روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار


روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

گروه بین‌الملل ـ مردم عمان، پیش از آغاز ماه رمضان با آداب و رسوم خاص خود به استقبال این ماه می‌روند؛ آنها از ماه شعبان برای برپایی با شکوه رسوم خود در ماه رمضان فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند.

روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

به گزارش ایکنا؛ مردم سلطان نشین عمان، پیش از آغاز ماه رمضان با آداب و رسوم خاص خود به استقبال این ماه می‌روند. آنها از ماه شعبان برای برپایی با شکوه رسوم خود در ماه رمضان فعالیت معنوی و دعوت به فعالیت‌های خیری را در کنار خرید لوازم و احتیاجات رمضانی آغاز می‌کنند.

عمانی‌ها با خرید انواع خرماها و مواد مورد نیاز برای سفره‌های افطار به برنامه ریزی برای استقبال از مهمانان اقدام می کنند. در این ماه دولت عمان ساعت کار بخش‌های اداری را تغییر داده و ساعت کار آنها صبح‌ها دیرتر آغاز شده و عصرها زودتر به پایان می‌رسد. برای مثال در سال جاری ساعت کار در ایام ماه مبارک رمضان در عمان از ساعت 9 صبح تا 14 بعدازظهر اعلام شده است. بخش‌های تجاری، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها نیز در این ماه تا سحر پذیرای مردم و خریداران هستند.

شهروندان عمانی و مسلمانان خارجی مقیم‌ این کشور، اعم از کوچک و بزرگ، در ماه پرفضلیت رمضان اهتمام ویژه‌­ای به فعالیت‌های دینی دارند و علاوه بر حضور در نمازهای جماعت، برنامه‌های دینی و فرهنگی متفاوتی از سوی وزارت اوقاف و امور دینی آنها تنظیم شده که برگزاری کلاس‌های درس تلاوت قرآن برای زنان و کودکان و اقامه نماز تراویح پس از نماز عشا در طول ماه مضان بخشی از آن است.

بیدارباش سحرگاهی

علی‌رغم پیشرفت علم و فناوری برخی مناطق داخلی عمان از آداب و رسوم گذشته استفاده می‌کنند. یکی از این آداب، سر دادن آواز هنگام سحر است که هر شب افرادی دور خانه‌های مردم به بیدار کردن آنها برای غذای سحر و نماز صبح مشغولند و فریاد می‌زنند: «سحور ... سحور ... قوموا یا صائمین»( سحر شد ... سحر شد... روزه داران برخیزید) اما در پایتخت(مسقط) به علت وجود شبکه‌های مجازی گسترده و سرگرمی روزه داران با این شبکه‌ها تا سحر، این رسم دیده نمی شود.

روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

مردم عمان در نیمه این ماه جشن «قرانقشوه» می‌گیرند که در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس این جشن به عنوان «قرقیعان» معروف است. در این جشن کودکان به خیابان­ها آمده و از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و شیرینی و خوراکی­های معروف را طلب می‌کنند.

عمانی‌ها برای ادای نماز مغرب به مساجد می‌روند و با شرینی‌جات، خرما و شیر یا خرما و قهوه عربی افطار می‌کنند، سپس به منازل خود رفته و در کنار خانواده خود افطار می‌کنند. غذای افطار عمانی‌ها متفاوت است از جمله غذای رایج «ثرید» شامل تکه‌ای نان با گوشت یا مرغ بوده و یا «مکبوس» که نوعی برنج با ماهی و یا گوشت است.

روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

در این ماه، مساجد جامع و برخی نهادهای دولتی عمانی اقدام به برپایی سفره‌های افطار می‌کنند و پذیرای جمع زیادی از شهروندان عمانی و مسلمانان مقیم هستند.

دعوت عابران به افطار

شهروندان عمانی در نزدیکی لحظات اذان مغرب، در بخشی از منزل یا محلات خود که متشکل از سالن بزرگی بوده و به نام «المجلس» معروف است، مردم و عابران را به افطاری دعوت می‌کنند.

یکی از رسم‌های مشهور بین مردمَ عمان در ماه رمضان، دید و بازدیدهای رمضانی است. عمانی‌ها پس از افطار تا نیمه‌های شب به دیدار خانواده‌ها، دوستان و نزدیکان می‌روند و میزبان با قهوه و خرما و حلوای مسقطی از آنان پذیرایی می‌کند.

روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

از آنجا که گردشگران خارجی فراوانی در سال‌های اخیر به این کشور سفر می‌کنند، بخش مهمان‌پذیری و توریستی عمان به آنان توصیه می‌کند که در ماه رمضان به احترام مسلمانان پوشش مناسب داشته باشند و از خوردن و آشامیدن در مکان‌های عمومی خودداری کنند.

تهیه کننده: سجاد امیری، رایزنی فرهنگی ایران در عمان. اردیبهشت 98

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در