طبیعت پردازی عین تعهد است


طبیعت پردازی عین تعهد است

صادقی با بیان اینکه طبیعت پردازی به نوعی شکر داده های خداوند است،گفت: از تجربه کارهایم در زمینه طبیعت در آثار مذهبی بهره بردم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه نقاشی با عنوان «درنگ در سکوت»، گزیده ای از آثار «کامیار صادقی» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری بر پا شده است. صادقی هنرمند نقاشی است که در سال۱۳۴۳ متولد شده است و تاکنون نمایشگاه های بسیاری را در ایران و کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، مراکش، سوریه، انگلیس و کانادا به صورت انفرادی و گروهی برپا کرده است. مرمت چهار اثر سهراب سپهری و کسب لوح تقدیر از نمایشگاه قرآن کریم و تصویر سازی کتاب واحد ادبیات حوره هنری در کارنامه این هنرمند به چشم می خورد. به بهانه نمایشگاه درنگ در سکوت گفتگویی با کامیار صادقی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

نمایشگاه درنگ در سکوت شامل چند اثر است و با چه تکنیکی کار شده است؟

این نمایشگاه شامل 20 تابلوست که با تکنیک رنگ و روغن کار شده است.

موضوع نمایشگاه درنگ در سکوت چیست؟

نمایشگاه درنگ در سکوت به مناسبت ماه مبارک رمضان مصادف شده است و به همین دلیل تابلوهایی با موضوعات مذهبی و آنچه در این حوزه دغدغه ام بود ، انتخاب کردم. از سال 1378 که همکاریم را با مرکز تجسمی حوزه هنری شروع کردم تا کنون به طور موظفی یا قراردادی آثاری را به آرشیو و گنجینه حوزه هنری تحویل دادم که عمده آثار موضوع مذهبی و مضامین عاشورایی داشت. یک بخش هم آثاری در مورد فلسطین است و یکی دو کار شخصی هم در این مجموعه دیده می شود.

این چندمین نمایشگاهی است که برگزار می کنید؟

درنگ در سکوت بیست و چهارمین نمایشگاه انفرادی من است. عمده نقاشی های انفرادی ام ، رنگ و روغن بوده است. نمایشگاه درنگ در سکوت دومین نمایشگاه رنگ و روغن بنده است. تاکنون بیش از 75 نمایشگاه گروهی در داخل کشور برگزار کردم و 24 نمایشگاه انفرادی در داخل کشور داشتم و حدود 6، 7 نمایشگاه انفرادی نیز در خارج کشور برگزار کردم.

در حاشیه نمایشگاه درنگ در سکوت از تابلوی شما با عنوان هابیل و قابیل رونمایی شد، توضیحی در مورد این اثرتان بدهید.

کلاغ جزو موضوعات کارهایم به خصوص کارهای چند سال اخیرم است. کلاغ و مترسک را به عنوان المان هایی برای مضامین اجتماعی و انتقادی کار می کنم. البته این چیز تازه ای نیست همه از آن استفاده می کنند و من هم کلاغ و مترسک خودم را دارم و نمی خواهم بگویم که شخصی و کشف من است. برای بیان مطالبی که دوست دارم و دغدغه ام است از این المانها استفاده می کنم. کلاغ یک وجه مثبت و یک وجه منفی دارد. در قالب کارهایم از ویژگی های منفی کلاغ استفاده کردم. در اثر هابیل و قابیل از ویژگی مثبت کلاغ استفاده کردم. می گویند کلاغ معلم است و این به دلیل قرار دادن و پنهان کردن دانه ای در خاک توسط کلاغ است. موضوع هابیل و قابیل چیز تازه ای نیست. خیلی ها به این موضوع پرداختند و من هم از منظر خودم اثری با این موضوع خلق کردم. در این اثر هابیل را نشان دادم. احساس کردم با این اتفاقی که افتاده است ، هابیل پشیمان است و می خواهد خودش را قایم کند به همین دلیل در اثرم علف هایی را نشان دادم که مخفی شدن را مطرح کنم. نخواستم چهره هابیل را به تصویر بکشم. سنگی هم که در فضا قرار دارد حکایت از آلت قتاله دارد چون به نظرم آن زمان چیز دیگری برای این کار نبوده است. حضور کلاغ هم به داستانی بر می گردد که دانه ای آورد و چال کرد و هابیل با دیدن آن یاد می گیرد که باید جنازه را در خاک مخفی کند و این سنت تا الان مانده است.

طبیعت پردازی عین تعهد است

نمایشگاه دیگری از آثارتان برای امسال در نظر دارید؟

یک نمایشگاه تلفیقی آبرنگ و رنگ و روغن از طبیعت دارم که ان شالله آنرا در پاییز امسال در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار می کنم. در صدد هستم که یک نمایشگاه دیگر هم با مضامین کلاغ و مترسک برگزار کنم. در حال رایزنی هستم و باید ببینم از کدام گالری می توانم وقت بگیرم. کارهایم آماده است و فقط باید مکان برگزاری آن مشخص شود.

آیا تقسیم بندی هنر را قبول دارید؟

با تقسیم بندی های موافق نیستم. یک خانم محجبه در مورد نمایشگاهی که سال قبل با موضوع طبیعت در حوزه هنری برگزار کردم یک متن نوشته بود و گفته بود که هنرمندان از مسایل ناپاک بپرهیزند و موضوعات جدی را دنبال کنند و به جای این کارها به مسایل مذهبی و دینی بپردازند. ایشان از کجا می دانند که هنرمندان ناپاک هستند. الان بیایند و این کارهای مذهبی را از همان هنرمندی که در زمینه طبیعت کار کرده است، ببینند. هر چیزی جای خود را دارد. کارهای هنری با موضوع مذهبی جای خود را دارد و کارهایی با موضوع طبیعت نیز جای خود را دارد. به نظر من طبیعت پردازی عین تعهد است چون به نوعی شکر داده های خداوند است. انسان و طبیعت و هر چه در طبیعت است را خداوند آفریده است. طبیعت درسهای زیادی دارد و کار در مورد طبیعت به نوعی شکر گزاری است.. چرا باید بیاییم هنر را مرزبندی کنیم . این نگاه ها هنرمندان را اذیت می کند. آیا هر هنرمندی کار مذهبی انجام دهد، متعهد است و هنرش هنرارزشی و هنرمندان دیگر و آثارشان غیر متعهد هستند. این مرزبندی ها درست نیست. آنقدر سریع همدیگر را قضاوت نکنیم.

در تابلوهای نمایشگاه درنگ در سکوت با اینکه موضوع مذهبی است اثراتی از طبیعت هم دیده می شود. چقدر در کارهایتان از طبیعت الهام می گیرید؟

قالب کارهای من طبیعت است . من تجربه کار در زمینه طبیعت را داشتم و توانستم از طبیعت هم در کارهای مذهبی م استفاده کنم و بستر سازی درستی داشته باشم. تابلوهای من مدل ندارند و من عکسی نگرفتم بلکه تمام آثارم ذهنی است. برای فیگورهایم از جایی عکس نمی گیرم و کپی هم نمی کنم. آثارم تماما ذهنی است. آثارم هر چه که هست برای خودم است و به آن افتخار می کنم.

گفتنی است، نمایشگاه «درنگ در سکوت» گزیده ای از آثار «کامیار صادقی» تا هشتم خرداد از ساعت 9 تا 18 در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری پذیرای علاقمندان است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا