به نظر می رسد که روغن ذرت تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد. این روغن حاوی ترکیباتی مانند فیتواسترول، ویتامین E و اسید لینولئیک است که می توانند سلامت قلب را بالا ببرند. آیا شما با نحوه مصرف روغن ذرت آشنایی دارید؟ آیا می دانید فواید و عوارض این روغن چیست؟ در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی عوارض و فواید روغن ذرت می پردازیم.

روغن ذرت؛ مزایا و معایب استفاده از روغن ذرت

فواید روغن ذرت

روغن ذرت غنی از فیتواسترولها است

این روغن سرشار از فیتواسترول است که ترکیباتی گیاهی با ساختار مشابه کلسترول موجود در حیوانات است. فیتواسترول ها به طور بالقوه ضد التهاب هستند و رژیم غذایی غنی از غذاهای ضد التهاب می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری های خاص مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان ها را کاهش دهد. روغن ذرت نسبت به سایر روغن های خوراکی مانند روغن بادام زمینی، روغن زیتون و روغن کانولا، حاوی مقدار بیشتری از فیتواسترول، به ویژه فیتواسترول بتا سیتوسترول است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که بتا سیتوسترول ممکن است دارای خواص ضد تومور باشد. در تحقیقی که انجام شد، محققان متوجه شدند که این روغن به طور قابل توجهی سرعت رشد سلول های سرطانی ریه را کاهش می دهد در حالی که هیچ تاثیری در سلول های سالم ریه ندارد.

همچنین فیتواسترول ها به بدن شما در جذب کلسترول کمک می کند. بنابراین، آنها ممکن است به کاهش سطوح بالای کلسترول که یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری قلبی است، کمک کنند.

مصرف روغن ذرت می تواند سلامت قلب را ارتقاء دهد

از آنجایی که روغن ذرت شامل ترکیبات بهبود دهنده ی سلامت قلب مانند ویتامین E، اسید لینولئدک و فیتواسترول است، می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است، بنابراین رژیم غذایی حاوی این مواد مغذی ممکن است از آسیب های اکسیداتیو به قلب و عروق خونی ناشی از رادیکال های آزاد اضافی، جلوگیری کند.

همچنین برخی از مطالعات نشان می دهد که این روغن به کاهش کلسترول، به ویژه کلسترول “بد” کمک کند و این به احتمال زیاد به دلیل محتوای فیتواسترول آن است. در مطالعه ی 4 هفته ای که در 25 فرد بزرگسال انجام شد، مشخص شد که افرادی که به صورت روزانه 4 قاشق غذاخوری از این روغن مصرف می کنند، کلسترول “بد” و تری گلیسرید آنها در مقایسه با سایر افراد کاهش یافته است.

روغن ذرت؛ مزایا و معایب استفاده از روغن ذرت

مضرات روغن ذرت

روغن ذرت دارای مضرات قابل توجهی است که ممکن است بر مزایای سلامتی آن غالب باشد.

روغن ذرت حاوی مقادیر بالای چربی های امگا 6

روغن ذرت سرشار از اسید لینولئیک است. در برخی از مطالعات مشخص شده که چربی امگا 6 با بهبود سلامتی در ارتباط است. با این حال، مصرف بیش از حد چربی های امگا 6 می توانند مضر باشند. عدم تعادل نسبت مصرف امگا 6 به امگا 3 می تواند به شرایطی مانند چاقی، اختلال عملکرد مغز، افسردگی و بیماری های قلبی منجر شود. تعادل مناسب مصرف این چربی ها بسیار مهم است، زیرا چربی های امگا 6 منجر به التهاب پروستات می شوند، به ویژه زمانیکه چربی های امگا 3 که خواص ضد التهابی دارند، به اندازه ی کافی مصرف نشوند. محدود کردن مصرف این روغن و سایر غذاهایی که حاوی چربی های امگا 6 هستند، در حالی که مصرف غذاهای سرشار از امگا 3 شامل ماهی های چرب را افزایش دهید، سبب کاهش التهاب و بالا بردن سطح سلامت کلی می شود.

تهیه شده از ذرت اصلاح شده ژنتیکی

بیشتر روغن ذرت ها با استفاده از ذرت اصلاح شده ی ژنتیکی ساخته می شوند. اکثر این ذرت ها برای مقاومت در برابر حشرات و بعضی از سم های علف های هرز مانند گلیفوزات، اصلاح شده اند. بسیاری از مردم در مورد اثرات گلیفوزات که از طریق مصرف غذاها وارد بدن آنها می شود، نگران هستند. همچنین برخی از مردم نیز بر این باورند که گلیفوزات در ؤزیم غذایی ممکن است به افزایش سریع آلرژی های غذایی و ناباروری کمک کند. اگر شما در مورد غذاهای اصلاح شده و حاوی گلیفوزات نگران هستید و می خواهید از مصرف آنها پرهیز کنید، غذاهایی را مصرف کنید که ارگانیک هستند.

روغن ذرت؛ مزایا و معایب استفاده از روغن ذرت

تصفیه زیاد روغن ذرت

روغن ذرت یک محصول بسیار تصفیه شده است و از یک فرآیند گسترده برای استخراج روغن و مواد خوراکی از ذرت، استفاده شده است. این فرآیند موجب می شود که این روغن بیشتر اکسیده شود. به این معنی که در یک سطح مولکولی، الکترونها کاهش می یابند و به یک ترکیب بی ثبات، تبدیل می شوند. سطوح بالای ترکیبات اکسید شده در بدن شما می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری های خاص را افزایش دهد. در حقیقت، بتا سیتوسترول موجود در این روغن به دلیل گرمای زیاد مانند سرخ کردن های در دمای بالا، اکسید می شود. با این حال، آنتی اکسیدان ویتامین E به کاهش این روند کمک می کند.

روغن ذرت داغ همچنین تولید آکریل آمید ضد قارچ می کند که یک ترکیب بسیار واکنش پذیر است و با مشکلاتی مانند مشکلات عصبی، هورمونی و عملکرد عضلانی در ارتباط است. آکریل آمید توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان یک سرطان زا طبقه بندی شده است.