12 هزار میلیارد تومان خسارت سیل در بخش کشاورزی


جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده گفت: در مجموع حدود 12 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی باید خسارت پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اسماعیل نجار با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه همه مراحل مدیریت بحران از جمله پیش بینی و پیشگیری، آمادگی و مقابله، بازسازی و نوسازی و بازتوانی باید رعایت شود، افزود: مدیریت همچنین شامل اقدامات همه دستگاه‌های اجرایی کشور و نیرو‌های مسلح و مردم است.
وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران، هماهنگ کننده، حمایت کننده، سیاستگذار و نظارت کننده است.
نجار با اشاره به اینکه سیل اخیر خسارات سنگینی را بر کشور تحمیل کرده است، گفت: بر اساس برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت تخریب زیرساخت هاست و ۹ هزار میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض باید به مردم پرداخت شود و بانک‌ها هم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان باید تسهیلات پرداخت کنند.
وی افزود: در مرحله اول قرار بود حدود ۳ هزار میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به مردم و بانک‌ها ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند به ویژه اینکه بخش کشاورزی و مسکن باید در اولویت قرار گیرند.
جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناق سیل زده گفت: نیمی از این مبلغ در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت به بخش کشاورزی و نیمی از آن در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای واحد‌های مسئول بازسازی و تعمیری قرار گرفته است و ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است و بقیه هم تخصیص داده خواهد شد.
نجار با بیان اینکه دولت سالانه حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق توسعه بیمه کشاورزی قرار می‌دهد، افزود:. در یکی از استان‌ها مجموع دریافت‌های ما از محل صندوق توسعه بیمه کشاورزی، ۱۶ میلیارد و پرداخت‌ها ۱۶۰ میلیارد تومان بود.
وی درباره سخن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اختلاف چند هزار میلیارد تومانی میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی با آنچه که اعلام شده، گفت: برآوردی توسط وزارت جهاد کشاورزی و برآوردی هم توسط سازمان هوا و فضا انجام شد. جلسات متعددی تشکیل دادیم و سازمان هوا و فضا خسارات را در مقایسه با وزارت جهاد کشاورزی، کمتر اعلام کرد.
وی افزود: مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان هوا و فضا به صورت میدانی محل‌های مورد اختلاف را بررسی و میزان خسارت را دقیقاً مشخص کنند.
نجار گفت: بر اساس برآورد کلی خسارت در بخش کشاورزی، کمک‌های بلاعوضی که باید باشد بیش از ۵ هزار میلیارد تومان و تملک حدود ۷۰۰ میلیارد و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات باید پرداخت شود.
جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناق سیل زده افزود: سامانه «سجاد»؛ (سامانه جامع امداد دولت) ​ طراحی شده که همه اقداماتی که انجام می‌شود و امکانات و اعتباراتی که به مردم پرداخت می‌شود در آن سامانه درج می‌شود و مسئولان به صورت متمرکز می‌توانند همه اقدامات انجام شده را رؤیت و پایش کنند.
میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه تعداد زیادی از واحد‌های شهرک‌های صنعتی آق قلا در سیل اخیر دچار آسیب شدند، گفت: ۱۴۶ واحد تولیدی در استان گلستان خسارت دید به علاوه هزار واحد صنفی که در مجموع ۳۲۰ میلیارد تومان خسارت دیدند.
وی ادامه داد: این خسارات را به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام کردیم و به دولت پیشنهاد شد و مصوبه جبران خسارت بخش تولید و واحد‌های صنعتی به زودی در هیأت وزیران تصویب خواهد شد و پس از ابلاغ به استان، قابلیت پرداخت دارد که شامل کمک‌های بلاعوض و تسهیلات می‌شود.
غراوی گفت: ۳ هزار و ۱۰۰ نفر شاغل در شهرک‌های صنعتی آق قلا به محل کار خود برگشتند و همه واحد‌های تولیدی مشغول فعالیت هستند و شاغلان در این بخش از بیمه بیکاری استفاده کردند.
وی افزود:حدود ۹۷ هزار هکتار از اراضی در بخش کشاورزی تحت تأثیر سیل قرار گرفت.
غراوی درباره ادعای پژوهشکده فضایی کشور مبنی بر منطبق نبودن ارزیابی میزان خسارات بخش کشاورزی با واقعیات، گفت: کار کارشناسی صورت گرفته در حوزه بخش کشاورزی در استان گلستان بسیار دقیق است و ادعای این پژوهشکده صحت ندارد و انعکاس این مطالب در فضای کنونی کشور مطلوب نیست و به اقدامات مسئولان و دولت لطمه می‌زند.
سرپرست استانداری گلستان با بیان اینکه ملاک عمل استان، بازدید میدانی است، افزود: تاکنون نسبت به پرداخت خسارت حدود ۳۲۱ پرونده بخش کشاورزی اقدام کردیم. از ۱۶۲ میلیارد تومان واریز شده به حساب استان، تاکنون حدود ۱۴ میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده است.
غراوی ادامه داد: هزار و ۸۲۵ پرونده دیگر برای معرفی به بانک و دریافت تسهیلات در دست اقدام است و حدود ۶ هزار و ۷۰۰ پرونده، تکمیل و برآورد ارزیابی خسارت آن انجام شده است.
وی افزود: اکنون هیچکدام از روستا‌های ما مشکلات بهداشتی ندارند و در مورد آب آشامیدنی مناطق سیل زده هم هیچ نگرانی وجود ندارد.
سرهنگ محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در مرحله دوم از خدمت رسانی به مناطق سیل زده با اولویت منازل آسیب دیده در سیل، طرح جهاد همبستگی ملی توسط سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حال اجراست که وحدت و همگرایی را در بین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: تفاهمنامه‌ای که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شده است شامل ۲۰ هزار واحد تعمیری و ساخت آن است که برای واحد‌های تعمیری ۲ ماه زمان در نظر گرفته شده است.
سرهنگ زهرایی افزود: ۳۰۰ واحد تعمیراتی انجام و تحویل مردم شده است و ساخت ۱۰۰ واحد هم آغاز شده که حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: پس از اینکه زمین تحویل سازمان بسیج سازندگی می‌شود ۶ ماه کاری برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است.
خسارت بیش از ۵۹۰ میلیارد تومانی ناشی از سیل به بخش کشاورزی مازندران
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: در استان مازندران ۵۹۲ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل داشتیم که حدود ۲۰ درصد آن مربوط به بخش زراعت، حدود ۴۵ درصد، باغ؛ ۱۰ درصد، دام، طیور و آبزیان و ۲۵ درصد به حوزه آب و خاک و امور زیربنایی خسارت وارد شده است.
سید محمد موسوی در ارتباط تلفنی افزود:کمیته‌های تخصصی شهرستانی و کارگروه شهرستان و استان شکل گرفته و کار خود را آغاز کرده و تا کنون ۸ هزار و ۱۶۶ پرونده به مبلغ ۸۱ میلیارد تومان آماده شده تا پرداخت آن عملیاتی شود.
وی ادامه داد: از ۱۷۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض مصوب دولت، ۷۹ میلیارد تومان به استان مازندران تخصیص داده شده است علاوه بر آن صندوق بیمه کشاورزی هم تاکنون حدود ۱۳ میلیارد تومان به حدود ۲ هزار نفر از بهره برداران خسارت دیده استان مازندران پرداخت کرده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم با سامانه‌ای که وزارت کشور تحت عنوان «سجاد» برای پرداخت کمک‌های بلاعوض ایجاد کرده است بتوانیم به سرعت این کمک‌ها را پرداخت کنیم.
موسوی درباره اختلاف‌های چند هزار میلیاردی ارزیابی خسارت وارده به بخش کشاورزی هم گفت: اصلاً اینگونه نیست و استانداری‌ها علاوه بر استفاده از آخرین تصاویر ماهواره‌ای و ظرفیت سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح و مراکز پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی و میدانی بررسی‌های همه جانبه‌ای را انجام دادند.
وی افزود: گزارش‌های کلی که دیگران ارائه می‌کنند ملاک پرداخت نیست و پرداخت‌ها بر اساس دستورالعمل اجرایی وزارت کشور انجام می‌شود.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: وضعیت روستا‌ها رو به بهبود است و کانکس‌های کولردار را تأمین کردیم و برق را هم به آن‌ها رساندیم.
وی ادامه داد: از سه شب پیش همه روستاییان سیل زده در کانکس‌های کولردار مستقر شدند و شرایط، خوب است-.
شریعتی با تشریح اقدامات انجام شده برای سیل زدگان، افزود: آب از بیشتر روستا‌ها خارج شده است و در هفته پیش رو بقیه هم خارج خواهد شد.
وی اضافه کرد: خسارات واحد‌های تولیدی استان خوزستان کم بود، زیرا دور همه شهرک‌های صنعتی را سیل بند احداث و خاکریزی کردیم. فقط در جایی که رودخانه‌های کرخه و دز به هم پیوستند شهرک شماره ۲ اهواز را درگیر کرد، اما با توجه به تمهیدات از پیش انجام شده، آسیب حداقلی دید.
استاندار خوزستان گفت: بر اساس برآوردها، در شهرک‌های صنعتی، ۲۸ میلیارد تومان خسارت مستقیم و حدود ۸۴ میلیارد تومان خسارت غیر مستقیم وارد شده است.
شریعتی افزود: تاکنون ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریدیم در حالی که پارسال این رقم یک میلیون و ۱۳۷ هزار تن بود.
وی ادامه داد: به رغم اینکه ۲۸ و نیم درصد از زمین‌های کشت آبی دچار سیل زدگی شد، اما این میزان گندم را خریدیم و پیش بینی می‌کنیم ۱ میلیون و ۳۰۰ تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرید کنیم و از پارسال بهتر باشد.
شریعتی اضافه کرد: تاکنون ۴۵ هزار تن کلزا خریدیم و پیش بینی می‌کنیم این رقم به ۵۰ هزار تن برسد به رغم اینکه حدود ۳۰ درصد زمین‌های کشت کلزا درگیر سیل زدگی شدند و این در حالی است که پارسال ۳۱ هزار تن کلزا خریدیم
محمدعلی عزیزمحمدی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در شهرک آق قلا بیشترین آبگرفتگی شامل ۱۴۷ واحد اتفاق افتاد و بخش قابل توجهی از این واحد‌ها به چرخه تولید برگشتند.
وی با بیان اینکه تعداد ۷ تا ۸ واحد صنعتی هنوز مشکل دارند، اضافه کرد: در بخش زیرساخت ها، ۱۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی دچار آبگرفتگی شدند.
عزیزمحمدی گفت: حدود ۳۰۰ واحد صنعتی و صنفی بیش از ۳ هزار میلیارد ریال خسارت دیدند و حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هم به زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی آسیب وارد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟