معرفی و بررسی تاریخچه رویداد Computex تایوان؛ فرصتی بی‌نظیر برای معرفی بهترین‌ها


معرفی و بررسی تاریخچه رویداد Computex تایوان؛ فرصتی بی‌نظیر برای معرفی بهترین‌ها

هر ساله اواخر ماه جون میلادی (اواسط تیر ماه) نمایشگاهی در شهر تایپه پایتخت جزیره تایوان برگزار می‌شود که می‌‎توان آن را دومین رویداد بزرگ کامپیوتر و ICT دنیا دانست. در این مطلب قصد داریم با هم نگاهی به این نمایشگاه، اهمیت و جایگاه آن در صنعت سخت‌افزار، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تکنولوژی بیندازیم.

هر ساله اواخر ماه جون میلادی (اواسط تیر ماه) نمایشگاهی در شهر تایپه پایتخت جزیره تایوان برگزار می‌شود که می‌توان آن را دومین رویداد بزرگ کامپیوتر و ICT دنیا دانست. در این مطلب قصد داریم با هم نگاهی به این نمایشگاه، اهمیت و جایگاه آن در صنعت سخت‌افزار، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تکنولوژی بیندازیم.

تایوان این روزها مهد دنیای تکنولوژی است و شاید ادعای گزافی نباشد که بگوییم هیچ دستگاه الکترونیکی در کنار ما وجود ندارد که در آن از محصولات یک شرکت تایوانی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم استفاده نشده است.

در این وادی جذاب فناوری هر سال در اولین ماه از تابستان گرم، رویدادی مهم در دنیای فناوری برگزار می‌‍شود که بر حرارت این روزها می‌افزاید؛ نمایشگاه Computex. رویداد کامپیوتکس در واقع محلی برای معرفی فناوری‌های جدید در حوزه‌های مختلف از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا گرفته تا پردازنده‌ها و حتی فناوری‌های ارتباطی مانند 5G، است.

معرفی و بررسی تاریخچه رویداد Computex تایوان؛ فرصتی بی‌نظیر برای معرفی بهترین‌ها

اما این رویداد پر حرارت از چه زمانی و با چه مشخصاتی شروع به کار کرده است؟

کامپیوتکس را به نوعی می‌توان یک رویداد هدفمند از سوی دولت تایوان تلقی کرد؛ چرا که این رویداد از سوی دو نهاد بزرگ از جمله شورای توسعه تجارت خارجی تایوان که سازمانی دولتی است به همراه اتحادیه رایانه تایپه سازمان‌دهی می‌شود و هدف اولیه از برپایی آن نیز نمایش توانایی‌ها و پتانسیل‌های این منطقه مهم در جذب شرکت‌های فعال در صنعت و فناوری رایانه بوده و می‌توان گفت در نیل به این هدف نیز تا به امروز به نحو بسیار موفقیت‌آمیزی عمل نموده است.

بسیاری از منابع شروع این رویداد را به سال 1981 و برگزاری رویدادی با نام Taipei Computer Show نسبت می‌دهند که در محل سالن نمایشگاه‌های فرودگاه سونگشان تایپه برگزار شد.

سه سال بعد این رویداد رسماً با نام Computex دوباره در چارچوب نمایشگاهی موجودیت دوباره خود را به نمایش گذاشت و این بار تلاش شد تا شرکت‌های بیشتری در همان مکان دور هم گردآیند تا نمایشگاه حالت معتبرتری به خود ببیند.

دوره بعدی این بار با دو سال فاصله و در 1986 برگزار شد ولی با یک تفاوت بزرگ، در این سال مسئولین برگزار کننده تصمیم گرفتند تا یک فضای ثابت برای نمایشگاه در نظر گرفته و آن را از خانه به دوشی و محل موقت خود خارج کنند.

معرفی و بررسی تاریخچه رویداد Computex تایوان؛ فرصتی بی‌نظیر برای معرفی بهترین‌ها

به همین دلیل سالن نمایشگاهی مرکز تجارت جهانی تایپه برای برپایی نمایشگاه انتخاب شد که خود این مکان در همان سال افتتاح شده و تا پیش از برپایی کامپیوتکس، رویداد بزرگی را به خود ندیده بود. در واقع با برگزاری کامپیوتکس در این سالن، می‌توان گفت محل نهایی آن تثبیت شده و طی سال‌های بعدی همواره تلاش شد تا نمایشگاه در این سالن برگزار شود.

اما نکته مهم این است که بعد از 1986 این رویداد به مدت 16 سال عملاً حالت رسمی به خود نگرفت و پس از مدت‌ها در سال 2003 دولت تایوان تصمیم به برگزاری مجدد کامپیوتکس گرفت که البته در این سال به دلیل شیوع بیماری سارس در شرق آسیا، بسیاری از اهداف نمایشگاه مهجور ماند ولی با این حال تعداد 1241 غرفه دار و در مجموع 2419 غرفه در این نمایشگاه برپا شدند و در همین سال کامپیوتکس را به دومین رویداد بزرگ دنیای IT بدل کردند که تا به امروز این عنوان در اختیار این نمایشگاه است. لازم به ذکر است که رویداد CeBIT در شهر هانوفر آلمان را می‌توان با توجه به حجم شرکت‌های شرکت کننده در آن، بزرگترین رویداد معرفی محصولات و نمایشگاه صنایع فناوری و IT در جهان دانست.

در سال 2004 این رویداد در ابتدای ماه جون برگزار شد و چون این بار مانع خاصی برای برگزاری وجود نداشت کلیه رکوردهای قبلی با فاصله زیادی شکسته شدند و کامپیوتکس توانست میزان بیش از 118،052 نفر بازدیدکننده و 1347 غرفه دارد در فضایی افزایش یافته به مساحت 58،730 متر مربع باشد.

معرفی و بررسی تاریخچه رویداد Computex تایوان؛ فرصتی بی‌نظیر برای معرفی بهترین‌ها

این رویداد طی سالیان پس از آن هر ساله به صورت منظم برگزار و به محلی برای معرفی هر آنچه در سال جاری می‌توان فناوری نو و جدید خواند تبدیل شده است.

میزان اعتبار Computex در دنیای فناوری تا چه حد است؟

معمولاً میزان اعتبار یک رویداد را با افراد و شرکت‌هایی که در آن حضور داشته باشند می‌توان سنجید. کامپیوتکس رویدادی است که هر ساله همه شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری IT در آن شرکت می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، کمتر شرکتی فعال در این حوزه را می‌توان یافت که حتی یک دوره در کامپیوتکس غایب بوده و یا محصولی جدید معرفی نکرده باشد.

به عنوان مثال در سال گذشته شرکت‌های ایسوس، ایسر، اینتل، AMD و انویدیا، از اسپانسرهای رسمی رویداد کامپیوتکس بودند و این نشان می‌دهد که این رویداد برای این شرکت‌ها که شاید بتوان آنها را بزرگترین شرکت‌ها در حوزه سخت‌افزار و فناوری رایانه نامید بسیار اهمیت داشته است.

در عین حال خبرگزاری‌های فعال در حوزه فناوری نیز همواره در این نمایشگاه حضور دارند و هیچ خبرگزاری، سایت و یا رسانه فعال در این زمینه را نمی‌توان یافت که رویدادی به اهمیت کامپیوتکس را از دست بدهد.

در عین حال شرکت‌های بزرگ بسیاری از محصولات خود را در این نمایشگاه معرفی می‌کنند. برای مثال سال گذشته شرکت اینتل قدرتمندترین پردازنده خود با 28 هسته و 56 رشته پردازشی که می‌توانستند تا فرکانس 5.0 گیگاهرتز کار کند را در این رویداد معرفی کرد و شرکت AMD، رقیب مستقیم اینتل نیز همواره نشان داده به این نمایشگاه به صورت ویژه‌ای می‌نگرد و انتظار داریم در سال جاری نسل سوم پردازنده‌های Ryzen به همراه پردازنده‌های EPYC مخصوص سرورها و حتی فناوری‌های جدید این شرکت برای پردازنده‌های گرافیکی همگی در Computex معرفی شوند.

معرفی و بررسی تاریخچه رویداد Computex تایوان؛ فرصتی بی‌نظیر برای معرفی بهترین‌ها

در آن سمت مایکروسافت که یک شرکت نرم‌افزاری است نیز قصد دارد در سال جاری نطق اصلی مخصوص به خود را داشته باشد و در هر دو گروه نرم‌افزار و سخت‌افزار محصولات متنوعی را برای معرفی به Computex خواهد آورد.

گیمینگ نیز یکی دیگر از مواردی است که شرکت‌های بزرگ دنیا آن را به عنوان یک برگ برنده برای نشان دادن میزان توانایی خود در طراحی و تولید بزرگترین محصولات با بیشترین کارایی برمی‌گزینند. برای مثال در این زمینه بسیاری از محصولات سری ROG شرکت ایسوس هر ساله در نمایشگاه کامپیوتکس معرفی می‌شود و این شرکت سری جدید اولترابوک‌های خود در سال گذشته یعنی Zenbook Pro 15 را در کامپیوتکس معرفی کرد.

موارد بالا تنها چند نمونه بارز از میزان اهمیت کامپیوتکس به دلیل پوشش خبری توسط رسانه‌های معتبر دنیا بود و جدای از محصولاتی که در مورد آنها صحبت کردیم هر ساله بسیاری از زمینه‌های دیگر توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک پوشش داده می‌شود و شاید بتوان گفت کمتر حوزه‌ای از فناوری پیدا می‌شود که در کامپیوتکس در مورد آن مراسمی برگزار نشده، نطقی بیان نشده، محصولی معرفی نشده و یا پیشرفتی شگرف به تصویر کشیده نشده باشد.

معرفی و بررسی تاریخچه رویداد Computex تایوان؛ فرصتی بی‌نظیر برای معرفی بهترین‌ها

در نهایت اگر بخواهیم در مورد Computex به صورت ویژه صحبت کنیم باید یک مقاله پر و پیمان در مورد انتظارات خود در سال جاری از این رویداد داشته باشیم.

طبق برنامه اعلام شده، رویداد کامپیوتکس امسال از روز 28 ماه می آغاز شده و در اولین روز از ماه جون به پایان می‌رسد (7 تا 11 خرداد ماه).

شهر سخت‌افزار نیز به عنوان بزرگترین رسانه فعال در حوزه سخت‌افزار، تکنولوژی و فناوری اطلاعات کشور نیز در این مراسم حضور داشته و تلاش داریم تا بتوان اتفاقات مهم این رویداد را برای شما دوستان به تصویر بکشیم. پس در بازه برگزاری این رویداد بزرگ با ما در شهر سخت‌افزار همراه باشید تا بتوانیم به بهترین نحو با هم از وقایع جدید مطلع شده، بحث و تبادل نظر کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر