشان می دهد که مسئولیت کشورهای اسلامی برای مقابله با تحریم های ظالمانه امریکا علیه مردم ایران به مراتب بیشتر است و عمل به این مسئولیت می تواند دیگر کشورهای اسلامی از جمله ترکیه را نیز در برابر حوادث مشابه بیمه کند و با توجه به گستره موضوعات مورد اختلاف این کشور با غرب بخصوص امریکا بعید نیست که این کشور نیز تحت تحریم های امریکا قرار گیرد کما اینکه در چند مورد برای مقطعی در معرض جنگ دلار امریکا قرار گرفت.
-------------------------------------------------
احمد کاظم زاده

­

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟