محاسن و معایب اقامه نماز جماعت مساجد در نوبت دوم


محاسن و معایب اقامه نماز جماعت مساجد در نوبت دوم

حجت‌الاسلام نجفی با اشاره به اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء یک ساعت بعد از اذان در ماه مبارک رمضان، گفت: این شیوه هم محاسنی دارد و هم نقاط ضعفی. ائمه جماعات باید کوتاه کردن زمان نماز در عین کیفی‌سازی حضور مردم در مسجد را لحاظ کنند.

حجت ‌الاسلام «ضیاء الدین نجفی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان در پاسخ به این پرسش که «آیا اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در ماه رمضان، حدود یک ساعت پس از اذان مغرب، شانیت جماعت خود را از دست می دهد یا خیر؟»، اظهار کرد: اقامه نمازهای جماعت در هر ساعتی، شانیت جماعت را دارد ولو یک یا دو ساعت پس از اذان باشد.

امام جماعت مسجد نبی اکرم(ص) افزود: مطمئنا بهتر است نماز جماعت بلافاصله پس از اذان اقامه شود زیرا عمل به روایات درباره احترام به نماز در اول وقت است، موضوعی که در طول سال در مساجد رعایت می شود.

وی اضافه کرد: اقامه نماز جماعت بلافاصله پس از اذان مغرب در مساجد، به شرط اینکه موجب دور شدن مردم از این خانه های خدا نشود، خوب است؛ به عبارت دیگر نباید اهمیت دادن به نماز اول وقت موجب شود که مردم مدت زمانی کوتاه در مساجد حاضر شوند و برنامه های رایج این خانه خدا به دست فراموشی سپرده شود.

نجفی تاکید کرد: این رویکرد رایج در ماه رمضان، از سوی دیگر موجب می شود مردم هنگام افطار در کنار خانواده هایشان باشند و بعد از آن با فراغ بال بیشتری در مساجد حاضر و از برنامه های آن بهره مند شوند.

وی یادآور شد: یکی از اقدامات خوب بسیاری از مساجد کشور برپایی سفره ساده افطاری در ماه رمضان است که از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تقدیر قرار گرفت، بنابراین مساجدی که بضاعت مالی دارند بهتر است نماز جماعت را بلافاصله پس از اذان مغرب اقامه کنند و بعد از آن، نمازگزاران و روزه داران مهمان افطاری مسجد شوند.

امام جماعت مسجد نبی اکرم (ص) در ادامه بیان کرد: با درنظر گرفتن شرایط مختلف، بهتر است نماز جماعت در نیمه اول سال (فصل های بهار و تابستان) که شب ها از نظر زمانی کوتاه هستند، در اول وقت در مساجد اقامه شود تا مردم با فراغت بیشتری در کنار خانواده هایشان باشند، اما در فصل های پاییز و زمستان مردم فرصتی طولانی تر برای حضور در مساجد، آن هم یک ساعت پس از اذان مغرب دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سخن درباره این موضوع بسیار زیاد است اما در جمع بندی بحث باید گفت که اگر امکانش باشد بهتر است نماز جماعت به صورت اول وقت در مساجد اقامه شود و در این زمینه ائمه جماعات باید کوتاه کردن زمان نماز در عین کیفی سازی حضور مردم در مسجد را لحاظ کنند.

گفتنی است، مسجد نبی اکرم(ص) در خیابان نبرد، بلور نبی اکرم(ص) واقع شده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل