غرویان: روحانی با ترامپ مناظره کند تا مشکلات کشور حل شود!/ عطریانفر: حوادث سال 88 فقط یک سوءتفاهم بود!


غرویان: روحانی با ترامپ مناظره کند تا مشکلات کشور حل شود!/ عطریانفر: حوادث سال 88 فقط یک سوءتفاهم بود!

افرادی از جمله خاتمی و تاج‌زاده در جلسات خصوصی بارها اذعان کرده‌اند که تقلب در انتخابات آن هم به میزان 11 میلیون اصلاً امکان پذیر نیست. اما هیچگاه شهامت و آزادگی بیان آن را نداشتند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مناظره روحانی و ترامپ؛ جدیدترین پیشنهاد اصلاح طلبان برای رفع مشکلات!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «رئیس جمهور به جای مذاکره، مناظره کند» به قلم «محسن غرویان» نوشت: «مساله تحریم‌ها، بحران و فشار اقتصادی فزاینده روی مردم واقعیت‌هایی است که مردم خود آن را لمس می‌کنند. افزایش قیمت‌ها، نرخ تورم و... نشان دهنده یک سری از واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی در کشورمان و جهان امروز است...اینکه دلواپسان این مسائل را به گردن دولت می‌اندازند برخلاف واقعیت‌هاست».

غرویان در ادامه نوشت: «اکنون بحث تحریم‌ها و روابط بانکی به عنوان یک امر عینی و ملموس کشور را دچار مشکل کرده است... آقای رئیس‌جمهور باید به جای مذاکره به مناظره بپردازد. همان‌طوری که آقای روحانی قدرت مناظره خود را در انتخابات ریاست جمهوری نشان داد اکنون نیز می‌تواند در سطح بین‌المللی به جای مذاکره، مناظره کند. از طرف دیگر در سطح جهانی به این مساله نیاز داریم که حرف و منطق خود را صریحاً مطرح کنیم و تمام جهان آن را بشنوند اکنون وقت مناظره است و رئیس‌جمهور باید از دیگر کشورها برای مناظره دعوت به‌عمل آورد...رئیس‌جمهور طرفدار گفت‌وگو و مناظره است و واقعیت‌های جهانی نیز امروز نشان می‌دهد که همه‌چیز از راه گفت‌وگو حل می‌شود».

چندی پیش «عباس عبدی» در پیشنهادی مشابه گفته بود: «برای خلع سلاح ترامپ، ایران پیشنهاد کند که نیازی به گفت‌وگوی رو در رو در اتاق‌های بسته نیست، توئیتر بهترین وسیله است. پایه گفت‌وگو را همین آخرین جمله ترامپ قرار دهند. طرف ایرانی می‌تواند رئیس‌جمهور باشد». عبدی، توئیتربازی با ترامپ را برای رفع مشکلات پیشنهاد داد؛ این در حالی است که وی پیش از آن الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده (که بر پایه بهره مندی از استعدادهای عظیم جوانان ایرانی و توان داخلی است) را خیالی نامیده بود!

غرویان نیز که پیشنهاد مناظره روحانی با مقامات سایر کشورها- مانند رئیس جمهور آمریکا- را مطرح کرده، پیش از این و در مقطعی که قیمت دلار در دولت روحانی تا آستانه ۱۹ هزارتومان افزایش یافت، در اظهارنظری عجیب که توهین آشکار به شعور مردم محسوب می‌شود، گفته بود: «اگر نامزد رقیب امروز رئیس‌جمهور بود قطعاً وضعیت اقتصادی کشور بهتر از حال حاضر نبود و شاید بدتر هم می‌شد. حتی می‌توان احتمال داد که قیمت دلار به دو تا سه برابر قیمت کنونی یعنی حدود ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد»!

اکنون تنها در یک قلم، نقدینگی در کشور حدود ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است. هاشمی رفسنجانی- تیر ۹۵ - با انتقاد ازافزایش سرسام آور نقدینگی در دولت روحانی و معمای محل نگهداری و مصرف آن گفته بود: «اگر ۲۰ درصد این نقدینگی‌ها برای تأمین نیازهای واحدهای تولیدی تعطیل شده برگردند، علاوه بر برگشت رونق به اقتصاد، مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده، مخصوصاً کارگران بیکار شده را حل می‌کند». وی همچنین- شهریور ۹۵- گفته بود: «اگر نقدینگی کشور که رقم قابل توجهی است، مدیریت شود، موجب جبران رکود و کاهش تورم می‌شود».

مشکلات اقتصادی مردم برای طیف اصلاحات هیچ اهمیتی ندارد. اصل و اساس رفتار این طیف، سیاسی بازی و سیاسی کاری است.

** عطریانفر: حوادث سال ۸۸ فقط یک سوءتفاهم بود!

«محمد عطریانفر» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «نباید فراموش کنیم که اصلاح‌طلبان تکیه‌گاه محکمی در عرصه سیاسی نزد حاکمیت ندارند، ازاین‌رو باید با آرامش به ساحل اطمینان و یقین برسیم تا در دریای متلاطم سیاست قربانی نشویم. من حوادث سال ۸۸ را یک سوءتفاهم بزرگ بین دو رویکرد سیاسی حاکمیت و اصلاح‌طلبان می‌دانم. ما در آن زمان گرفتار یک گفتمان غبارگرفته بودیم و تلقی نظام سیاسی این بود که حرکات اصلاح‌طلبان رویکردی براندازانه دارد».

چندی پیش روزنامه ایران-ارگان رسانه‌ای دولت- در مطلبی نوشته بود: «تمایزها میان جامعه ما با یک جامعه پیشرفته زیاد است ولی به نظر من یکی از مهم‌ترین تمایزات، وجود پرونده‌های مفتوح فراوان در ایران است...جنجال سال ۲۰۰۰ انتخابات امریکا که درباره اختلاف نسبت به آرای دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات بود، هرچه بود مختومه و تمام شد ولی ما هنوز درگیر نتایج سال ۱۳۸۸ و همه اتفاقات پیش از آن هستیم».

اصلاح طلبان به طرق مختلف در پی بستن پرونده خیانت نابخشودنی فتنه ۸۸ هستند. عطریانفر حوادث سال ۸۸ را صرفاً یک سوءتفاهم میان اصلاح طلبان و حاکمیت نامیده است. این ادعای مضحک در حالی است که پیش از این «محمد علی ابطحی» معاون رئیس دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ گفته بود «تقلب اسم رمز آشوب بود». خیانت بزرگ اصلاح طلبان در سال ۸۸ و شورش این طیف علیه جمهوریت، تشویق سران رژیم صهیونیستی و گروهک‌های تروریستی منافقین، کومله و جند الشیطان را در پی داشت.

افرادی از جمله خاتمی و تاج زاده در جلسات خصوصی بارها اذعان کرده‌اند که تقلب در انتخابات آن هم به میزان ۱۱ میلیون اصلاً امکان پذیر نیست. اما هیچگاه شهامت و آزادگی نداشتند که در نزد افکار عمومی این حقیقت را مطرح کنند.

فتنه ۸۸ علاوه بر ایجاد آشوب و التهاب چندین ماهه در کشور، سفره مردم را کوچک و دشمنان را برای فشار بیشتر به مردم تشویق و ترغیب کرد.

** نقشه راه ایران در برجام، دقیق و مبسوط بود!

«رضا نصری» حقوقدان و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «یک حقیقت وجود دارد و آن اینکه در ماجرای برجام، طرفی که برای برون‌رفت از "بحران هسته‌ای" نقشه راه دقیق و مبسوط ارائه داد، ایران است؛ طرفی که با حُسن‌نیت بر سر میز مذاکره نشست، ایران است؛ طرفی که در طول مذاکرات در برابر تمام مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های دولت‌ها و جریان‌های متخاصم در واشنگتن و ریاض و تل‌آویو مقاومت کرد تا مسأله فیصله یابد، ایران است؛ طرفی که با حُسن‌نیت تعهداتش را اجرا کرد، ایران است؛ و طرفی که امروز - علیرغم خروج امریکا از برجام و تعلل سایر طرفین - همچنان مسئولانه برخورد می‌کند، در دام واکنش‌های عصبی و نسنجیده نمی‌افتد و از تشدید تنش جلوگیری می‌کند،‌ باز هم ایران است».

برخلاف ادعای ارگان دولت درخصوص نقشه راه دقیق و مبسوط دولت ایران در برجام، باید گفت در سال ۹۴ تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف در اقدامی عجیب و نامتعارف پذیرفت که ایران به صورت پیش دستانه تعهدات خود را اجرا کند و پس از پایان تعهدات ایران، طرف مقابل از جمله آمریکا اجرای تعهدات خود را آغاز کند! بر همین اساس ویژگی‌های بدیهی یک توافق بین المللی از جمله توازن در اجرای تعهدات، همزمانی اجرای تعهدات، ضمانت اجرا و مکانیسم شکایت، پیش بینی عهدشکنی طرف مقابل و دریافت خسارت از طرف عهدشکن به هیچ عنوان در برجام رعایت نشد!

همانطور گه مقامات ارشد دولتی بارها تاکید کرده بودند، هدف اصلی برجام لغو یکباره تمامی تحریم‌های ضد ایرانی بود.

اما نگرفتن تضمین قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها، ادامه اجرای تعهدات برجامی علیرغم نقض فاحش برجام توسط آمریکا، اجرای تعهدات علیرغم گزارش نادرست آژانس در موضوع PMD، مرجع بودن تفسیر طرف مقابل و مبهم بودن متن برجام، قصور و تقصیر در انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده و حضور جاسوس‌های دوتابعیتی در میان اعضا، از جمله دلایلی است که موجب شد که این توافق هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر