در حال حاضر برخی شرکت های مونتاژ خودرو چینی به دلیل اختلالات مالی و عدم همکاری کولون بانک چین میزان تولید برخی مدل های چینی را کاهش داده اند، این در حالی است که برخی از این شرکت ها همچون مدیران خودرو سهم بالایی از ارز دولتی را در یک سال گذشته داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نام شرکت مدیران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی در آمار بانک مرکزی منتشر شده که خبرهای حاکی از کاهش تولید برخی مدل های چینی بعد از توقف کامل مدل های کره ای به گوش می رسد. موضوع دریافت نرخ ارز 4200 تومانی از سوی خودروسازان به عنوان یک موضوع جنجالی از یکسال پیش مطرح است، زیرا قیمت ها در بازار حکایت از قیمت های یارانه ای نبود. در واقع اگر یکی از مولفه‌های تولید و عرضه را بهای اصلی محصول، تعرفه گمرکی و نرخ ارز کاهش و افزایش پیدا کند، به همان میزان در قیمت خودرو تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد، اما در چند ماه اخیر دیده‌ایم با وجود اینکه تغییری در این چند مؤلفه ایجاد نشده قیمت خودرو افزایشی فزاینده داشته است. به عبارت دیگر سال گذشته با رسمی شدن دریافت ارز نیمایی توسط شرکت مدیران خودرو قیمت محصولات چری و ام وی ام را تا ۵۵ درصد افزایش یافت.

این شرکت‌ها که سی کی دی چینی وارد می کند در شش ماهه نخست بخشی از ارز وارداتی را با همان نرخ مصوب استفاده کرده و بعد از آنکه سامانه نیما راه اندازی شد و دولت نیز پی برد که دریافت کننده های ارز 4200 تومانی محصول را با همان نرخ آزاد عرضه می کنند، از این رو مابه التفاوت ارز 4200 تومانی با ارز نیمایی به نرخ 9500 تومانی را از واردکننده ها دریافت کرد، با این حال شرکت های خودروساز دیگری با همین شرایط مشابه نتوانستند از این مزیت برخوردار شوند یا حتی قطعه سازان که در اولویتی بالاتر از خودروسازان قرار داشتند ارز کمتری دریافت کرده اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه امروز مونتاژکاران نیز با چالش تحریم ها مواجه شده اند، گفت: در حال حاضر شرکت هایی که از خودروی چینی، سی کی دی وارد می کردند و پیش از این سفارش محصول داده اند به دلیل عدم همکاری کلون بانک چین واردات آن‌ها با مشکل مواجه شده به همین دلیل در شرایط کنونی نیز مونتاژکارهای چینی خودروهای نیمه ساخته زیادی دارد.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه شرکت‌های چینی نیز متأثر از تحریم‌های آمریکا فعالیت خود را با ایران کاهش داده‌اند، تصریح کرد: به طور قطع مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی قطعه سازان داخلی نیز به محدودیت تولید شرکت‌های مونتاژکار دامن خواهد زد.

در حال حاضر شرکت مدیران خودرو دو آگهی پیش‌فروش خودرو برای جیلی جی سی 6 با قیمت 138 میلیون تومان و جک اس 3 با قیمت 210 میلیون تومان برای تحویل سه ماه منتشر کرده است، حال باید دید که با بروز مشکلات ناشی از واردات قطعه از چین چه مشکلاتی بر سر راه مشتریان این شرکت به وجود خواهد آمد و آیا تخصیص آن میزان ارز دولتی به این شرکت تأثیری بر ادامه تولید آن خواهد داشت یا خیر، چراکه خبرها حاکی از این است که این شرکت در حال حاضر برای تولید با مشکلاتی مواجه است.

در حال حاضر مدیران خودرو وابسته به واردات سی کی دی از شرکت‌های چینی است و با توجه به اینکه شرکت‌های این کشور نیز به دنبال تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران استراتژی خود را تغییر داده‌اند، این شرکت اگر برای آینده تولید برنامه‌ای نداشته باشد با مشکلی جدی مواجه می‌شود، چراکه همین الان نیز تولید مدل‌های کره‌ای خود را به طور کامل متوقف کرده و تولید چند مدل خودروی چینی نیز از سبد محصولات خود حذف کرده است.

مدیران خودرو یک شرکت مونتاژ خودروی ایرانی است، که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم به عنوان زیر مجموعه ‌های شرکت کرمان خودرو فعالیت خود را آغاز کرده است، روند تغییر قیمت خودروهای این شرکت در سال گذشته اینگونه بود که در ابتدای مرداد ماه سال 97 طرح پیش‌فروش خودروی تیگو 5 چری را با قیمت قطعی 128 میلیون تومان اعلام کرد بعد از حدود 45 روز، با ارسال دعوت‌نامه‌ای برای تکمیل وجه خودرو افزایش قیمت عجیب 55 درصدی دادند و دلیل آن را تنها بالا رفتن قیمت ارز در سامانه نیما اعلام کردند و در نهایت تغییراتی در تولید ایجاد کرد، به گونه ای که این شرکت تا پایان شهریور 97،نزدیک به ۲۹ هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساند که نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته نزدیک به ۱۲ درصد کاهش تولید داشت.

در واقع سال گذشته بیشترین تیراژ در بین محصولات این شرکت، مربوط به ام‌وی‌ام مدل X۲۲ و کمترین تیراژ مدل ۱۱۰ جدید بود. از طرف دیگر تولید ام‌وی‌ام مدل ۵۵۰ در مدیران‌خودرو متوقف شد. خودروسازان چینی به عنوان شرکای اصلی صنعت خودروسازی کشور، با مشکلات انتقال مالی ایران کنار نیامده اند، به همین دلیل در ارسال قطعات به کشور خلل ایجاد شده است.

واکنش نماینده های مجلس به عملکرد خودروسازان در شرایط نابسامان بازار نیز کاملا اعتراضی است، محسن کوهکن نماینده مردم لنجان گفته« آنچه مسلم است کارخانه‌ها خودروسازی در گذشته ثبت‌نام‌هایی داشته، اما بعد گفتند در زمان تحویل شرطی گذاشته‌اند که تعیین قیمت را به زمان تحویل ربط دادند، از این رو اگر خارج از دست خریدار بنا به هر دلیلی زمان تحویل به تأخیر بیفتد باید خسارت پرداخت شود، به این شکل که نمی توان خودرویی که قرار آن در شهریورماه بوده و اسفند ماه تحویل شده را 5 درصد زیر قیمت روز بدهد، چرا که حق این است که 5 درصد زیر قیمت زمان تحویل باشد و این تأخیر باید جبران شود. موضوع این است که کارخانه‌ها عادت کرده‌اند دولت همواره به آن‌ها کمک کند، اما در دنیا این‌گونه نیست. کارخانه‌ها نهایتاً سیاست‌گذاری می‌کنند و در پایان خود کارخانه‌ها باید اقداماتی داشته باشند. حال باید دید در ادامه چه سرنوشتی برای پیش فروش های خودرو که واردات آن ها با خلل مواجه شده رقم خواهد خورد.