همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟


همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟

در یک اتفاق باورنکردنی، بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت بازی‌های ویدیویی، سونی و مایکروسافت همکاری خود را در زمینه بازی‌های ویدیویی آغاز کرده‌اند. این همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه توسعه و رفع نواقص سرویس‌های استریم بازی و فضای ابری است. در حالی که در 15 سال گذشته، این دو شرکت با تمام قدرت در مقابل یکدیگر... نوشته همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه...

در یک اتفاق باورنکردنی، بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت بازی‌های ویدیویی، سونی و مایکروسافت همکاری خود را در زمینه بازی‌های ویدیویی آغاز کرده‌اند.

این همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه توسعه و رفع نواقص سرویس‌های استریم بازی و فضای ابری است. در حالی که در 15 سال گذشته، این دو شرکت با تمام قدرت در مقابل یکدیگر ایستاده بودند و تلاش می‌کردند که با ایکس باکس و پلی استیشن، یکدیگر را شکست دهند، حالا برای یک آینده بهتر، در کنار یکدیگر ایستاده‌اند، اتفاقی که هیچکدام از طرفداران دو شرکت حتی تصورش را نمی‌کردند.

همکاری سونی و مایکروسافت به چه معناست؟

مایکروسافت در زمینه فضای ابری و بازی‌های آنلاین تخصص ویژه‌ای دارد و شرکت سونی می‌خواهد از این تجارب استفاده کرده و بتواند به سرویس‌ استریم کنونی و آتی خود کمک کند. مایکروسافت حالا با رقیب سنتی‌‌اش متحد شده تا بتواند رقبای جدید و خطرناک صنعت بازی را کنار بزند.

این همکاری نه تنها طرفداران دو کنسول را حیرت‌زده کرده، بلکه طبق گزارشات، حتی تیم سازنده پلی استیشن نیز از این اتفاق شوکه شده است! به نظر می‌رسد که آن‌ها از این مسئله باخبر نبوده‌اند. مذاکره در مورد این همکاری از سال گذشته در جریان بود و مشخص است که سونی هیچگونه مشکلی برای همکاری با مایکروسافت ندارد.

همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟

اعلام این خبر شاید زنگ خطر را بیش از همه برای گوگل به صدا در بیاورد. گوگل اخیرا با سرویس استریم استادیا (Stadia) به وادی بازی‌های ویدیویی قدم گذاشته است. آن‌ها که مالک یوتیوب نیز هستند، با استادیا به شما اجازه می‌دهند که ویدیوی بازی‌های مختلف را بر روی یوتیوب تماشا کرده و با فشردن یک دکمه به راحتی، بدون نصب، بدون دانلود و بدون نیاز هیچ سخت افزار خاصی به انجام آن‌ها بپردازید؛ آن‌ هم بر روی هر پلتفرمی که هستید، از تلفن‌ هوشمند تا تلویزیون و لپ تاب. ورود گوگل به دنیای بازی بدون شک چندان برای مایکروسافت و سونی خوشایند نبوده است.

با اینکه شرکت سونی سرویس استریم PlayStation Now را چند سالی است که عرضه کرده اما تاکنون تغییرات خاصی در آن مشاهده نکرده‌ایم. سونی بیشترین درآمد خود را همیشه از فروش بازی‌های انحصاری بدست آورده و آن مدل تجاری اکنون مورد تهدید قرار گرفته است. اگر استریم و بازی در فضای ابری، آینده بازی‌ها باشد، پس زیرساخت‌های مناسب و محتوای درست، کلید موفقیت خواهد بود. چیزی که سونی دارا نیست.

گوگل، مایکروسافت و آمازون از معدود شرکت‌هایی هستند که در این زمینه، تجربیات بالایی دارد و از نظر قدرت سرور این قابلیت را دارند که این مدل از بازی کردن را در آینده، واقعی کنند. کاهش تاخیر (latency) رمز موفقیت است و برای دستیابی به آن، باید سرورهای کافی در شهرها و نزدیک به بازیکنان داشته باشید. سه شرکت نامبرده در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند اما سونی تا اینجا یا نتوانسته و یا نخواسته که حرکتی انجام دهد.

حال سونی برای رفع مشکلات‌اش، به مایکروسافت تکیه کرده و مایکروسافت به سونی اجازه خواهد داد که سرویس‌هایش را بر روی آژور (Azure)، پلتفرم رایانش ابری اختصاصی مایکروسافت فعال کند. اما به نظر می‌رسد که این همکاری، عمیق‌تر است.

سونی و مایکروسافت به جای رقابت همانند تمامی این سال‌ها، حالا با یکدیگر متحد شده‌اند تا بتوانند گوگل استادیا و سرویس استریم آمازون (که هنوز افتتاح نشده است) را شکست دهند. این بدین معنا نیست که باید منتظر یک سرویس مشترک برای بازی‌های پلی استیشن و ایکس باکس باشیم اما شاهد سرورهای یکسان خواهیم بود که باعث می‌شود بازی‌سازان راحت‌تر بتوانند برای هر دو سرویس بازی تولید کنند.

همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟

با این تفاسیر، انتظار می‌رود که سونی و مایکروسافت قدرت سخت افزاری کنسول جدیدشان را نیز تراز کنند. کنسول‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 از نظر سخت افزاری تقریبا به یکدیگر نزدیک بودند و شاید کنسول‌های نسل بعد که احتمالا تا سال 2020 و حداکثر 2021 عرضه می‌شوند، از نظر سخت افزاری حتی بیشتر به یکدیگر شباهت داشته باشند. نزدیکی سخت افزارها باعث خواهد شد که سازندگان نیز راحت‌تر به تولید بازی بپردازند.

در حال حاضر گوگل از سیستم لینوکس برای ساخت بازی‌ها استفاده می‌کند. این باعث می‌شود که ساخت بازی برای سرویس استادیا کمی‌تر سخت‌تر باشد اما شاید به دلیل سرمایه‌گذاری‌های گوگل و قدرت نفوذ یوتیوب، سازندگان به ساخت بازی برای آن راضی شوند.

اما یک تکه دیگر از پازل، شرکت نینتندو است. طبق شایعات، مایکروسافت و نینتندو در چند ماه اخیر، یک همکاری نزدیک را آغاز کرده‌اند. بازی Cuphead نیز به این مسئله اشاره داشت، عنوانی که بر روی سوییچ عرضه شد و از پشتیبانی سرویس ایکس باکس لایو نیز برخوردار بود. مایکروسافت با همکاری نینتندو در تلاش است تا بازی‌ کردن کراس پلتفرم را فراگیر کند و نینتندو هم بدون شک قصد ندارد از آینده استریم بازی‌ها عقب بماند و برای قدرت بخشیدن به سرویس‌هایش، قطعا باید با یکی از سه شرکت مایکروسافت، آمازون یا گوگل آغاز به همکاری کند. همانند سونی، نینتندو نیز بازی‌های انحصاری موفقی دارد اما در زمینه سرویس‌های آنلاین چندان باتجربه نیست و زیرساخت‌های مناسب ندارد.

همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟

و اما همکاری سونی و مایکروسافت سوالات زیادی را پیرامون دیگر رقبا به وجود می‌آورد. در حال حاضر، شرکت EA یک تیم 1000 نفره را بر روی ساخت پروژه اطلس (Project Atlas) متمرکز کرده است، یک پلتفرم استریم اختصاصی دیگر. همانند گوگل استادیا، این پروژه بزرگ EA جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد و بدون شک در آینده بازی‌های ویدیویی جریان‌ساز خواهد بود. شرکت انودیویا نیز سرویس استریم خودش را دارد (GeForce Now) و شرکت والو هم دست به کار شده تا فروشگاه استیم را تبدیل به یک سرویس استریم کند.

همان طور که می‌بینید، تمامی بزرگان در حال حرکت به سوی استریم و اجرای بازی‌ها بر اساس فضای ابری هستند و حضور این تعداد از رقبا، بدون شک به نفع بازیکنان خواهد بود. انتخاب‌های زیادی پیش روی مخاطبان است و این اتفاق خوبی است.

سونی و مایکروسافت در حال قوی‌تر کردن خودشان برای این جنگ بزرگ آتی هستند و چگونگی همکاری آن‌ها، تاثیر بزرگی در زمینه استریم بازی‌ها خواهد داشت. هیچ کدام از این دو شرکت نمی‌خواهند که درآمد خودشان از بازی‌ها را به سرویس استریم گوگل و آمازون بدهند و در این راه حتی حاضرند دشمنی با یکدیگر را کنار بگذارند. گوگل می‌دانست که سونی و مایکروسافت برای مقابله با استادیا به پا می‌خیزند اما هرگز فکرش را نمی‌کرد که باعث اتحاد آن‌ها شود!

اتحاد سونی و مایکروسافت به معنای یک هشدار جدی برای رقبای تازه وارد است، هشداری که به آن‌ها می‌گوید این دو شرکت بزرگ قرار نیست سهمی از بازار را به کسی بدهند و قوی‌تر از همیشه در میدان حضور خواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است