علائم یائسگی زنان، آیا میدانید؟


علائم یائسگی زنان، آیا میدانید؟

یائسگی وضعیتی عادی است که تمامی بانوان پس از بالا رفتن سن تجربه خواهند کرد. این وضعیت به معنی پایان یافتن توانایی بارداری است.

یائسگی وضعیتی عادی است که تمامی بانوان پس از بالا رفتن سن تجربه خواهند کرد. این وضعیت به معنی پایان یافتن توانایی بارداری است.
هر زن با تعداد محدودی تخمک که درون تخمدان‌ها نگه‌داری می‌شوند به دنیا می‌آید؛ همچنین تخمدان‌ها هورمون‌های استروژن و پروژسترون که باعث کنترل قاعدگی و تخمک‌گذاری می‌شوند را نیز کنترل می‌کنند. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که فرآیند آزادسازی تخمک و همچنین قاعدگی در هر ماه متوقف شود.
این وضعیت به طور معمول پس از سن ۴۰ سالگی در بانوان اتفاق می‌افتد. با این حال برخی خانم‌ها دچار یائسگی زودرس می‌شوند که ممکن است بر اثر عواملی مانند عمل جراحی و درآوردن رحم و همچنین صدمه دیدن تخمدان‌ها بر اثر برخی روش‌های درمانی مانند شیمی‌درمانی به وجود آید. این دوره پیش از سن ۴۰ سالگی بدون در نظر گرفتن دلیل آن به عنوان یائسگی زودرس شناخته می‌شود.
به طور طبیعی این روند به صورت تدریجی اتفاق افتاده و دارای سه مرحله است که در ادامه این مطلب به آنها خواهیم پرداخت:

قبل
این مرحله به طور معمول چند سال قبل از این دوران شروع می‌شود؛ زمانی که تخمدان‌ها به تدریج استروژن کمتری تولید می‌کنند. این مرحله تا زمانی که تخمدان‌ها دیگر تخمکی آزاد نمی‌کنند یا همان زمان ادامه دارد. در ۱ تا ۲ سال آخر این مرحله، مقدار استروژن به سرعت کاهش می‌یابد. بیشتر بانوان در این مرحله علائم را دارا هستند.

یائسگی
زمانی که یک سال از آخرین قاعدگی یا عادت ماهانه بگذرد، بدین معنی است که فرد دچار یائسگی شده است. در این مرحله تخمدان‌ها، عمل تخمک‌گذاری را متوقف کرده و تولید استروژن توسط آنها به شدت کاهش می‌یابد.
بعد
در این مرحله، علائمی مانند گرگرفتگی در بیشتر بانوان دیده می‌شود. اما مشکلات مربوط به سلامتی بر اثر کمبود استروژن پس از بالا رفتن سن پدید می‌آیند.
یائسگی چیست؟یائسگی زودرس می‌تواند بر اثر عوامل ژنتیکی، اختلالات خود ایمنی بدن و همچنین پروسه‌های درمانی به وجود آید. یکی دیگر از شرایطی که باعث به وجود آمدن یائسگی زودرس می‌شود عبارت است از نارسایی زودرس تخمدان؛ به طور طبیعی تخمدان‌ها تولیدکننده هر دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند. تغییر در سطح این دو هورمون زمانی رخ می‌دهد که تخمدان‌ها به دلیل نامشخص، به صورت زودرس تخمک‌گذاری را متوقف کنند. برخلاف یائسگی زودرس، این مشکل همیشه به صورت دائمی برای فرد رخ نخواهد داد.
بیشتر بانوان پس از این دوران دچار گرگرفتگی می‌شوند؛ بدین صورت که به طور ناگهانی در بدن و به خصوص بالاتنه احساس گرما می‌کنند که این احساس با قرمز شدن و تعریق بدن نیز همراه است.

علائم دیگر شروع و وقوع
قاعدگی نامنظم
بی‌خوابی
نوسانات اخلاقی
خستگی
کج خلقی
افسردگی
تپش قلب
سردرد
درد مفاصل و ماهیچه‌ها
تغییر در تمایلات جنسی
خشکی ناحیه واژن
مشکلات کنترل مثانه
باید توجه داشت که تمامی بانوان، تمامی این نشانه‌ها را نخواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید