«مساجد فلوجه» مأمنی در صلح و جنگ


«مساجد فلوجه»  مأمنی  در صلح و جنگ

مساجد شهر فلوجه در شرایط صلح و جنگ و درتمام روزها به ویژه در ماه مبارک رمضان پناهگاه امنی برای ساکنان آن به شمار می آید.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: پایگاه خبری «خلیج اونلاین» در گزارشی درباره مساجد فلوجه در ماه مبارک رمضان، نوشت: شهر فلوجه عراق ملقب به «مادر مساجد» باوجود درد و ناراحتی از جنگهایی که پشت سر گذاشته است، هنوز در ماه مبارک رمضان ویژگی منحصر به فرد خود را حفظ می کند، به خصوص که بسیاری از مساجد این شهر که تعدادشان به 434 باب مسجد می رسد، درهای خود به روی ساکنانش در صلح و جنگ باز می کند.

شهر فلوجه در 62 کیلومتری غرب بغداد پایتخت عراق شاهد نبردها و درگیری های خونین بین نیروهای مقاومت و ارتش اشغالگر آمریکا در سال 2003 تا 2004 میلادی و پس از شاهد جنگ سنگین بین ارتش عراق و عناصر گروهک تروریستی داعش که آخرین حمله نظامی به شهر به می 2016 میلادی برمی گردد، بوده است.

«شیخ محمد سبتی» امام جماعت و خطیب مسجد خلفاء - یکی از مساجد اصلی در شهر فلوجه- به خلیج اونلاین می گوید: این شهر روزهای سختی را از زمان اشغالگری آمریکا تا امروز دیده است. باوجود شرایط سخت، جنگ، درگیری و بمباران هوایی شدید، مساجد این شهر به عنوان پناهگاه امنی برای نمازگزاران خواه در ماه مبارک رمضان یا سایر روزهای عادی باقی مانده است.

سبتی ادامه می دهد که مساجد فلوجه برپایی نماز، سخنرانی های دینی، برپایی مناسک دهه آخر ماه مبارک رمضان و همه عبادت های معروف را در خشونت بار ترین درگیری هایی که شهر مساجد در آن به سرمی برد، متوقف نکرد.

وی می افزاید: بیشتر نمازگزاران در طول درگیری ها در مساجد معتکف بودند و قرآن کریم تلاوت می کردند و از خداوند سبحان آزادی شهرشان را درخواست می کردند.

سبتی می گوید: بیشترین شاخصه ای که مساجد فلوجه را نسبت به سایر مساجد این کشور متمایز می کند، برنامه های رمضانی آن است که شامل سخنرانی ها، کلاس ها برای علمای بزرگ، مراسم های دینی در ماه مبارک رمضان مانند جنگ بدر و فتح مکه مکرمه است.

نقش مساجد تنها در عرصه دینی نیست، بلکه با فعالیت های انسانی و امداد رسانی و برپایی کمپین های متنوع به عنوان «سبد رمضانی» که شامل مواد غذایی کامل و توزیع ان بین خانواده های مستمند و سفرهای افطاری در مساجد فلوجه است، متمایر می شود.

در درگیری های اخیر با داعش، 65 مسجد در این شهر تخریب شد و به 80 مسجد دیگر خسارت های مادی وارد آمد. به طوری که ساکنان این شهر تاکید دارند که 10 درصد مساجد فلوجه ویران شده است.

«حازم الجمیلی» یکی از شخصیت های شهر فلوجه به «خلیج اونلاین»، گفت: شخصیت های این شهر با همکاری ائمه مساجد و خطیبان آن کمیپن هایی را برای جمع آوری کمک های مالی به منظور بازسازی و ترمیم مساجد ویران شده به راه انداختند.

شهر فلوجه از جمله اولین شهرهایی است که داعش در سال 2014 میلادی بر آن مسلط شد، اما نیروهای ارتش توانستند با سلسله عملیات های گسترده این شهر را در دسامبر 2017 میلادی آزاد کنند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)