بجنورد شهری که در مسیر سیل قرار دارد


بجنورد شهری که در مسیر سیل قرار دارد

بجنورد- ایرنا- بارش های شدید باران 2 روز اخیر موجب در محاصره قرار گرفتن شهر 210 هزار نفری بجنورد شد که به گفته مسئولان استان برای برون رفت از این وضعیت در سیل های آینده باید چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا؛ بارش باران که از ابتدای سه شنبه شب در نقاط مختلف شهر بجنورد آغاز شد به گفته بسیاری در طول چند سال گذشته کم سابقه بوده، و این بارش ها خسارت زیادی به مزارع کشاورزی و واحدهای مسکونی وارد کرد.
بارش باران باعث جاری شدن سیل از مسیر خندق و کال پسته به بجنورد و در نتیجه آب گرفتگی بسیاری از منازل در حاشیه پایین دست شهر شد به طوری که بسیاری از نیروهای امدادی و حتی سپاه و بسیج و نیروی انتظامی برای امدادرسانی و کمک به دستگاه های امدادرسان را وارد عمل کرد.
به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد در نتیجه بارش شدید و سیل آسای باران تمامی منطقه خیابان گلستان از مسیر فرودگاه دچار سیل شد.
مجید گریوانی با اشاره به مسدود شدن پل فرودگاه در نتیجه بارندگی، افزود: در نتیجه سرازیر شدن آب به سمت شهر از مسیر فرودگاه سیل عظیم آب وارد منطقه پل گلستان شد.
وی افزود: در این راستا دو دستگاه بیل مکانیکی روی هر پل برای منحرف کردن مسیرهای آب به سمت خندق مستقر شد و تمهیدات لازم برای کاهش خسارات سیل به منازل مسکونی مردم اندیشیده شد.
گریوانی گفت: این در حالی است که تمامی نیروهای خدماتی فضای سبز، بسیج و ارتش و نیروهای انتظامی نیز برای تخلیه آب از منازل مردم وارد عمل شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه امکان تخلیه آب با استفاده از پمپ به دلیل عمق کم آن وجود نداشت این نیروها با استفاده از تی های دستی و بیل اقدام به پاکسازی منازل مردم کردند و در کمتر از یک ساعت آب بیرون کشیده شد.
وی با اشاره به آب گرفتگی افزون بر ۳۰ واحد مسکونی کوچه های ۱۷ تا ۲۱ خیابان گلستان بجنورد، اظهار داشت: با تلاش نیروهای امدادی این منازل و پل ورودی مسیر گلستان شهر نیز بازگشایی شد.
شهردار بجنورد نیز در ادامه گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر ظرفیت کانال‌های بجنورد تکمیل شده است.
روح الله براتیان با بیان اینکه بجنورد یکی از شهرهایی است که در مسیر بحران قرار دارد، اظهار داشت: مرکز استان خراسان شمالی دارای سه کانال بزرگ است که از داخل شهر عبورمی کند و با توجه به بارندگی‌های اخیر حجم آب این کانال‌ها پر شده است.
وی افزود: بارندگی شدید شامگاه سه شنبه حجم آب کانال‌های بجنورد را به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رساند و در نهایت سبب بالا آمدن آب و ورود به مناطقی از شهر شد.
براتیان اظهار داشت: خوشبختانه در مرکز شهر بجنورد آبگرفتگی وجود نداشت و تنها در مسیر بلوار فرودگاه و شهرک گلستان شاهد سیلاب بودیم که نسبت به خروج آنها اقدام شد.
شهردار بجنورد ادامه داد: در حال حاضر به وسیله کانال‌های آب سطحی و جوی‌های آب می‌توانیم مسیر سیلاب‌های بجنورد را هدایت کنیم.
برایتان افزود: ضرورت دارد به منظور برنامه‌ریزی دقیق از مشاوران با تجربه کمک گرفته شود تا راهکاری برای هدایت مسیر کانال‌های آبی بجنورد اندیشیده شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.
وی اظهار داشت: با وجوداین، لایروبی کانال‌ها دیگر جوابگوی این مقدار از حجم آب نیست و در این رابطه به اعتبار نیاز است.
شهردار بجنورد گفت: از شامگاه گذشته آبگرفتگی تمام منازل انجام و با قرار دادن کیسه‌های شنی از شدت ورود سیلاب به داخل کوچه‌ها جلوگیری به عمل آمد.
وی اظهار داشت: همچنین از شامگاه سه شنبه تاکنون تمام نیروهای شهرداری بجنورد آماده باش و در حال فعالیت هستند.
این در حالی است که باران های بهار امسال خوشبختانه باعث جوشیده شدن آب از ۹ چشمه پارک تفریحی بش قارداش بجنورد شد که در ۲۰ سال گذشته خشک شده بود.
بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و تصاویر دریافتی از ماهواره بیانگر جوی ناپایدار تا جمعه شب در استان است.
بر این اساس تا امشب وزش باد گاهی شدید، افزایش ابر، بارش باران در پاره ای نقاط رگبار باران و رعدوبرق و در نقاط مستعد بارش تگرگ و مه پیش بینی می شود.
در این راستا توصیه می شود از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود و تمهیدات لازم در جهت جلوگیری از آبگرفتگی معابر در شهرهای استان معمول شود.
برای جمعه بعدازظهر و شب رگبارهای پراکنده باران در پاره ای نقاط با رعدوبرق و احتمال تگرگ پیش بینی می شود.
ط/ 6042

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس