سایتی با قابلیت‌های یک شهر قرآنی/ از 23 دوره قرائت تا ترجمه به 27 زبان در «پایگاه جامع قرآنی نور»


سایتی با قابلیت‌های یک شهر قرآنی/ از 23 دوره قرائت تا ترجمه به 27 زبان در «پایگاه جامع قرآنی نور»

حجت الاسلام مرتضایی با اعلام قابلیت‌های «پایگاه جامع قرآنی نور» گفت:پاسخ همه نیازهای یک قرآن‌پژوه در هر سطحی که باشد در این پایگاه ارائه شده؛ از 23 دوره قرائت قرآن توسط قاریان تا 260 عنوان تفسیر در 588 جلد، همچنین است 108 عنوان ترجمه قرآن به 27 زبان.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: مراسم رونمایی از «پایگاه جامع قرآنی نور» با حضور آیت الله «حمید شهریاری»، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و حجت الاسلام «عزت الله مرتضایی»، مدیر گروه قرآن و حدیث معاونت پژوهشی این مرکز سه شنبه شب، 31 اردیبهشت ماه در بخش حوزوی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام مرتضایی در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه نام این پایگاه، «جامع قرآنی» است، گفت: شعاری که برای آن در نظر گرفته ایم بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام است. این شعار سترگ باید از سوی مرکز نور و مسئولان مورد دقت باشد تا بتواند مطابق با آن پایگاه را به ثمر برساند.

مدیر گروه قرآن و حدیث معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: بنابر سیر مطالعاتی که داشتیم، سعی کردیم بیشتر پایگاه های قرآنی داخل و خارج از کشور را بررسی و شناسایی کنیم، در این راستا نزدیک به 70 پایگاه را شناسایی و نقد و بررسی کردیم، از سوی دیگر با توجه به اینکه ۳۰ سال از تاسیس مرکز نور می گذرد و اطلاعاتی که در مرکز ارایه می شود شبیه و نظیری ندارد، این پایگاه به عنوان پایگاه جامع قرآنی نور نامگذاری شد.

وی افزود: می توانیم ادعا کنیم که ما با تاسیس این پایگاه تلاش کردیم که همه نیازهای یک کاربر قرآن‌پژوه را اعم از اینکه او کاربر عمومی یا متوسط و حتی کار متخصص باشد، تامیین کنیم، یک کاربر قرآن پژوه ابتدا با جست وجوی آیه و سوره ای که مدنظر دارد کار خود را آغاز می کند و بعد با راه ها و روش های این پایگاه به آیه مورد نظرش دسترسی پیدا می کند، اولین نیاز او متن صحیح قرآن است که ما در این پایگاه با دو خط عثما طه و نی ریزی ارایه کرده ایم.

حجت الاسلام مرتضایی در ادامه بیان کرد: املای قرآن، اعراب قرآن، فرهنگ موضوعی از جمله بخش های پژوهشی نوین است که برای اولین بار در این پایگاه آمده است، همچنین ارایه فهرست های مختلف از جمله الفبایی، ترتیب نزول، مکان نزول از جمله تقسیم بندی هایی است که در بخش فهرست ارایه شده است. انتخاب ترجمه، نمایش مصحف، تغییر اندازه قلم، ترجمه قرآن، قرائت 23 دوره از قرآن توسط قاریان جهان اسلام در سه حوزه ترتیل، تحقیق و تحدیر از این دیگر امکانات این پایگاه است.

وی تاکید کرد: بخش دیگر این پایگاه «سوره نامه» نام دارد که مشابه آن را در هیچ پایگاه دیگری نمی توان پیدا کرد، کاربر با مراجعه به این قسمت می تواند با سوره های قرآن و اطلاعاتی که در مورد آنها وجود دارد، آشنا شود، بعد از این مرحله کاربر وارد بخش ترجمه می شود، 108 عنوان ترجمه به 27 زبان ارایه شده قرار است تا سال آینده به 200 عنوان ارتقا یابد.

مدیر گروه قرآن و حدیث معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه ابراز کرد: بعد از بخش ترجمه، بخش تفسیر است که شامل 260 عنوان تفسیر در 588 جلد می شود که قرار است تا سه هزار جلد ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: در بخش احادیث نیز همه احادیث تفسیری را از احادیث روایی جدا کرده ایم و به تفکیک در اختیار کاربر قرار گرفته است، اما در ادامه در بخش اَعلام قرآن، فرهنگ موضوعی قرآن ارایه شده که شامل فرهنگ مستقل به زبان فارسی و عربی است. ارایه موضوعات با ساختار درخت‌واره، دستیابی به دو مدخل درخت‌واره، تجزیه صرفی، ترکیب نحوی قرآن و ... از جمله موارد ارایه شده در این بخش است.

حجت الاسلام مرتضایی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش آیات نیز شاهد اتصال هر آیه به متون منابع علوم اسلامی موجود در نورلایب (کتابخانه دیجیتال نور) هستیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از پایگاه جامع قرآنی نور به نشانی https://quran.inoor.ir/ با حضور آیت الله حمید شهریاری، معان قوه قضائیه و رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی شد.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار