مشکلات دوران بارداری، لازم است بدانید


مشکلات دوران بارداری، لازم است بدانید

اکثر مادران در طول بارداری هاشون تجربه ای از تیر کشیدن و دل درد خفیف دارن.

اکثر مادران در طول بارداری هاشون یه تجربه ای از تیر کشیدن و دل درد خفیف دارن، البته باید منطقی بود چرا که در دوران بارداری، بدن هر روز با یه سری تغییرات روبه رو می شه که نمی توان از اونها اجتناب کرد از جمله گرفتگی های بارداری که در این مطلب پیرامون آن بحث خواهیم کرد.
در حقیقت گرفتگی های بارداری یک بخش نرمال از این دوران محسوب می شه، اما گاهی اوقات می تونه برخی نگرانی های جدی را به بار بیاره. ولی با اندکی دانش شما قادر خواهید بود تا از پس این مشکل برآیید و از میزان درد و ناراحتی خود کم کنید.

چرا من گرفتگی دارم؟
در طول سه ماهه اول و دوم بارداری، بدن به طور خودکار مشغول یه سری وظایف جانبی و اضافی برای نوزاد می باشد. بنابراین عضلات و ماهیچه های رحم شما در این دوران به زودی شروع به کشیده شدن و گسترده شدن می کنن. این وضعیت می تونه باعث احساس کشیدگی در هر دو طرف معده بشه.
در روزهای ابتدایی بارداری ممکنه شما احساس درد و ناراحتی شبیه به دوره عادت ماهانه داشته باشید. در حقیقت افزایش فشار لگن در دوره باردای کاملا رایج است.

عوارض جانبی بارداری اولیه
یبوست و گرفتگی های بارداری از عوارض جانبی اولیه بارداری هستند. این حالات می تونه در عین حال که ورزش روتین و مرتب روزانه خود را انجام می دهید، هم نمایان بشه. در این شرایط کمی بر استرس شما اضافه می شه که بهترین کار این است که سریعا ورزش خود را قطع کنید و کمی بیشتر استراحت کنید.
عفونت
یکی دیگر از دلایل گرفتگی های بارداری می تونه از عفونت مخمری و یا عفونت های دستگاه ادراری سرچشمه بگیره. عفونت های دستگاه ادراری در 6 درصد مادران در دوران بارداری وجود داره، که اگر درمان نشه می تونه منجر به عفونت کلیه نیز گردد، که خود عفونت کلیه یکی از دلایل زایمان زودرس به شمار می ره.
در این شرایط پزشکان باید به صورت دوره ای ادرار را آزمایش کنند تا از میزان عفونت اطمینان حلاصل نمایند.
رابطه جنسی
رابطه جنسی و مقاربت هم می تونه منتهی به درد و گرفتگی های بارداری بشه. بسیاری از زنان خوش شانس هستن و در دوران بارداری از سلامت کافی برخوردارند و قادرند تا لحظه زایمان هم رابطه جنسی داشته باشن و جای هیچ نگرانی برای اونها نیست.
اما برخی ها ممکن است در این دوران در حین انجام مقاربت متوجه یه سری تغییرات بشن. بعنوان مثال به خاطر بزرگتر شدن شکم، کمتر احساس لذت از نزدیکی کنند و گاهی اوقات هم ارگاسم در این دوران موجب بروز انقباض خفیف می شه. بنابراین اگر شما یکی از این علائم و داشتید حتما با پزشک خود در میون بزارید.
حاملگی خارج از رحم
حتی اگر گرفتگی خفیف یک بخش نرمال و طبیعی از بارداری باشه، شما باید در این مورد با دکتر خود صحبت کنید. اگر شما متوجه لکه بینی و یا خونریزی شدید، نباید از کنار اون ساده بگذرید چون ممکنه یکی از نشونه های سقط جنین و یا حاملگی خارج از رحم باشه.
در طول یک بارداری طبیعی، تخمدان ها، تخمک را آزاد کرده و وارد لوله های فالوپ می کنند. زمانیکه اسپرم تخمک را بارور می کنه، از اونجا به داخل رحم حرکت کرده و در دیواره رحم لانه گزینی می کنن که پس از آن تخمک در طول نه ماه بارداری شروع به رشد می کنه.
حاملگی های خارج از رحم حدودا در 1 تا 2 درصد زنان رخ می ده، در این شرایط تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت نمی کنه و در همون لوله های فالوپ می مونه. در موارد نادر تخمک بارور شده ممکنه به یکی از تخمدان ها، گردنه رحم و یا حتی شکم شما متصل بشه.
پس اگر در طول بارداری یک درد تیزی رو بیش از چند دقیقه تجربه کردید، شک نکنید که حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.
پره اکلامپسی
یکی دیگر از نگرانی های جدی در رابطه با گرفتگی های بارداری، عارضه پره اکلامپسی می باشد. این اتفاق می تونه در هر زمان پس از هفته بیستم بارداری رخ بده. بنیاد پره اکلامپسی اذعان داره حداقل 5 تا 8 درصد زنان باردار به این عارضه دچار می شوند.
این عارضه منجر به احساس دردی در سمت راست مععده می شه قطع ناگهانی جفت بشه، یعنی قبل از زایمان جفت از دیواره رحم جدا می شه.
در این خصوص پزشکان با تست فشار خون و ادرار از میزان پروتئین اضافی پی به این عارضه می برند که نیاز است تا زمان تولد نوزاد در طی فواصل مختلف انجام بشه.
گرفتگی در سه ماهه سوم
به محض اینکه وارد سه ماهه آخر بارداری می شید قطعا فشار بیشتری در نواحی لگن متحمل خواهید شد، زیرا در این زمان نوزاد خیلی سریع رشد کرده و بزرگ می شه.
در این زمان اعصابی که از واژن به سمت پاها ادامه دارند دچار یک فشار کمی می شن که ممکنه شما در حین راه رفتن دچار گرفتگی و درد بشید. در این شرایط بهتر است بیشتر استراحت کنید و در صورت بدتر شدن درد و احساس سفتی، حتما به پزشک مراجعه کنید.
نکته حائز اهمیت در اینجا این است که درد و گرفتگی در سه ماهه سوم بارداری به هیچ عنوان عادی نیست و در صورت بروز این مدل دردها حتما باید با پزشک تماس داشته باشید.

چطور می تونم به خودم تسکین بدم؟
گرفتگی های بارداری موضوع بسیار نگران کننده ای نیست. زیرا چندین راهنمایی وجود داره که شما می تونید این قبیل دردها رو تسکین ببخشید.
سعی کنید از میزان فعالیت های بدنی خود کم کرده و در صورت امکان شب ها قبل از خواب یه دوش آب گرم بگیرید و یا از کمربند طبی مخصوص کمر استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...