تلفیق ایرانیت و اسلامیت فتح خرمشهر را رقم زد


تلفیق ایرانیت و اسلامیت فتح خرمشهر را رقم زد

سلگی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر یک اقدام و فتح ملی بود، گفت: فتح خرمشهر قابل مقایسه با پیشرفت های پیش از آن در دفاع مقدس نبود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمد سلگی» صبح امروز در نشست «فتح خرمشهر، الگوی وحدت ملی» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم فرازهای تاریخ دفاع مقدس را بررسی کنیم، مهمترین حادثه در طول هشت سال دفاع مقدس فتح خرمشهر است. فتح خرمشهر از دو بعد قابل بررسی است که یکی حجم کار است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: تعداد خسارت هایی که برای باز پس گیری خرمشهر به دشمن وارد شد، قابل توجه با دیگر عملیات ها نبود. همچنین حجم مناطق تصرف شده و آزاد شده قابل مقایسه با دیگر عملیات ها نبود. آنچه مهم بود وحدت بین دولت و ملت، ارتش، سپاه و نیروهای مردمی بود. آزادسازی خرمشهر به نوعی یک اقدام ملی و فتح ملی برای غلبه بر دشمن بود که تا آن تاریخ فتح و موفقیتی در آن سطح نبود.

وی با بیان اینکه خرمشهر یک نماد است، عنوان کرد: از دست دادن خرمشهر در آبان 59 رنجی برای ملت بود که 19 ماه طول کشید. باز پس گیری خرمشهر یک نیاز ملی بود. در خرداد 61 خرمشهر را فتح کردیم و جشن ملی برپا شد. این فتح با پیشرفت های بعد و قبل آن قابل مقایسه نبود.

سلگی خاطرنشان کرد: باید از وحدت و همدلی آن دوران برای سال های پیش رو درس بگیریم. سخنرانان این جلسه به لحاظ معنایی و مفهومی درس هایی که فتح خرمشهر برای جامعه داشت را تبیین می کنند. در تاریخ دویست ساله رنج های زیادی کشیدیم و از دست دادن های مناطقی را داشتیم. در فتح خرمشهر از یک طرف هویت ملی ما مطرح بود و از بعد دیگر بحث اسلامیت بود. مسجد جامع خرمشهر نمادی از مدیران فکری آن فتح بود. تلفیق ایرانیت و اسلامیت فتح خرمشهر را قم زد. خوشحالیم که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات فرصتی فراهم کرد که به تحلیل و بررسی فتح خرمشهر بپردازیم. فرازها و فرودهای این مسئله باید بررسی شود که راهی به سوی آینده باز کنیم.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!