به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، یکی از ویژگی‌های مهم افسردگی بالینی، آنهدونیا ( کاهش انگیزه یا عدم توانایی درک لذت) است. اکنون محققان به مکانیسمی پی برده‌اند که می‌تواند در درمان افسردگی موثر باشد.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به افسردگی مبتلا هستند. همچنین عامل مهم بیشتر ناتوانایی‌ها در دنیا، افسردگی است.

افسردگی، اثر بسیار مخربی روی کیفیت زندگی افراد دارد. زیرا یکی از ویژگی‌های افسردگی، لذت نبردن از تجربه‌های زندگی مانند غذا خوردن، تفریحات مختلف یا روابط جنسی است.

در عالم پزشکی، داروهای تایید شده‌ای وجود دارد که علایم افسردگی را درمان می‌کنند. از رایج‌ترین این داروها می‌توان به بازدارنده‌های بازجذب سروتونین اشاره کرد.

اما مشکل این داروها این است که زمانی طولانی برای اثربخشی لازم دارند. حتی برخی از افراد با مصرف این داروهای ضدافسردگی بهبودی در وضعیت خود مشاهده نمی‌کنند.

اخیرا محققان دانشگاه پزشکی مالاگا در اسپانیا، با بررسی موش‌های آزمایشگاهی، مکانیسمی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد.

این محققان نوعی نوروپپتید به نام گالانین که نوعی مولکول برای ارسال علایم سلول‌های عصبی است و احساسات را کنترل می‌کند، بررسی کردند.

بنابه گفته این محققان، گالانین به مکانیسم‌های مربوط به اضطراب و آن دسته از مواردی که موجب افسردگی می‌شود، مرتبط است.

محققان اسپانیایی روی بخش خاصی از مولکول گالانین به نام GAL (1-15)، متمرکز شدند و می‌خواستند بدانند که آیا این قسمت از مولکول است که فرد را به افسردگی مبتلا می‌کند. سپس این مولکول را در بدن موش‌ها دستکاری کردند تا واکنش آنها در برابر محرک‌های قوی مانند ساخارین یا جاذبه‌های جنسی، مشاهده کنند.

بررسی‌ها نشان داد این بخش از مولکول گالانین می‌تواند موجب بروز علایم افسردگی در موش‌ها شود. در واقع GAL (1-15)، فعالیت مدار پاداش در موش‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود این حیوانات در برابر موضوعات لذت‌بخش، واکنش مثبتی نشان ندهند.

محققان معتقدند چنانچه بتوانند سازوکار مولکول گالانین را در مغز به خوبی درک کنند، می‌توانند نه تنها افسردگی، بلکه اختلال‌های اعتیادی را هم درمان کنند.

به گزارش طبنا، درک این مکانیسم‌ها، راه را برای ترفندهای درمانی بیشماری برای افسردگی باز می‌کند.

مترجم: نادیا زکالوند