دلایل افت پوند انگلیس / اقتصاد بریتانیا پس از استعفای ترزا می چه می‌شود؟


دلایل افت پوند انگلیس / اقتصاد بریتانیا پس از استعفای ترزا می چه می‌شود؟

پس از استعفای ترزا می، ارزش پوند در برابر سایر ارزها کاهش یافت. کارشناسان بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق می‌تواند اقتصاد این کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کند و به لغو پروژه‌های سرمایه‌گذاری منجر شود. نوشته دلایل افت پوند انگلیس / اقتصاد بریتانیا پس از استعفای ترزا می چه می‌شود؟ اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

ترزا می که پس از مارگارت تاچر دومین نخست‌وزیر زن بریتانیا بود، روز گذشته پس از تلاش ناموفق در تصویب توافق برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر انگلستان و همچنین رهبر حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، خبر استعفای ترزا می و به دنبال آن نگرانی‌ها در مورد احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون یک توافق موجب شد روز گذشته نرخ پوند در برابر سایر ارزها کاهش یابد. گزارش‌ها نشان می‌دهد، پوند برای چهاردهمین روز متوالی در برابر یورو کاهش یافت.

این در حالی است که ترزا می چهار بار تلاش کرد تا پیش‌نویس توافق مورد نظر خود برای خروج از اتحادیه اروپا را در مجلس عوام انگلیس به تصویب برساند، اما ناموفق بود.

علاوه بر استعفای ترزا می، اندریا لیدسام، رهبر مجلس عوام انگلیس هم روز چهارشنبه استعفا داد. او سی و ششمین وزیری است که طی دوره سه ساله نخست‌وزری ترزا می از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، بی‌ثباتی‌ها به دنبال استعفای نخست‌وزیر و افزایش بلاتکلیفی‌های ناشی از برگزیت موجب کاهش ارزش پوند شده است. این واکنش بازار به استعفای ترزا می به این معناست که سرمایه‌گذاران گمان می‌کنند احتمال خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق افزایش یافته یا ممکن است ترک اتحادیه با تاخیر طولانی‌تری صورت بگیرد.

تحلیل‌گران یوبی‌اس، شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیس روز پنج‌شنبه در یادداشتی اعلام کردند: اگر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق صورت بگیرد، ممکن است ارزش برابری پوند در برابر دلار و یورو باز هم کاهش یابد.

همچنین به گزارش گاردین، بانک انگلستان در مورد لغو پروژه‌های سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌ها به دلیل عدم قطعیت سیاسی هشدار داده است.

بن برادبنت، معاون واحد سیاست پولی بانک انگلستان در این زمینه گفته است: برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌های تجاری که پیش‌تر به دلیل افزایش نااطمینانی‌ها بر سر برگزیت به تعویق افتاده بود، ممکن است به‌طور کامل لغو شوند. اگر توافقی صورت نگیرد و بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا شود، با کاهش سرمایه‌گذاری‌ها رشد اقتصادی این کشور در آینده ضعیف‌تر خواهد شد.

او همچنین اضافه کرد: تحقیقات از نمایندگان منطقه‌ای بانک‌ انگلستان نشان می‌دهد، شرکت‌های انگلیسی بر این باورند که ترک اتحادیه اروپا بدون هیچ توافق و دوره گذار، بدترین تاثیر را بر اقتصاد بریتانیا خواهد داشت.

به گفته او، اگر بوریس جانسون یا دومینیک راب که حامیان افراطی جدایی از اتحادیه اروپا هستند، جایگزین ترزا می شوند، انگلیس بحران جدیدی با اتحادیه اروپا تجربه خواهد کرد و ممکن است ارزش پوند باز هم در برابر دلار و یورو کاهش یابد. این مساله اقتصاد انگلیس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دومینیک راب و بوریس جانسون که هر دو مایل به بازگرداندن برگزیتِ بدون توافق هستند، در میان اعضای حزب توری حامیان بسیاری دارند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین، قدرتمندترین مرد حزب محافظه‌کار است و بیشترین شانس را در میان سایر کاندیداها دارد. او در ماه جولای از سمت خود استعفا داد و از مشارکت در دولت انگلیس دست کشید. این اقدام او موجب تضعیف دولت شد.

دومینیک راب که سومین کاندیداست، پیش‌تر وزیر برگزیت بود. او هم پس از چهار ماه به دلیل اختلاف با می درباره توافق خروج از اتحادیه اروپا استعفا داد.

بن برادبنت همچنین گفته است: سرمایه‌گذاری تجاری در هر چهار فصل سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. این طولانی‌ترین کاهش سرمایه‌گذاری در دوران خارج از رکود محسوب می‌شود. طی دوره‌ای که رشد اقتصادی کشور در حال پیشرفت بوده این این میزان از افت سرمایه‌گذاری قابل توجه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس