علی ربیعی سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...


آغاز بازسازی 20 هزار خانه در مناطق آسیب‌دیده از سیل کشور، مروری بر اخبار انتخاباتی، انتقاد مطهری از یک رویه غلط در برابر تذکرات رهبری، فشار حداکثری آمریکا بر ایران برای تامین امنیت اسرائیل، تکذیب اخبار مربوط به ممنوعیت ورود مواد سوختی ایران به افغانستان، مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی هفته گذشته و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج...

به گزارش ایسنا، آیین متمرکز کلنگ زنی ساخت و تعمیر ۲۰ هزار واحد مسکونی در مناطق سیل زده در قالب طرح "جهاد همبستگی ملی" به مناسبت سوم خرداد با حضور سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور در روستای تازه آباد شهرستان آق قلا برگزار شد. سردار غلامحسین غیب پرور در این مراسم گفت: بسیج و سپاه در سراسر کشور ساخت ۲۰ هزار منزل مسکونی در مناطق آسیب دیده از سیل را پذیرفته است.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

رئیس‌جمهور در دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران با بیان این که بیش از یک سال علیرغم تحریم‌های شدید و مشکلات فراوان مردم سر فرود نیاوردند و صدای ملت، صدای ایستادگی و مقاومت بود، تصریح کرد: صدای ذلت و تسلیم از ایران و ملت بلند نخواهد شد و با فداکاری، ایثار و اتحاد بر دشمن پیروز خواهیم شد.

دولت دوازدهم سخنگوی خود را بعد از حدود یک سال خالی بودن این تریبون با اهمیت شناخت و علی ربیعی بعد از محمد باقر نوبخت، دومین سخنگوی دولت تدبیر و امید شد که باید در روزهای آتی، منتظر اولین نشست سخنگو بود.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه آمریکا پس از پنج روز سکوت بعد از فتح خرمشهر اذعان داشت که ماشین نظامی ایران اعجاب آور است، گفت: حماسه فتح خرمشهر این پیام را در دل خود جای داده که وقتی ملتی بر داشته‌ها ی خود تکیه زند و ایمان را با عمل صالح در پیش گیرد در همه عرصه‌ها پیروز خواهد شد. درواقع حماسه فتح خرمشهر یک الگو برای پیروزی در همه عرصه‌هاست.

سردار رمضان شریف، رییس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: ترامپ باید بداند با طرح "معامله قرن" و انتقال سفارت‌شان به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان نمی‌توانند مردم فلسطین و امت اسلامی را از حمایت از آرمان فلسطین بازدارند.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

مروری بر اخبار انتخاباتی

در هفته‌ای که گذشت، شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات را به مجلس شورای اسلامی بازگرداند. استاندار تهران خواستار ایجاد زمینه برای افزایش مشارکت استان تهران در انتخابات شد و ستاد امنیت انتخابات هم در چند استان تشکیل شد.

علی مطهری در یادداشتی با انتقاد از رویه غلط برخی مسوولان در قبال تذکرات رهبری، گفت که پس از تذکر رهبری درباره یک موضوع مدیران به جای صدور بخشنامه، اقدامات عملی عاجل برای رفع آن کاستی انجام دهند.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

محمدجواد ظریف پس از ورود به اسلام‌آباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر منطقه ما شرایط بسیار دشواری را می‌گذارند و اقدامات خطرناکی در منطقه در حال شکل گرفتن است و با توجه به این موضوع نیاز است که با همسایگان‌مان مشورت و گفت‌وگو کنیم.

‌وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در نشست بررسی راهبردهای منطقه‌ای در بندر چابهار گفت: توسعه روابط بین ایران، پاکستان و افغانستان ضروری است و ما همیشه برای توسعه روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کنیم. وی در فرودگاه کنارک نیز بر نقش پر رنگ چابهار در امنیت و ثبات در افغانستان، پاکستان و ایران تاکید کرد.

ظریف در گفت‌وگوی اختصاصی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان هم تحریم‌های آمریکا را تروریسم اقتصادی علیه مردم برشمرد و گفت: ایران وارد مذاکره با رئیس جمهور آمریکا نخواهد شد، مگر اینکه واشنگتن با اجرای تعهداتش در برجام به ایران احترام بگذارد.

تلاشها برای تنش زدایی در منطقه

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آلمان با دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر روابط تاریخی دو کشور و اعلام آمادگی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران و برلین گفت: فقدان اقدام عملی از سوی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی خود، بزرگترین مانع در مسیر حفظ برجام است و تداوم وعده های بی‌عمل اروپا به خروج تهران از برجام منجر می‌شود.

وی در سفر به تهران نیز با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. عراقچی در این دیدار با تاکید بر پایان خویشتن‌داری ایران در مورد بدعهدی طرف‌های عضو برجام، تعهدات کشورهای باقی مانده در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق را یادآوری و بر ضرورت اجرای این تعهدات بر اساس چهار بیانیه کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد.

همچنین روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد که یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با نشریه المجله با اشاره به اینکه کشورش برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران تلاش می کند، وساطت مسقط میان تهران و واشنگتن را نه تکذیب و نه تایید کرد. وی گفته است: ما برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران تلاش می‌کنیم زیرا اگر جنگی رخ دهد به تمام دنیا آسیب می‌رساند.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به سفر اخیر دو مقام آلمانی و عمانی به ایران، از این اقدام دیپلماتیک برای آن‌چه «تنش‌زدایی وضعیت موجود» می خواند، استقبال کرد.

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق هم با اشاره به اینکه همکاری‌های عراق و کویت می‌تواند نقش بزرگی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای داشته باشد، اعلام کرد که عادل عبدالمهدی به دنبال ایجاد برنامه‌ای بی‌سابقه برای ایجاد صلح میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

تلوزیون ملی ژاپن نیز از احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران در نیمه خرداد خبر داد که در پی سفر روز شنبه دونالد ترامپ به ژاپن انجام خواهد شد. این اولین سفر وی به ایران است که در چهار دهه اخیر و در میان افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش تنش میان آمریکا و ایران، اتفاق خواهد افتاد.

همچنین وزرای امور خارجه آلمان و اردن در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره فرصت‌های تنش‌زدایی برای ایران تبادل نظر کرده و همچنین تاکید کردند که صلح در خاورمیانه تنها از طریق راهکاری حاصل می‌شود که مورد مذاکره قرار گرفته باشد.

***

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به تروریست خواندن ملت ایران از سوی ترامپ گفت: حرف‌های متناقض رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران، نشانه روشنی از خصومت بی حد و حصر وی نسبت به ایران و ملت بزرگ ایران است. تخت‌روانچی تاکید کرد که ترامپ خصومت بی حد و حصر نسبت به ملت ایران دارد. وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل هم گفت: یکی از مشکلات اساسی در حفاظت از غیر نظامیان در درگیری‌های مسلحانه تصمیم‌گیری بر اساس ملاحظات سیاسی و مسئول نشناختن عاملان جنایات است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه درباره اعزام نیروهای بیشتر به خاورمیانه که بخشی از جنگ روانی به راه افتاده از سوی آمریکا در منطقه است به جمعی از خبرنگاران در کاخ سفید، گفت: من فکر نمی‌کنم به آن احتیاجی پیدا کنیم؛ واقعاً فکر نمی‌کنم. در صورت لزوم به هر تعداد که لازم باشد در آن‌جا خواهیم بود. ترامپ روز پنج‌شنبه در اظهاراتی خصمانه با یاد کردن از ملت ایران به عنوان «ملت ترور» گفت که این را تحمل نخواهیم کرد.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی کوتاه با اشاره به سفرهای محرمانه و غیرمحرمانه افزود: سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته است که عمدتاً از آمریکا نمایندگی دارند و برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند.

وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه کشورمان اذعان کرد که واشنگتن با فشار حداکثری بر ایران به دنبال امنیت رژیم صهیونیستی است. پمپئو درحالی اذعان کرده که هدف اقدامات خصمانه کشورش علیه ایران تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است که پیش‌تر مسئولان آمریکایی بارها تاکید کرده بودند که هدف این فشارها "تأمین امنیت کشورهای منطقه" است؛ ادعایی که برخی کشورهای مرتجع منطقه به آن دل بسته بودند.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست رؤسای سه کمیته کنگره آمریکا مبنی بر ارائه توضیحات در مدتی معین درباره وجود اطلاعات انحرافی در گزارش ارائه شده علیه ایران، پاسخ نداد.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل طی اطلاعیه‌ای انتشار اخبار مربوط به ممنوعیت ورود مواد سوختی از ایران به افغانستان را تکذیب و اعلام کرد که این اقدام با اعلام قبلی به سفارت ایران در کابل به منظور نظارت سختگیرانه مسئولان دو کشور بر ورود سوخت انجام شده است.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت شد/تلاشها برای تنش زدایی در منطقه و...

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری استان اصفهان تاکید کرد که امروز عده‌ای خواسته یا ناخواسته با فشار بر مردم در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، معیشت و ایجاد ناامیدی در زمین دشمن بازی می‌کنند؛ این افراد با احتکار اجناس، تقلب، توزیع دیرهنگام و گرفتن ارز دولتی و واردات نکردن کالا، چوب لای اقتصاد کشور می‌گذارند. وی افزود: ما نباید در مقابل این افراد در حالت انفعال قرار گیریم؛ زیرا اگر ما عقب نشینی کنیم آنها لحظه به لحظه جلوتر می آیند.

همچنین در هفته‌ای که گذشت شاهد خبرهای مهمی در حوزه حقوقی قضائی بودیم که گزارش کامل آن را میتوانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا