300 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با بومی سازی تولید قطعات پیشرفته


300 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با بومی سازی تولید قطعات پیشرفته

مشاور ارشد وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از نمایشگاه خودکفایی ساپکو گفت: این جا خط مقدم جبهه و یکی از سنگر‌های جنگ اقتصادی است همه ما باید امروز به عنوان یک سرباز با تمام وجود و آماده باش بتوانیم مشکلات پیش روی صنعت خودرو کشور را حل کنیم.

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایکوپرس، صادق نجفی گفت: در دو ماه اخیر با درکنار هم قرار گرفتن شرکت‌های دانش بنیان، صنعت گران، قالب سازان با خودروسازان در زنجیره تامین خودروسازی اتفاقات خوبی افتاده است. با تلاش جهادگونه‌ای که در ساپکو به راه افتاده در ماه‌های آینده بیش از ۹۰ درصد از قطعات تولید خودرو داخلی سازی خواهد شد.
300 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با بومی سازی تولید قطعات پیشرفته
وی از ابلاغ دستورالعملی از سوی وزیر صنعت به معاونت‌های این وزارتخانه مبنی بر حمایت از خودروسازی کشور خبر داد و گفت: باید این همکاری‌ها منجربه هم افزایی شود، باید تولیدکنندگان مواد اولیه مانند شرکت‌های فولاد و پتروشیمی و سایر واحد‌های تولیدی، در کنار خودروسازان، نیازمندی‌های آنان را تامین و براساس خواست آنان تولید کنند.

دستبار ویژه وزیر صمت تصریح کرد: این ارتباط باید مداوم و طبق برنامه ریزی باشد، این همکاری پیش از این وجود نداشته است.

وی برگزاری نمایشگاه برای قطعات وارداتی خودرو را از ابتکارات وزیر صنعت دانست و گفت: باید جوان ها، شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ‌ها و... از نیازمندی‌های خودروسازان مطلع شوند تا برای تولید آن برنامه ریزی کنند، وقتی مواد اولیه، امکانات ریخته گری، قالب سازی و ماشین ابزار در کشور وجود دارد باید از این ظرفیت‌های بزرگ داخلی استفاده شود.

نجفی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای داخلی سازی قطعات گفت: وزیر صنعت به تمام معاونت‌های این وزارتخانه ابلاغ کرده تا تمام شرایط را برای تولید داخلی فراهم کنند. بهبود شرایط نیازمند همکاری همه است تا تولید مناسب و خوب و در شان مردم ایران داشته باشیم.

وی مهم‌ترین فعالیت وزارت صمت را تامین نقدینگی ارزی و ریالی واحد‌های تولیدی دانست و گفت: در ماه‌های اخیر ۴ هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه سازی کشور کمک شده است.

مدیرعامل ساپکو نیز در این بازدید گفت: درحال حاضر حدود ۶۵ درصد از قطعات به صورت کامل داخلی سازی شده و باقی مانده نیز ارزبری داشته و یا به صورت مواد اولیه وارد می‌شود.

منصور منصوری تصریح کرد: در نمایشگاه خودکفایی ساپکو، مواد اولیه و قطعات وارداتی را در معرض دید قرار داده ایم و تاکنون نیز موفق شده ایم با مشارکت قطعه سازان توانمند داخلی و شرکت‌های دانش بنیان بخش زیادی از آن را داخلی سازی کنیم.

وی با بیان این که قطعات مکمل هم هستند گفت: در بخشی از قطعات و یا مجموعه‌ها تا ۹۵ درصد داخلی سازی انجام شده، اما ۵ درصد باقی مانده نیاز به ارزبری داشته و یا همکاری با شرکت خارجی طرح قرارداد تولید آن را دچار مشکل کرده که منجر به تولید ناقص و دپو شدن خودرو‌ها در کف کارخانه شده است.

منصوری اضافه کرد: با ترک همکاری از سوی برخی قطعه سازان خارجی، ناچار به جایگزینی منابع شده ایم و تمام مراحل آزمایش و صحه گذاری قطعات را دوباره انجام داده ایم.

وی با بیان این که به دنبال کاهش ارزبری قطعات های‌تک و با تکنولوژی بالا هستیم از تدوین برنامه دوساله برای تامین نیازمندی‌های مواد اولیه، جایگرینی منابع تامین خارج و خودکفایی سازندگان خبر داد و گفت: کاهش ارزبری ۵۵ میلیون یورو در خرید خارج مستقیم و تامین مواد اولیه به میزان ۶۵ میلیون یورو برای تیراژ حدود ۵۰۰ هزار دستگاه محصولات ایران خودرو هدف گذاری شده است.

مدیرعامل ساپکو تاکید کرد: با احتساب ۱۸۰ میلیون یورو برای کاهش ارزبری در حوزه خودکفایی سازندگان، مجموع کاهش ارزبری پروژه‌های ساپکو به ۳۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

منصوری موفقیت در اجرای این برنامه‌ها را نیازمند هم افزایی و همکاری بخش‌های مرتبط دانست و گفت: تمام نیازمندی هایمان را که اعلام کرده ایم، ما به دنبال مدل همکاری پایدار هستیم تا به صورت مستمر فعالیت‌ها و همکاری را ادامه دهیم.

وی افزود: برای داخلی سازی قطعات محصول ۳۰۱ هم اقدامات زیادی انجام داده ایم و قالب سازی و ساخت نمونه اولیه برای ۵۰۰ قطعه آن انجام شده است.

مدیرعامل ساپکو ادامه داد: ما به دنبال به حداقل رساندن ارزبری و وابستگی تامین قطعات هستیم، که اولین نتیجه آن کاهش ریسک تامین و تولید خودرو خواهد بود.

منصوری تصریح کرد: زنجیره تامین خودرو کمک ویژه‌ای از سوی همه به ویژه دولت را می‌طلبد، مواد اولیه و قطعات خودرو از سوی صنایع بالادستی باید به عنوان اولویت مطرح باشد و اگر این اتفاق روی دهد، از منظر ارزش افزوده و اشتغال می‌توانیم به دستاورد‌هایی خوبی برسیم.

گفتنی است، مشاور وزیر صمت در بازدید از نمایشگاه خودکفایی ساپکو، در جریان جزئیات فرآیند داخلی سازی قطعات محصولات ایران خودرو در سیستم‌های اصلی خودرو و زیرمجموعه‌ها قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر