هشدار درباره مصرف یک دارو


هشدار درباره مصرف یک دارو

مصرف خودسرانه ریتالین در نهایت منجر به اعتیاد به این دارو می گردد اعتیاد آور این دارو با مصرف مداوم بدن به قرص مقاومت پیدا کرده و نیازمند داروی بیشتری می گردد.

به گزارش بهداشت نیوز دکتر آزاده ناظری معاون امور دارویی معاونت غذا و دارو گفت:متیل فنیدیت با نام تجاری ریتالین یک محرک سیستم اعصاب مرکزی است که به عنوان بخشی از برنامه درمان برای کنترل علائم اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه مورد استفاده قرار میگیرد.

امروزه (ریتالین) برای افزایش کارآیی مغز،کاهش خواب و ایجاد سرخوشی مورد سوء مصرف قرار می گیرد.قبلا دانشجویان به هنگام امتحانات برای حفظ هشیاری مقادیر قابل توجهی قهوه می نوشیدند یا قرص های کافئین مصرف می کردند،اما متاسفانه امروزه بسیاری برای سرحال نگه داشتن خود و جلوگیری از خواب آلودگی ریتالین مصرف می کنند.

معاون امور دارویی افزود:مصرف ریتالین در کسانی که به آن وابسته شده اند گاهی تا 20 عدد در روز هم میرسد.

دکتر ناظری متذکر شد که مصرف خودسرانه این دارو همچنین باعث بروز عوارض عصبی مثل بیقراری های شدید می شود باید دانست که ترک کردن این دارو بسیار پیچیده است.

وی ادامه داد: تغییرات ضربان قلب و فشار خون، تهوع، استفراغ جوشهای پوستی و خارش پوست، کاهش وزن دردهای شکمی و مشکلات معده بروز حالتهای روان پریشانی و علائم وابستگی به ریتالین و بروز افسردگی بعد از قطع مصرف است مقادیر بالای مصرف، حتی می تواند عوارض شبیه عوارض شیشه مثل احساس حرکت و جنبش حشرات زیر پوست، بروز حالتهای پارانوئید، پرش عضلات، تشنج در پی داشته و منجر به سکته مغزی شود همچنین چند مورد مرگ ناشی از مصرف بالای این دارو گزارش شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند