فقدان نگاه ملی در صداوسیما


فقدان نگاه ملی در صداوسیما

دیدار رئیس جمهور با جمعی از اصحاب رسانه، واکنش‌ها به سخنان تفرقه‌ انگیز یک مداح در تلویزیون، اظهارات مایک پمپئو پیرامون تنش‌های اخیر میان آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه - 5خردادماه- است.

به گزارش ایمنا حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه با بیان اینکه شرایط ما بسیار سخت است، تصریح کرد: افتخار دولت این است که با توجه به شرایط سخت کنونی، ذخیره کالاهای اساسی نسبت به سال‌های قبل بهتر است و این یعنی دولت تلاش می‌کند که اجازه ندهد شرایط برای زندگی مردم سخت‌تر شود.

رئیس جمهوری با اشاره به دوران حکومت امیرمؤمنان علی(ع) در جامعه اسلامی، گفت: حضرت علی(ع) همان حکومت عدلی است که توأم با مظلومیت بی‌نظیر تاریخی بود. مطمئناً پس از پیامبر اسلام(ص) مقامی بالاتر و برتر از امیر مؤمنان علی(ع) وجود ندارد و او همان کسی است که فرمود من ولایت و خلافت را نمی‌خواستم و شما مردم آن را بر من تحمیل کردید و نتیجه آن این طور شد که فراز و نشیب‌های جامعه و کم‌اطلاعی مردم که به نوعی به ضعف رسانه‌های آن زمان برمی‌گردد، موجب شد تا امیر مؤمنان در عین حالی که عادلانه‌ترین و بهترین حکومت را برقرار کرد، اما بالاترین مظلوم عالم نیز بود.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات حسن روحانی در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه اختصاص داد و به نقل از وی در تیتر یک خود نوشت: «اگر قانون اساسی اجرا شود دولت اختیارات کافی دارد» روحانی با اشاره به اصل ۱۳۴ قانون اساسی و اختیارات به دولت، گفت: از شما می‌خواهم که این اصل را یکبار دیگر مطالعه کنید که طبق آن، برنامه و خط مشی را به عهده رئیس جمهوری گذاشته است و بنابراین رئیس جمهوری برنامه‌های خود را در قالب کتاب به مردم ارائه می‌کند. تا جایی که حتی قبل از معرفی کابینه ابتدا این برنامه به مجلس معرفی و به رأی گذاشته می‌شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، گفت: اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در هشت سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود.

روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی به ساز و کار روان‌تری نیاز داریم، افزود: در آغاز تحریم‌های جدید در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردم که کشور در این شرایط جنگی برنامه و فرمانده می‌خواهد و شما فرمانده و ما همه مطیع هستیم و ایشان فرمودند که خودتان فرماندهی را برعهده بگیرید.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اختیارات فرماندهی مهم است، تصریح کرد: در جنگ با امریکا کشور هزینه می‌دهد، اما ما قطعاً پیروز این میدان هستیم و این پیروزی نیازمند شرایط و لوازمی می‌باشد که مهم‌ترین آنها وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر است.

فقدان نگاه ملی در صداوسیما

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به واکنش‌ها به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در تلویزیون اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «فقدان نگاه ملی در صداوسیما» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: این روزها شاهد انتقادات زیادی نسبت به عملکرد صدا و سیما (رسانه ملی) هستیم، رسانه‌ای که خود را ملی می‌داند ولی نگاه ملی ندارد و در برنامه‌سازی به همه جمعیت‌ها توجه نشان نمی‌دهد. ماجرا این بار برمی‌گردد به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در مراسم سالگرد ولادت حضرت امام حسن مجتبی‌(ع) در شبکه پنج سیما که مداح در آن برنامه با اهانت به ارزش‌های هموطنان اهل سنت،‌ موج انتقادات را نسبت به این رسانه دو چندان کرده است‌ تا حدی که پس‌لرزه‌های آن به مجلس شورای اسلامی هم رسید، به گونه‌ای که برخی از نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد کرده و به صدا و سیما تذکر دادند.

فقدان نگاه ملی در صداوسیما

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود را به باز خوانی نامه یک اقتصاددان به جوزف استیگلیتز پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «افسانه‌زدایی از رونق پولی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: برخی از اقتصاددانان و سیاست‌گذاران اقتصادی، با فرض موضوع شکست بازار، سیاست‌های مداخله‌ای دولت را پوششی برای عبور از این شکست عنوان می‌کنند. در ایران هم، این دیدگاه از سوی برخی اقتصاددانان تعقیب و ترویج می‌شود. «جوزف استیگلیتز» مهم‌ترین نظریه‌پردازی است که دیدگاه او محل مانور منتقدان اقتصاد آزاد است. مهم‌ترین راهکار ایجابی این اقتصاددان آمریکایی برای عبور از شرایط شکست بازار و خروج از بحران اقتصادی، افزایش کسری بودجه‌ای است که در نهایت موجب افزایش بدهی دولت و چاپ پول می‌شود. اما این عقاید که برخی جایگزینی برای سیاست‌های متعارف می‌دانند، عموما با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شود. در سال ۲۰۰۲ کنت روگوف، رئیس بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول، در نامه‌ای خطاب به استیگلیتز این عقاید را به چالش کشید. مباحث مطرح‌شده در این نامه، در حال حاضر در اقتصاد ایران نیز به چشم می‌خورد. برخی با برچسب سیاست‌های لیبرالی و نئولیبرالی وضعیت موجود را حاصل اجرایی شدن این اندیشه‌ها در اقتصاد کشور می‌دانند. «دنیای اقتصاد» با بازخوانی این نامه، تلاش کرده نشان دهد که در مقابل نظارت سلبی استیگلیتز درباره مکانیزم بازار، چه راهکارهایی ایجابی وجود دارد و پیامدهای آن برای اقتصاد چیست؟

فقدان نگاه ملی در صداوسیما

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مایک پمپئو در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه وان آمریکا درباره تنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران اختصاص داد و به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا در تیتر یک خود نوشت: «دنبال جنگ با ایران نیستیم». پمپئو در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور به دنبال جنگ نیست. من به دنبال جنگ نیستم. امروز صبح با شاناهان وزیر دفاع صحبتی داشتم. هیچ کسی در این دولت نیست [که خواهان جنگ باشد]. هیچ کدام از ما این را نمی‌خواهیم.

پمپئو در ادامه گفت: اما من فکر می‌کنم که ایرانی‌ها باید درک کنند، همان‌طور که رئیس جمهور در پیامی توییتری گفت، ما از منافع آمریکایی حفاظت خواهیم کرد.

وی همچنین با طرح این ادعا که [ما متوجهیم که ایران نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است] افزود: وقتی به جاهایی مانند لبنان، سوریه، عراق و یمن نگاه کنید معلوم می‌شود که ایران عامل مخرب آن‌جا است؛ لیست بلندی از مکان‌های این چنینی وجود دارد.

فقدان نگاه ملی در صداوسیما

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به برسی طرح استانی شدن انتخابات در گفت و گو با میرزایی نیکو عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «افزایش مشارکت مردم و کاهش هزینه‌ها با استانی شدن انتخابات». نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس دهم تصریح کرد: البته اشکالاتی به این طرح وارد بود که می‌بایست اصلاح می‌شد اما در شرایطی که شورای نگهبان استانی شدن را به دلیل خلاف شرع بودن، رد کرده دیگر نمی‌توان با استدلال در این خصوص صحبت کرد. میرزایی نیکو تاکید کرد: استانی شدن انتخابات موجب همبستگی و مشارکت مردم می‌شود، همچنین نقش احزاب و تشکل ها را پررنگ‌تر و فعالیت فعالان سیاسی را هدفمند می‌کند.

وی معتقد است: با استانی شدن انتخابات هزینه‌ها شفاف شده و کاهش پیدا می‌کند، به خصوص در شرایط کنونی که ارقام مالی شهرستان‌ها برای انتخابات خیلی زیاد است، به طور مثال در انتخابات گذشته مجلس مجموع نمایندگان از حوزه انتخابیه تهران شاید ۵۰ میلیون هزینه کردند که برخی هم این میزان هزینه را نکردند اما در برخی مناطق کاندیداها کمتر از ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیون هزینه کردند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به هزینه‌ها و وضعیت اقتصادی امروز و چندبرابر شدن قیمت کاغذ و هزینه اجاره دفتر و پیگیری‌ها، استانی شدن سبب کاهش هزینه‌های مالی انتخابات می‌شود.

فقدان نگاه ملی در صداوسیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!