حجت‌الاسلام قمی: صحنه دین‌داری بدون جهاد تصور نمی‌شود


حجت‌الاسلام قمی: صحنه دین‌داری بدون جهاد تصور نمی‌شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم شب قدر مسجد دانشگاه شریف گفت: بهره‌مندی افزون‌تر از دین‌داری و تقرب به حضرت حق، با جهاد اتفاق می‌افتد صحنه دین‌داری؛ بدون جهاد تصور...

به گزارش خبرگزاری فارس؛ حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بامداد امروز در مراسم شب قدر که در دانشگاه شریف برگزار شد بابیان اینکه حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در بستر می‌فرمایند: «اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلْجِهَادِ بِأَمْوَالِکمْ وَ أَنْفُسِکمْ وَ أَلْسِنَتِکمْ فِی سَبِیلِ اَللَّه» و این موعظه امیرالمؤمنین در بستر، نسخه شفا بخش آلام و امراض درونی همه ما است، همچنین امام خمینی (ره) نیز ملت را توصیه کردند به یکتا موعظه دادار هستی و فرمودند: «قیام کنید برای خدا».

وی در ادامه افزود: اساساً بهره‌ای افزون‌تر از دینداری و تقرب به حضرت حق با جهاد اتفاق می‌افتد. و فضیلت برای مجاهدین است نه برای قاعدین، آنکه نشسته و در برابر ظلم قیام نمی‌کند حتماً فضیلت‌ها با او نیست و شاید نشود صحنه دینداری را بدون جهاد تصور کرد.

حجت‌الاسلام محمد قمی تصریح کرد: در نهایت یا جهاد اکبر است و یا اصغر، چراکه دشمن همیشه وجود دارد حتی در خود سازی و ساحت‌های کاملاً فردی، دشمن قسم خورده‌ای به نام ابلیس وجود دارد که قرآن می‌فرماید إِنَّ الشَّیطَانَ لَکمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم شب قدر دانشگاه شریف خطاب به دانشجویان و شرکت کنندگان گفت: باید به شأن نزول و بستر تاریخی آیات و روایات توجه کرد. ما یک زندگی معمولی در ذهنمان می‌شناسیم و یک جهاد و شرایط غیر معمول؛ بسیاری از آیات کتاب خدا در همین شرایط جنگ نازل شده است به‌عنوان مثال آیه شاورهم فی الامر درجنگ احد، وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا در وسط جنگ نازل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: صحنه زندگی ما صحنه منازعه و جنگ است، چه بخواهیم و چه نخواهیم ابلیس وجود دارد. طبق روایات ابلیس در آخر زمان به شرح صدر در کفر می‌رسد و زیرساخت‌های تمدنی می‌سازد و صبر می‌کند تا مؤمنان را به دام بیندازد. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «ابلیس دام‌ها و مکایر خود را برای خوبان پهن کرده است».

حجت‌الاسلام محمد قمی با بیان اینکه صحنه عالم صحنه نبرد خیر و شر است و قرآن به آن کسانی که ابلیس را در زندگی جدی نمی‌گیرند، عتاب می‌کند عنوان داشت: یک زمان، ابلیسی وجود دارد که یک نفر را از پا می‌اندازد و یک موقع ابلیس ابالسه و شیطان بزرگ می‌شود و جهانی را در تاریکی فرو می‌برد در اینجا باید به کلام عمیق و دقیق حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: «آمریکا شیطان بزرگ است»، توجه ویژه داشت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با قرائت این آیه از قرآن اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ ابراز داشت: شیطان بزرگ همه عالم را از عبودیت الله به سمت ظلمات حرکت می‌دهد و دو مسیر نور و ظلمات در زندگی ما و حتی در صحنه پیچیده سیاسی بین‌الملل در تقابل باهم هستند؛ لذا در آیات قرآن که تدبر می‌کنیم حس تلخ و منفی نسبت به آمریکا تمام وجودمان را فرا می‌گیرد. اگر آمریکا ابلیس است در مواجهه با آن فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا دستور صریح قرآن است. شب قدر زمان محاسبه اعمال است و باید محاسبه کرد که در نزاع بین خیر و شر به چه میزان مشارکت داشتیم.

حجت‌الاسلام قمی گفت: حضرت امیرالمؤمنین خطاب به مردم کوفه تلخ حرف میزند و می‌فرمایند «از بس که شمار را سرزنش کردم خسته شدم». همه تمجیدهای سال اول حکومت امیرالمؤمنین از مردم کوفه، برای حضورآنها در جهاد بود و تمام توبیخ‌های مردم کوفه، برای عدم شرکت در جهاد بوده است.

وی یادآور شد: احد با یک پیروزی بزرگ شروع شد با یک غفلت؛ صدمه جدی به مسلمانان وارد شد، اما با رشادت و فداکاری امیر المؤمنین با پیروزی پایان یافت. نه فقط جان پیامبرصلی الله علیه و آله نجات یافت بلکه دشمنی که برای ریشه‌کن کردن اسلام آمده بود نیز از میدان دور شد و برگشت.

حجت‌الاسلام قمی با بیان داشت: دشمن از آثار روانی شکست مقطعی، نهایت بهره را می‌برد و این فشار روانی حتماً باید تلطیف شود و فقط با کار رسانه‌ای پیش نمی‌رود بلکه باید در این زمینه کار عملی انجام داد دشمن در جنگ احد پیرامون شکست مقطعی تبلیغ می‌کرد؛ فردای احد، قریش نقشه کشیده بودند تا مسلمانان را غافلگیر کنند و صدمه اساسی به اسلام وارد کنند اما با رشادت‌ها و هوشیاری یاران پیامبرصلی الله علیه و آله نتوانستند به اهداف خود برسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سال سوم و چهارم هجری تعداد زیادی سریه و غزوه اتفاق افتاد به‌عنوان مثال عامر طفیل به نزد پیامبر آمد و گفت آمده‌ام ایمان بیاورم، تعدادی مبلغ به نجل بفرست تا اسلام را ترویج کنند. پیامبر صلی الله علیه و آله ۷۰ نفر ازقاریان و مبلغان مطرح را فرستادند اما آنها این قاریان و مبلغان را شهید کردند. برای انتقام این مبلغان، پیامبر صلی الله علیه و آله عده‌ای را فرستادند و یک نزاع در گرفت. بنی نضیر هم یکی از قبایل یهود بودند که دژ مستحکمی داشتند، آنها وقتی دیدند جریان اسلام هر روز قدرتمندتر می‌شود نقشه‌ای برای ترور پیامبر طرح کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله از نقشه آنها آگاهی یافت و در مجازاتشان تخفیف داد و فرمود کوچ کنید. اما آنها خیانت کردند با مسلمانان وارد جنگ شدند و شکست خوردند.

وی عنوان کرد: حرکت تبلیغی مبلغان در دوران زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله مانند حضور در خط مقدم جنگ بود همچنین تبلیغ اسلام صرفاً به مبلغان اختصاص ندارد و همه مسلمانان موظفند برای اسلام تبلیغ کنند و تبلیغ اسلام برای هر مسلمانی واجب است.

قمی با طرح این سئوال که در این نزاع بزرگ آیا امروز آرایش جنگی به خود گرفته‌ایم و به لشگری که با درحال جنگ است، شباهت داریم، ادامه داد: «دومة الجندل» اولین قدرت نمایی پیامبر صلی الله علیه و آله در آستانه مرزهای روم شرقی بود و مسلمانان بسیار قدرتمند ورود کردند و پیامبر صلی الله علیه وآله برای مقابله اخلال‌گران اقتصادی وارد این منطقه شدند. سریه ابوسلمه هم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با اخلال‌گران در نظام اسلامی و کسانیکه تشویش اذهان درست کردند مقابله کردند و پیامبر صلی الله علیه و آله فتنه گر را رها نمی‌کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تعدادی از بزرگان فاسق یهود وقتی احساس کردند قدرت پیامبر صلی الله علیه وآله زیاد شده به مکه رفتند و به تحریک قریش مقدمات جنگ احزاب را فراهم کردند. با اینکه این یهودیان اهل کتاب بودند و می‌دانستند مکتب اسلام حق است. آن‌ها برای رازی کردن سران قریش به بت‌های مکه سجده کردند در جنگ احزاب تمام دشمنان برای احساس نگرانی مشترک ازعزت اسلام دورهم جمع شدند و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب شرایط امروز را مانند جنگ احزاب برشمردند.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: درجنگ احزاب برای جلوگیری از حمله دشمن مسلمانان مراقبت کردند مرز کشیدند ریاضت کردند خندق کندند، پیامبر صلی الله علیه وآله هم خندق می‌کندند و در جریان خندق کندن جوانان و نوجوانان را تشویق می‌کردند. پیامبر خدا در جنگ احزاب دعا کردند و طوفانی در گرفت خارج از محاسبات دشمن که تمام لشگر را به هم ریخت. در جنگ با دشمنان خدا، دعا مؤثراست در جنگ احزاب هم استقامت و دعای مؤمنان منجر به امداد الهی شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس