از ضرر سنگین سایپا برای تحویل پراید تا جریان فروش فوری خودروسازان!


تولید خودروهای داخلی برای خودروسازان به یکی از مشکلات بزرگی تبدیل شده است که منشا اصلی این مشکل قیمتی است که خودروسازان در حال حاضر برای تحویل محصولاتشان دریافت می‌کنند و به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند که تحویل پراید برای سایپا و بسیاری از محصولات ایران‌خودرو با ضررهای هنگفتی ا

تولید خودروهای داخلی برای خودروسازان به یکی از مشکلات بزرگی تبدیل شده است که منشا اصلی این مشکل قیمتی است که خودروسازان در حال حاضر برای تحویل محصولاتشان دریافت می‌کنند و به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند که تحویل پراید برای سایپا و بسیاری از محصولات ایران‌خودرو با ضررهای هنگفتی است که به زیان انباشته این شرکت‌ها می‌افزاید.

به گزارش چرخان، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت خودروهای داخلی و صنعت خودروسازی کشور گفت: متاسفانه باید بگویم که اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان همگن در مورد خودروهای ناقص باقی مانده در پارکینگ خودروسازان درست بوده و ۱۵۰ هزار خودروی ناقص به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده‌اند.

از ضرر سنگین سایپا برای تحویل پراید تا جریان فروش فوری خودروسازان!

وی در ادامه افزود: شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای مبنی بر اعطای ۴ هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو به خودروسازان داشت که این پول به قطعه سازان پرداخت شود ولی در این زمینه تعلل صورت گرفت و از سوی دیگر به دلیل سیاست سرکوب قیمت که در مورد محصولات داخلی وجود داشت باعث شد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به زیان انباشته شرکت‌ها افزوده شده و به همین مقدار نیز به قطعه سازان بدهکار شوند.

ایشان در ادامه با اشاره به قانون پنجم توسعه گفت: در این قانون به صراحت گفته شده است که اگر دولت عامدانه قیمت کالایی را نسبت به قیمت واقعیش پایین نگه دارد بایستی راسا مابه التفاوت را پرداخت نماید. به همین دلیل به آقای جهانگیری نامه‌ای نوشته شده است تا زیان ما را پرداخت نمایند.

از ضرر سنگین سایپا برای تحویل پراید تا جریان فروش فوری خودروسازان!

وی در ادامه گفت: در حال حاضر چیزی در حدود ۶۰۰ هزار تعهد به مردم وجود دارد که از نیمی از تولیدات خودروسازان به دلیل کمبود قطعه قابلیت تجاری شدن را دارند. از این مقدار نیز ۸۰ درصد تولیدات برای ایفای تعهدات قبلی بوده و ۲۰ درصد نیز برای فروش فوری در نظر گرفته می‌شود. در جلسه ستاد اقتصادی سران قوا مقرر شد که خودروسازان اقدام به فروش محصولاتشان با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار نمایند تا با این روش دلالی از بازار جمع شود ولی این اتفاق عملا رخ نداد و در وزارت صنعت قیمت تحویل فوری را به شرکت‌ها تحمیل کرد و به طور مثال پرایدی که در بازار با قیمت ۴۵ میلیون تومان معامله میشد، وزارت صنعت این خودرو را ۳۷ میلیون تومان قیمت گذاری کرد. به همین دلیل باعث شد تا فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار زیاد شده و جذابیت سودجویی ایجاد شود و هر طرح فروش فوری در عرض ۳ دقیق به اتمام برسد و خودروسازان فحشش را بخورند!

نعمت بخش در پایان گفت: ما نمی‌توانیم به مردم ایراد بگیریم آنها به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند. ما نباید اجازه ایجاد چنین رانتی را بدهیم و سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازار خودرو سرازیر کنیم. در ماجرای سکه دیدیم که دولت هر چقدر سکه پیش فروش کرد تمام شد و بدیهی است که فاصله با بازار این قابلیت را ایجاد می‌کند. وضعیت خودروسازان ما خوب نیست چرا که به طور مثال پرایدی که قیمت تمام شده آن ۳۹ میلیون تومان است باید به مشتریان دارای حواله قبل از بهمن ماه با قیمت ۲۲ میلیون تومان تحویل بدهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما