وزیر کشور از شال امیری کرمان رونمایی کرد


وزیر کشور از شال امیری کرمان رونمایی کرد

کرمان - ایرنا - طی مراسمی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از شال دستباف کرمان معروف به شال امیری که به عنوان ظریف ترین شال دستباف در جهان محسوب می شود ، رونمایی شد.

این محصول ارزشمند از نوعی تکنیک بافت ظریف و پیچیده و همچنین از مرغوب‌ترین نوع پشم و کرک طبیعی بافته شده و نقش و نگار فرهنگ ایران و کرمان را با خود به همراه دارد که توسط شرکت شال امیری کرمان پس از یک وقفه 150 ساله احیا شده است.
به گزارش دریافتی ایرنا مدیر کارگاه شال امیری کرمان عصر پنجشنبه در این مراسم که در تهران برگزار شد ، گفت :شرکت کرمان مجازی ( شال امیری کرمان) از سال 1395 به منظور احیای شال سنتی و دست بافت ( پس از یک رکود 150 ساله) فعالیت خود را آغاز بکار کرد.
محمدرضا آریان افزود: این شرکت تاکنون توانسته زمینه‌ اشتغال 40 نفر را فراهم آورده و زیر ساخت لازم به منظور اشتغالزایی برای 600 نفر طی پنج سال را مهیا سازد، که در صورت تحقق می‌تواند سالیانه بیش از هفت میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.
شال ، دست بافته‌ی طبیعی و هنر ماندگاری‌ است که پیشینه ای چند هزار ساله داشته و بر اساس اسناد تاریخی، لباس دولمتردان ایرانی و سوغاتی ارزشمند برای خانواده‌های سلطنتی اروپایی بوده است.
امیرکبیر به منظور حمایت از هنر و صنعت شالبافی دستور داد از این محصول به عنوان هدیه و سوغات در اعیاد و در زمان اعطای خلعت استفاده شود و لذا نام 'شال امیری' حتی پس از افول شالبافی باقی ماند.
پس از یک وقفه‌ی 150 ساله در سال 1395 به پیشنهاد استاندار وقت کرمان، شرکت شال امیری کرمان به منظور احیای دوباره‌ این هنر ماندگار و کالای نفیس فرهنگی ، کار خود را آغاز کرد و پس از رونمایی از دستگاه جدید شالبافی توسط معاون علم و فناوری رئیس جمهوری در 13 اردیبهشت 1396 اولین نمونه شال دست بافت تولید و عرضه شد.
به گفته آریان یکی از محصولات این شرکت ، شال دست بافت جهت پته دوزی می‌باشد که الیاف آن از مرغوب ترین پشم جهان ( مرینوس) تهیه شده و در ابعاد مختلف، متناسب با سفارش امکان پذیر است.
وی 'تابلو شال' را از دیگر محصولات شرکت شال امیری کرمان با تابلو شال های بسیار نفیس با الیاف 100 درصد پشم عنوان کرد که طرح های صفوی و قاجاری بازبافت و یکی از ظریف ترین دست بافته های جهان را رقم زده است و سفارش با طرح های مورد نظر مشتریان در ابعاد خاص نیز امکان پذیر است.
'شال گردن' دیگر محصول تولیدی این شرکت است که با مواد اولیه 100 درصد پشم مرغوب مرینوس بافته شده اند بسیار لطیف هستند و امکان بافت طرح دلخواه بروی شال گردن نیز وجود دارد.
آریان از شرکت های بزرگ و ارگان های دولتی خواست تا برای تهیه هدایا به مهمانانشان از این محصول نفیس تهیه کنند و این کارگاه تولیدی را در چرخه تولید همیاری کنند.
وی اضافه کرد: از آنجاکه این محصول نفیس از مرغوب ترین مواد اولیه پشم و کرک بافته می شود نیاز است که ارز دولتی برای تهیه مواد اولیه اختصاص گیرد تا قیمت تمام شده کالا حداقل به نصف برسد.
5054/ 5054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق