زوج نوجوانی که «دعوت» را حاشیه‌ساز کرد


برنامه تلویزیونی «دعوت» پنجشنبه گذشته (2 خرداد) میزبان زوج بود که مدتی پیش در کلیپ «کودک همسری» گفته بودند 14 و 16 ساله هستند ولی در این برنامه حرف های دیگری زدند و باعث شدند که مخاطبان به این باور برسد که گفت‌وگو آنها در دعوت ساختگی است.

آفتاب‌‌نیوز :
ساخت برنامه‌های مناسبتی متناسب با حال و هوای ماه رمضان و به‌ویژه برنامه‌هایی که قرار است در لحظات منتهی به اذان مغرب و افطار روی آنتن بروند، در این سال‌ها به نوعی حرکت بر لب تیغ تبدیل شده و گام برداشتن برای ساخت این برنامه‌ها را سخت کرده است.

برنامه های مناسبتی از یک طرف باید هم‌سو با حال و هوای معنوی این ماه مبارک حرکت کرده و خود را در ساخت بخشی از حال خوش برای مخاطبان سهیم گردانند و از سویی دیگر، مفاهیم معنوی و عرفانی‌شان را با زبانی دوست‌داشتنی و نرم به مخاطب برسانند. این قضیه به خصوص از سال‌های پیش جدی‌تر شده و در این سال‌ها اهمیت ساخت برنامه‌هایی که در لحظات افطار با مفاهیمی امیدبخش همراه باشند را دوچندان کرده است.

در رمضانی که برنامه پر مخاطب «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی بعد از سال‌ها امتداد پخش به پایان رسید، شبکه یک سیما با دعوتی که حالا رنگ و لباس تازه ای به تن کرده بود مهمان نگاه مخاطبان شد. این برنامه بر محور مفاهیمی چون خانواده، امید و حال خوش می‌چرخد. تا این لحظه و با گذشت نیمی از پخش برنامه به نظر می رسد که دعوت توانسته تا حدودی در جلب نظر مخاطبان عام موفق عمل کند و این در صورتی است که در بیشتر اوقات برنامه هایی که با حضور یک روحانی جلو می روند اصولا مخاطبان خاص خود را دارند.

** امید و گاهی طعم شعار زدگی

برنامه دعوت هر روز حوالی ساعت 19:20 دقیقه، یعنی از ساعتی قبل از افطار و اذان مغرب و در آخرین ساعت از روزه‌داری هر روز مخاطبان به روی آنتن می‌رود. این برنامه بر محور حال خوش، دعوت به امید در زندگی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی و دوام یک زندگی پیش می‌رود و حفظ ساختار خانواده در آن تشویق می‌شود.

دعوت در هر قسمت میزبان مهمانانی از بین اعضای همین جامعه است. مهمان‌هایی از جنس خودمان و خانواده‌هایمان که داستانی متفاوت برای تعریف کردن دارند. در واقع چیزی که داستان این افراد را متفاوت کرده است، نوع مواجه‌شان با فراز و نشیب های زندگی و برخوردی است که با آن داشته‌اند و این ساختار به شکل روایتی منسجم و ضابطه‌مند در هر قسمت برنامه به پیش می‌رود.

دعوت در یکی از قسمت‌های هفته پیش خود، میزبان یک زوج جوان بود. زوجی که با شروع جوانی با هم آشنا شده و ازدواج کرده بودند. نکته قابل توجه در داستان این زوج یعنی کاظم و همسرش این بود که مرد قصه به فاصله‌ای خیلی کوتاه پس از ازدواجشان دچار سانحه شده و نخاعش را از دست داده بود اما در گفت و گو نا امیدی رنگی نداشت. در واقع دعوت تصمیم ندارد مخاطبانش را بگریاند اما این برنامه نقاط ضعف فراوانی نیز در محتوا دارد که نمی توان از آنها به راحتی گذشت. بارها دیده شده است که مهمان های دعوت به صورت اغراق آمیزی درباره با اعتقادات مذهبی خود صحبت می کنند و شعار زدگی در حرف هایشان کاملا مشهود است.

برای مثال زن جوانی که مهمان دعوت است عنوان می کند که در مراسم خواستگاری به هیچ عنوان به همسرش نگاه نکرده است و این در حالی است که رو به روی مجری مرد نشسته وبه راحتی صحبت می کند. هر چند مجری در نقش یک کارشناس مذهبی ظاهر می شود و عنوان می کند که نگاه به خواستگار از نظر شرع و اسلام مشکلی ندارد اما این مخاطب اینگونه پرداختن به موضوع خواستگاری را شعار زده می داند.

**مجری یا شنونده

دعوت به عنوان یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگو محور حرکت بر مدار صحبت و شنیدن حرف‌های مهمان را در پیش گرفته است، به گونه ای که گاهی احساس می شود که این برنامه مجری ندارد که می توان این مو ضوع را هم نقطه ضعف است و هم نقطه قوت دعوت.

مخاطب تلویزیون همیشه روحانی ها را در نقش سخنران دیده است تا یک شنونده و در وهله اول سخنران نبودن یک روحانی در برنامه ای مناسبتی قدری باعث تعجب مخاطبان می‌شود. مطمئنا تیم تولید این برنامه با توجه به اینکه فقط 45 دقیقه زمان دارند تا داستان یک زندگی را به تصویر بکشند تصمیم گرفتند تا شنونده صه‌های مهمانانش باشند، نه مجالی تماماً در اختیار مجری و فرصتی برای مونولوگ‌گویی‌های طولانی او اما باید به این موضوع هم توجه داشت که مخاطب از مجری انتظار دارد تا مهمان را به چالش بکشد و از او سوالهایی بپرسد که شاید سوالات مخاطبان تلویزیون باشد.

** حضور بازیگران کلیپ«کودک همسری» در تلویزیون
چند ماه پیش کلیپی با عنوان «کودک همسری» در فضای مجازی منتشر شد. در این کلیپ زوج جوانی عنوان می کردند که 14 ساله و 16 ساله هستند، سه سال پیش با هم آشنا شدند و تاکید کردند که نباید برای ازدواج سن تعیین کرد. این کلیپ در فضای مجازی سر و صدا زیادی به پا کرد و مورد انتقاد میلیون ها کاربر فضای مجازی قرار گرفتند.


در برنامه پنجشنبه گذشته (2خرداد)دعوت میزبان همین زوج بود. حالا این زن و شوهر دربرنامه تلویزیونی رو به روی مجری روحانی نشسته و از آشنایی خود در فضای مجازی و فراز و نشیب های زندگی شان می گویند. پس از پخش این قسمت از برنامه دعوت، کاربران فضای مجازی قسمت هایی از صحبت های این زوج را در کنار کلیپ کودک همسری قرار دادند و مدعی شدند که گفته های اینزن و شوهر در کلیپ کودک همسری و برنامه دعوت ساختگی و دروغین بوده است.

«مجتبی کشاورز» تهیه کننده دعوت در این خصوص به ایرنا گفت: زن و شوهر جوانی که مهمان برنامه ما بودند متولد 77 و 79 هستند یعنی مرد 21 و زن 19 سال دارد که سه ماه است که ازدواج کرده و دو سال پیش به عقد هم در آمده بودند. در برنامه ما دروغی در این مورد گفته نشده است و کاربران فضای مجازی فقط قسمت هایی برش خورده از این مصاحبه را دیده اند.


این تهیه کننده درباره با حاشیه هایی اینقسمت از برنامه اظهار داشت: به نظر من کلیپی که از این زوج در فضای مجازی پخش شده بود مفهوم واقعی و درستی از زندگی این زوج را نرسانده و به همین خاطر کاربران فضای مجازی دچار سردر گمی و قضاوت زود و نابجا شدند و احساس کردند که هم کلیپ ساختگی است و هم برنامه ما.


او با اشاره به اینکه باید این ویدیو به جای کودک همسری قضاوت نام می‌گرفت اعلام کرد: آنگونه که من متوجه شدم هدف از انتشار این کلیپ در فضای مجازی این بود که به راحتی نوجوانان و جوانان را قضاوت نکنیم و به آنها برچسب ناپختگی نزنیم بلکه برای آنها احترام قائل شده و بلوغشان را در نظر بگیریم چون بلوغ الزاما با عدد سن شکل نمیگیرید و با توجه به شرایط، سن بلوغ متفاوت است و برای ازدواج همراهشان باشیم. نحوه اشتباه انتشار این کلیپ باعث شد که مورد انتقاد قرار بگیرند و حتی زمانی که واقعیت را در دعوت می گویند نیز منتقدانی داشته باشند.

کشاورز با تاکید بر اینکه باید کل یک گفت وگو رادید و فقط با برشی از آن قضاوت نکرد افزود: دعوت 45 دقیقه روی آنتن است و دراین زمان اعضای یک خانواده از فراز و نشیب های زیادی صحبت می کند و مخاطب نمی تواند با یک برش چند ثانیه متوجه شود که کل موضوع بحث چه بوده است.

برنامه دعوت ویژه برنامه مناسبتی شبکه یک سیما در ایام ماه مبارک رمضان است که ساعت 19:20 دقیقه از این شبکه پخش می شود.

ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟