شاهد شیوع بیماری واگیردار در مناطق درگیر سیل نبوده‌ایم


شاهد شیوع بیماری واگیردار در مناطق درگیر سیل نبوده‌ایم

مدیرکل دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت گفت: با اقدامات انجام شده در تمامی سطوح از جمله توسط کارشناسان بهداشت، شاهد هیچ‌گونه شیوع بیماری واگیردار در مناطق درگیر سیل نبوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین مطلق در جلسه مدیریت بحران دانشگاه‌ها و دانشکده‌های قطب جنوب غرب کشور که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص نسبت وقوع مخاطرات در ایران طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰، سیل با ۶۱ درصد و زلزله با ۲۸ درصد بیشترین مخاطرات رخ‌داده بوده‌اند.

وی ادامه داد: ایران طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ جزو ۱۰ کشور نخست از نظر تعداد جمعیت تحت تأثیر مخاطرات طبیعی بوده و در سال ۲۰۰۹ از نظر مرگ ناشی از بلایا دارای سطح خطر، دارای رتبه هشت از ۱۰ بوده است.

مطلق افزود: در بلایای طبیعی بیشترین صدمه به مناطق محروم و افراد دارای وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین وارد می‌شود. همچنین گروه‌های آسیب‌پذیر در بلایا شامل مادران باردار، کودکان، سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت گفت: بررسی مقایسه مرگ و میر زلزله بم و مرگ و میر عادی پنج ساله این شهرستان نشان می‌دهد که موارد مرگ در زمان زلزله نسبت به موارد مرگ پنج ساله، بیش از پنج برابر افزایش در کل موارد مرگ، و موارد مرگ زنان باردار افزایش ۱۰ برابری داشته است. به همین ترتیب این افزایش در مورد کودکان زیر پنج سال بم نیز صدق می‌کند که افزایشی در حدود ۱۶۰ درصدی داشته است.

مطلق به آمار تلفات و آسیب‌های جسمی وارده به جمعیت آسیب‌دیده در سیل اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: در این حادثه ۲ هزار و ۱۹۳ نفر مصدوم شده و ۸۵ نفر فوت کرده‌اند. همچنین در این حادثه در بخش سلامت به یک هزار و ۳۴۰ خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی آسیب وارد شده که جمع خسارت وارده، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به دارو، پرسنل و موارد دیگر بالغ بر ۱۶۴ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به مهمترین وظایف دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت گفت: ارتقای ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای واحدهای بهداشتی، تقویت سامانه‌های پشتیبانی عملیات پاسخ در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تقویت زیرساخت‌های ژئوانفورماتیک مدیریت خطر بلایا، اجرای کشوری سامانه ثبت وقوع و پیامدهای بلایا و تدوین و اجرای برنامه مانورهای میدانی و دورمیزی از مهمترین وظایف این اداره‌کل است.

مدیرکل دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت در پایان به اقدامات حوزه‌های مختلف عملیاتی بخش بهداشت از جمله سلامت روان، سلامت محیط و کار، جمعیت و سلامت خانواده، تغذیه و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در تمامی سطوح از جمله توسط کارشناسان بهداشت، شاهد هیچ‌گونه شیوع بیماری واگیردار در مناطق درگیر سیل نبوده‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید