مقام سازمان ملل: نگران وضعیت مناطق مسلمان‌نشین میانمار هستیم


مقام سازمان ملل: نگران وضعیت مناطق مسلمان‌نشین میانمار هستیم

کمیساریای پناهجویان سازمان ملل متحد در سفر به «میانمار» ضمن بیان نگرانی‌ها درباره وضعیت پناهجویان، ایجادشرایط مناسب برای بازگشت آن‌ها را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیساریای پناهجویان سازمان ملل متحد از «دولت میانمار» خواسته تا شرایط لازم را جهت بازگشت امن پناهجویان این کشور به وطنشان فراهم آورد.

خبرگزاری «آناتولی» شنبه در این زمینه نوشت که «فیلیپو گراندی» کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سفری پنج روزه به میانمار و دیدار با برخی مقام‌های ارشد این کشور که جمعه خاتمه یافت، از آن‌ها خواسته تا اقدام‌های لازم را برای بازگشت امن پناهجویان مستقر در بنگلادش و همچنین آوارگان داخل کشور برای بازگشت به خانه‌ و کاشانه‌هایشان فراهم آورند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در این نشست نگرانی‌های موجود درباره وضعیت «راخین» و «روهینگیا» و پناهندگان در بنگلادش را به مقام‌های ارشد میانمار انتقال داد. فیلیپو گراندی در جریان ملاقات با مقام‌های ارشد میانماری موفق به امضای یادداشت تفاهم برای انجام خدمات گسترده‌تر در این کشور شد.

به گفته سازمان عفو ​​بین الملل، بیش از 750 هزار پناهجوی روهینگیایی که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند از 25 اوت (شهریور) 2017 و پس از سرکوب جامعه مسلمانان این کشور از سوی نیروهای دولتی، به بنگلادش گریختند.

مقام سازمان ملل: نگران وضعیت مناطق مسلمان‌نشین میانمار هستیم

طبق گزارش سازمان توسعه بین‌المللی انتاریو (OIDA)، از 25 آگوست (شهریور) 2017، نزدیک به 24 هزار مسلمان روهینگیایی توسط نیروهای دولتی میانمار کشته شده، بیش از 34 هزار نفر با آتش سوخته شده و متجاوز از 114 هزار نفر دیگر نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

این گزارش می‌افزاید، حدود 18 هزار زن و دختر روهینگیایی نیز توسط ارتش و پلیس میانمار مورد تجاوز قرار گرفته و بیش از 115 هزار خانه در این منطقه سوزانده شدند.

سازمان ملل متحد همچنین تجاوزهای دسته جمعی و کشتار افراد از جمله نوزادان و کودکان خردسال و ضرب و شتم وحشیانه‌ای نیروهای دولتی میانمار را تایید کرده است.

مقام سازمان ملل: نگران وضعیت مناطق مسلمان‌نشین میانمار هستیم

این مرگبارترین و جنایت‌بارترین برخورد دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در دهه‌های اخیر بوده و به همین دلیل از سوی بازرسان سازمان ملل متحد نوعی «نسل کشی» برشمرده شده است.

مقام سازمان ملل: نگران وضعیت مناطق مسلمان‌نشین میانمار هستیم

ارتش میانمار درباره سرکوب اقلیت روهینگیا مدعی‌ عملیات «پاکسازی» این مناطق از «عناصر افراطی» بوده است. ارتش میانمار در سال 2012 نیز حدود 200 مسلمان روهینگیا را در ایالت راخین کشت و 140 هزار نفر نیز آواره کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...