مرور شکایت مطرح شده در سال 93 به بهانه فروش برنج تقلبی


مرور شکایت مطرح شده در سال 93 به بهانه فروش برنج تقلبی

«اولین فروشگاه زنجیره‌ای دارای پروانه استاندارد جهت عرضه مواد غذایی در ایران»؛ این شعار پرطمطراق فروشگاهی است که اخیرا با روایت فاجعه‌ای بزرگ به صدر اخبار رسیده است. فاجعه‌ای که از چند سال پیش هشدار‌هایی جدی در خصوص وقوع آن داده شده بود.

«اولین فروشگاه زنجیره‌ای دارای پروانه استاندارد جهت عرضه مواد غذایی در ایران»؛ این شعار پرطمطراق فروشگاهی است که اخیرا با روایت فاجعه‌ای بزرگ به صدر اخبار رسیده است. فاجعه‌ای که از چند سال پیش هشدار‌هایی جدی در خصوص وقوع آن داده شده بود.

به گزارش «تابناک»، از خمیرمرغ‌های ناسالم و پراشکال تا افزودن روغن پالم به محصولات لبنی و پرکردن بطری‌های آب با انواع آلودگی‌ها در شرکتی بزرگ که مدعی تولید برترین «آب معدنی» بود، چندسالی است که سلامت ایرانیان به شدت تحت تاثیر تخلفاتی است که ظاهرا با رسانه‌ای شدن نیز پایان نمی‌پذیرند.

تخلفاتی که گاه به شدت مورد توجه افکار عمومی نیز قرار گرفته و سر و صدای زیادی به پا کرده، اما دستاورد چندان مثبتی به دنبال نداشته است تا جایی که یک روز خبر می‌رسد ذرت دامی در تهیه محصولاتی، چون پفک استفاده شده و به خورد مردم رفته و روز دیگر خبر می‌رسد که محصولاتی مصنوعی با نام برنج بسته بندی شده و مدتهاست در سفره بسیاری از ایرانیان جا خوش کرده است.

تخلفی که تنها در مورد اخیر، به توزیع ۱۱۵ تن برنج تقلبی در فروشگاه‌های شهروند منجر شده است. ۱۱۵ هزار کیلو برنجی که احتمالا در میلیون‌ها وعده غذایی به خورد شمار زیادی از هموطنان مان رفته و خدا می‌داند تبعات آن چه خواهد بود و چه آینده‌ای برای ایشان رقم خواهد زد؛ آینده‌ای تاریک برای مردان، زنان، کودکان، مبتلایان به بیماری‌های مختلف و... .

اتفاقی که از خیلی پیش‌تر می‌شد وقوعش را پیش بینی کرد. از زمانی که بحث تولید و واردات برنج‌های مصنوعی و تقلبی در شبکه‌های اجتماعی داغ شده یا حتی عقب تر، زمانی که خبر رسید برنج‌های حاوی سموم آسیب زا وارد کشور شده و بعد از کش و قوس‌های فراوان و تایید و تکذیب‌های مکرر، صحت ماجرا به تایید مسئولان وزارت بهداشت کشورمان رسید و البته به محاق رفت.

روایت‌هایی که حتی به طرح شکایت قضایی نیز رسید، به این امید که از ادامه این روند ناسالم واردات و توزیع این دست برنج‌ها و حتی محصولات مشابه جلوگیری به عمل آید و حالا گذر زمان ثابت کرده که جز امیدی واهی نبوده است. امید واهی تعدادی از وکلای دادگستری که در مهرماه سال ۹۳ از معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل نداشتن نظارت بر تولید خمیرمرغ و خمیر برنج به دستگاه قضا شکایت کردند.

شکایتی که حالا اتفاقات رقم خورده در «اولین فروشگاه زنجیره‌ای دارای پروانه استاندارد جهت عرضه مواد غذایی در ایران» یا همان فروشگاه شهروند نشان می‌دهد چقدر توجه به آن ضرورت داشته است، چراکه وقتی چنین محصولاتی بتواند از واحد کنترل کیفی چنین فروشگاهی که زیرنظر بازرسی‌های وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، عبور کند و به سفره مردم راه بیابد، پر واضح است که در ابعادی وسیع‌تر در دیگر فروشگاه‌های خرد طی شده و می‌شود و آینده ایرانیان را تیره و تار خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان