به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، بدون شک فوتبال یکی از جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی است که در سراسر جهان علاقه‌مندان بیشماری را به خود اختصاص داده است. همین جذابیت باعث شده بسیاری از برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون برای جذب مخاطب بیشتر به سمت فوتبال روی بیاورند.

یکی از برنامه‌های تلویزیونی ساخت شده در حوزه فوتبال برنامه ستاره‌ساز است که ساخت آن از زمستان 97 کلید خورد و به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه نوروز 98 از شبکه سه سیما پخش شد. این برنامه با هدف معرفی استعدادهای برتر فوتبال در بین بچه‌های سراسر کشور معرفی شد ولی حالا بعد از گذشت سه‌ماه از شروع این برنامه شاهد هستیم که حواشی بیشتر از استعدادیابی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

براساس شنیده‌ها فکر ساخت این برنامه به دو سال پیش برمی‌گردد و قرار بود مهدی مهدوی‌کیا، ستاره سابق فوتبال ایران همه‌کاره ستاره‌ساز باشد ولی در ادامه کار، کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم ملی به دلایلی از همراهی برنامه منصرف شد. گویا مهدوی‌کیا به حضور یکی از داوران انتخاب شده واکنش نشان داده بود و نمی‌خواست این فرد در برنامه باشد ولی درنهایت با مخالفت تهیه‌کننده و سازندگان برنامه مواجه شد و از حضور در ستاره‌ساز منصرف شد. همین شنیده‌های تایید نشده نیز حاکی از این موضوع است که مهدوی‌کیا از ادموند بزیک نیز درخواست کرد این برنامه را همراهی نکند ولی مهاجم سابق سرخپوشان تصمیم بر ماندن در ستاره‌ساز گرفته بود و شاید همین مسئله باعث شد از آکادمی کیا نیز جدا شود. سازندگان برنامه نیز تصمیم بر این گرفتند به جای پرداخت یک پول هنگفت به مهدی‌کیا از چند داور در برنامه استفاده کنند.

بین چهار داور حاضر در این برنامه اگر بزیک را فاکتور بگیریم، سه داور دیگر یعنی خداداد عزیزی، فیروز کریمی و مجتبی جباری، هر سه آنها جزو پرحاشیه‌ترین نفرات در مستطیل سبز بوده‌اند و به نظر می‌رسد عوامل برنامه ستاره‌ساز باید با یک معیار دیگر داوران را انتخاب می‌کردند. با وجود اینکه مخاطبان اصلی این برنامه خانواده‌ها و کودکان عاشق فوتبال است ولی نوع ادبیات گفتمان بین داوران و صحبت‌هایی که انجام می‌دهند حواشی زمین فوتبال را به ستاره‌ساز کشانده است. شوخی‌هایی که داوران باهم دیگر انجام می‌دهند بسیار سطحی و سخیف است، همین امر باعث شده دیالوگ‌های آنها بعد از پخش هر برنامه به سرعت در فضای مجازی منتشر شود و مورد نقد و بررسی مخاطبین قرار بگیرد.

در یکی از قسمت‌های این برنامه خداداد در حالی که خود را به عنوان غزال تیزپا معرفی می‌کرد دیگر داوران را به عنوان شغال تیزپا معرفی کرد و بسیار عجیب است صداوسیمایی که به ابتدایی‌ترین مسائل همیشه خرده می‌گیرد چطور با این نوع ادبیات کنار آمده است. یا در یکی دیگر از قسمت‌های این برنامه مشاجره شدیدی بین خداداد عزیزی و فیروز کریمی درگرفت و عملا به همدیگر توهین کردند. در پایان برنامه نیز وقتی نظر خداداد را درخصوص این درگیری جویا می‌شوند به صراحت می‌گوید که نظر دیگر داوران برایش اهمیتی ندارد و صحبت‌هایی که انجام می‌دهند مهم نیست. حالا این سوال مطرح می‌شود چطور این کودکان عاشق فوتبال می‌توانند این داوران عزیز را الگوی خود قرار دهند و در آینده ورزشکار موفقی باشند!

کشور در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار دارد و دولت مجبور است برای کنترل این وضعیت در بخش دستگاه‌های اجرایی خود خیلی محدودیت‌ها را اعمال کند ولی متاسفانه شاهد هستیم در یک برنامه تلویزیونی که از پرمخاطب‌ترین شبکه سیما نیز پخش می‌شود دوستان پیشکسوت فوتبالی با دریافت پول‌های نه چندان کم اینگونه رفتارها را از خود نشان می‌دهند. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که غزال تیزپای ایران برای این برنامه 500 میلیون تومان دریافت کرده و دیگر داوران نیز با دریافت مبالغی همچون 400، 300 و 200 میلیون تومان پا به این برنامه گذاشته‌اند اگرچه این مبالغ تایید نشده و تلاش خبرنگار برنا برای دست یافتن به صحت و سقم آن بی نتیجه ماند. حالا باید از مدیر شبکه سه سیما این موضوع را پرسید برنامه‌ای که این هزینه را برای آوردن چهار داور انجام داده چقدر توانسته موفق باشد و رسالت خود را به بهترین نحو انجام دهد.