به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود ویروس ایدز به بدن، سلول‌های سیستم ایمنی که نقش اصلی را در دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری زا ایفا می‌کنند، به ناگاه مورد حمله قرار گرفته و تخریب می‌شوند؛ در این اتفاق با ورود انواع عوامل بیماری زا به بدن، میکروب‌هایی که در حالت عادی هیچ عارضه‌ای در فرد ایجاد نمی‌کردند، به ناگاه به بیماری‌های شدید و کشنده‌ای منجر می‌شوند که فرد را نسبت به ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی حساس خواهد کرد.

در برخی موارد فاصله زمانی ورود ویروس به بدن تا بروز عوامل بیماری ماه‌ها و یا سال‌ها طول خواهد کشید؛ به این معنی که چه بسیارند افراد به ظاهر سالمی که در واقع ناقل ویروس ایدز هستند و می‌توانند دیگران را آلوده کنند؛ شایع‌ترین راه انتقال ایدز در ایران استفاده از سرنگ آلوده توسط معتادین تزریقی و یا انتقال خون آلوده است، در این میان باید بدانید که ترشحات بدن فرد آلوده، منتقل کننده این ویروس به دیگران بوده و ثابت شده است که مادر آلوده به ویروس از طریق شیر دادن به نوزاد خود می‌تواند بیماری را به او منتقل کند.

 راز‌هایی درباره ویروس ایدز که کمتر شنیده‌اید

سارا هاشم‌پور متخصص اعصاب و روان و فلوشیپ سایکوسوماتیک اظهار کرد: بیمارانی که مبتلا به ایدز هستند باید به چند مسئله توجه کنند؛ زمانی که بیماری مشکوک به ایدز هستند آزمایشی برای او تجویز می‌شود تا در قدم اول متوجه شود به ویروس HIV مبتلا است یا خیر، اینکه فردی ویروس HIV را داشته باشد با فردی که مبتلا به ایدز بوده متفاوت است و تشخیص این موضوع با متخصص عفونی خواهد بود.

وی بیان کرد: فردی که باید آزمایش دهد دچار استرس زیادی خواهد شد از این رو توصیه می‌شود قبل از انجام آزمایش به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند تا در مورد لزوم انجام تست آگاهی‌هایی به وی دهد، روانپزشک در این مرحله استرسی که به فرد وارد شده را کاهش داده و کنترل می‌کند.

هاشم‌پور با اشاره به اینکه بعد از جواب تست فرد مجدد نیاز به ویزیت روانپزشک دارد گفت: روانپزشک باید با فرد درباره مثبت یا منفی بودن جواب تست صحبت کند و در این بین اگر بیمار رفتارهای پرخطری داشته باشد آن را بررسی کرده و در صورت نیاز به درمان است آن را مداوا کند.

 راز‌هایی درباره ویروس ایدز که کمتر شنیده‌اید

متخصص اعصاب و روان و فلوشیپ سایکوسوماتیک افزود: ممکن است بیمارانی که مبتلا به ایدز هستند دچار اختلالات روانپزشکی مانند استرس، اضطراب و سایکوسوماتیک شوند و در هر مرحله به مراجعه به روانپزشک نیاز پیدا کنند.

وی افزود: باید بررسی شود که علت ابتلای فرد به ایدز چه بوده است؛ راه‌های متفاوتی برای ابتلا به ایدز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به رابطه جنسی پرخطر و مصرف مواد و تزریق سرنگ و یا انتقال مادر به جنین اشاره کرد.

هاشم‌پور بیان کرد: افراد باید از نظر اختلالات شخصیتی مورد بررسی قرار گیرند؛ ممکن است بیماری ایدز با اختلالات روانپزشکی همراه باشد که این اختلالات حتما باید درمان شود از جمله آن‌ها اختلالات خلقی است که فرد دچار افسردگی می‌شود و حدود ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به علائم افسردگی می‌شوند.

 راز‌هایی درباره ویروس ایدز که کمتر شنیده‌اید

متخصص اعصاب و روان و فلوشیپ سایکوسوماتیک افزود: درمان افسردگی بیماران مبتلا به ایدز در درمان این بیماری بسیار مؤثر است؛ از جمله معضلات دیگر اختلالات شناختی است که شیوع بالایی دارد، در این حالت افراد دیگر نمی‌توانند به خوبی تمرکز کرده و حافظه آن‌ها با مشکل مواجه شده است، در تصمیم‌گیری‌ها دچار مشکل شده و نمی‌توانند به خوبی کارهایشان را انجام دهند.

وی ادامه داد: فردی که مبتلا به ایدز می‌شود دچار مشکلاتی از جمله اضطراب، اختلالات تطابقی، اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و اختلال مصرف مواد می‌شوند که در این حالت کنترل علائم سایکوسوماتیک این بیماران می‌تواند در درمان بیماری کمک کند.

هاشم‌پور تشریح کرد: بدن ما ارگانی است که اجزای به هم پیوسته‌ای دارد بنابراین اگر روان را سالم نگه داریم قطعا در سیستم هورمونی، سیستم ایمنی و روی سایر سیستم‌های بدن تاثیرگذار است و باعث می‌شود زمانی که فرد داروی بیماری ایدز را مصرف می‌کند اثرگذاری آن دارو هم برای درمان بهتر باشد.

ایدز؛ بیماری با درمان طولانی مدت

متخصص اعصاب و روان و فلوشیپ سایکوسوماتیک گفت: خوشبختانه ایدز مانند گذشته بیماری کشنده‌ای نیست و به یک بیماری درمان پذیر (با درمان طولانی مدت) تبدیل شده است و این بسیار اهمیت دارد که بیماران درمان خود را به صورت کامل انجام دهند.

 راز‌هایی درباره ویروس ایدز که کمتر شنیده‌اید

وی بیان کرد: مصرف نکردن داروهای ایدز می‌تواند صدمات زیادی به مبتلایان وارد کند و در صورتی که بیمار از مصرف داروها سرباز زند می‌تواند نشانه‌هایی از اختلالات سایکوسوماتیک باشد.

مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز، درباره تولید واکسن اچ‌آی‌وی، اظهار کرد: برای درمان اچ‌آی‌وی واکسنی که جنبه علمی داشته باشد، وجود ندارد اما بسیاری از پژوهشگران در کشور‌های مختلف برای درمان این بیماری تلاش‌هایی می‌کنند؛ در سال‌های گذشته استرالیا در کنگره بین‌المللی اچ‌آی‌وی اعلام کرد که به نتایج امیدوار کننده‌ای در زمینه تولید واکسن اچ‌آی‌وی رسیده است، اما هنوز اقدامات اولیه آن در حال انجام است.

وی افزود: تولید واکسن برای در امان ماندن از ویروس ایدز به‌طور کامل به نتیجه نرسیده است؛ برای تولید واکسن باید مراحل بسیار طولانی طی شود، تا دنیا آن واکسن را قبول کند در این صورت واکسن می‌تواند وارد بازار شود، اما هنوز واکسن اچ‌آی‌وی که به طور کامل مؤثر باشد، وارد بازار نشده است.