عمارت قدیمی کوچه نظامیه تهران


عمارت قدیمی کوچه نظامیه مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، میدان بهارستان، کوچه شهید حسن اصالت، پ41 واقع شده و این اثر در تاریخ 7 آذر 1383 با شمارهٔ ثبت 11244 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عمارت قدیمی کوچه نظامیه در عرصه‌ای به وسعت تقریبی 430 مترمربع […] نوشته عمارت قدیمی کوچه نظامیه تهران اولین بار در جامع ترین پایگاه...

عمارت قدیمی کوچه نظامیه مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، میدان بهارستان، کوچه شهید حسن اصالت، پ۴۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ آذر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عمارت قدیمی کوچه نظامیه در عرصه‌ای به وسعت تقریبی ۴۳۰ مترمربع احداث شده و شامل دو طبقه است که یک بخش از آن دارای زیرزمین است. با توجه به روند تحولات شهری در این محدوده و خصوصیات معماری و سبکی عمارت قدیمی کوچه نظامیه ، تاریخ احداث آن را می‌توان به حدود سال‌های ۱۳۰۵ الی ۱۳۱۵ نسبت داد عمارت قدیمی کوچه نظامیه دارای مالکیت خصوصی بوده و از ابتدا تاکنون کاربری مسکونی داشته است.مساحت کل عرصه ملک حدود ۳۹۰ مترمربع و پلان بنا به شکل مستطیل است. از بررسی نقشه سال ۱۳۱۹ تهران مشخص می‌شود که ساخت و سازی در محدوده باغ نظامیه صورت نگرفته است و انجام ساخت و ساز در این محدوده به دوره پهلوی اول باز می‌گردد. در این دوره و در حدود سال ۱۳۴۲ هجری قمری املاک این محدوده، توسط سردار سپه از همدم السلطنه خریداری شده و تغییرات وسیعی در آن صورت گرفت.

ورودی اصلی در ضلع جنوبی و در مرکز آن واقع شده،دو فضای نشیمن اصلی در دو طرف شرق و غرب ورودی قرار دارند و سایر فضاهای معماری طبقه همکف در ضلع شمالی راهروی سراسری شرقی غربی، پشت اتاق‌های مذکور قرار گرفته‌اند. در دو انتهای شرقی و غربی راهرو، نیز بازشوهایی وجود دارد که امکان ارتباط با فضای بیرونی را فراهم می‌سازند.

آدرس : تهران، میدان بهارستان، کوچه شهید حسین اصالت، پلاک ۴۱

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:عمارت قدیمی کوچه نظامیه تهرانعمارت قدیمی کوچه نظامیه تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
وب سایت ایران بوم گردی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه