ماه رمضان در میان اقوام ایرانی از دیرباز با نوای آواز مذهبی همراه بوده است


ماه رمضان در میان اقوام ایرانی از دیرباز با نوای آواز مذهبی همراه بوده است

پژوهشگر موسیقی با بیان این که موسیقی رمضان از انواع شاخص و شناخته شده موسیقی مذهبی است، گفت: ماه مبارک از دیرباز در میان اقوام ایران با نوای خوش آوازی همراه بوده است.

«بهروز وجدانی» درباره نواهای موسیقی ماه رمضان در میان اقوام ایرانی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان توضیح داد:رمضان که در تقویم قمری ایران آمده است از دیر باز بین اقوام ایران بدون نوای خوش چه سازی و آوازی مفهومی نداشته است، در ایلات و عشایرو مناطق روستایی قبل از سحرهای ماه رمضان یکسری افراد در مساجد،حسینیه ها و پشت بام خانه ها جمع می شوند و به دعا و مناجات ی پردازند که این دعا و مناجات های ماه رمضان در ایران از شهرت زیادی برخوردار است.

این پژوهشگر موسیقی اظهار کرد: در گذشته که موقع سحر ساعت نبود برای اینکه به مومنان اطلاع دهند که سحر شده است با ابزارهای موسیقی مثل دهل، سرنا، شیپور و کرنا که صدای پر طنین دارند اطلاع رسانی می کردند که وقت اذان شده است و باید از خوردن و آشامیدن دست کشید؛ در نزدیکی افطار نیز با همین ابزار موسیقیایی اطلاع می داند که وقت افطار است بعد از افطار بسته به امکانات و دسترسی مردم افراد خوش صدا در مساجد و حسینیه ها جمع می شدند و دعا خوانی، مناجت خوانی ، منقبت خوانی و مداحی های شبانه می کردند .

وی تصریح کرد: موسیقی رمضان یکی از انواع شاخص و شناخته شده موسیقی مذهبی مردم مسلمان ایران است.

بهروز وجدانی با اشاره به اجرای تعزیه در شب های قدر و شهادت حضرت علی (ع) گفت: در ماه رمضان وقتی شهادت حضرت علی (ع) پیش می آید در برخی از مناطق ایران مجالس تعزیه خوانی حضرت علی (ع) برپا می شود.

وی افزود: ماه رمضان ماه شادی و جشن و سرور است و به ماه ضیافت الهی معروف است در این ماه در برخی مناطق ایران مولودی خوانی رونق پیدا می کند.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان