علت تقلب کودکان، چیست؟


علت تقلب کودکان، چیست؟

به برگه سوالات نگاهی انداخته احساس می کند نمی تواند به سوالات جواب دهد با خود فکر می کند اگر نتواند به سوالات جواب دهد چه عاقبتی در انتظارش است.

به برگه سوالات نگاهی انداخته احساس می کند نمی تواند به سوالات جواب دهد با خود فکر می کند اگر نتواند به سوالات جواب دهد چه عاقبتی در انتظارش است، تجدیدی، مردودی، تنبیه، سرزنش والدین، تمسخر از طرف دوستان، سرزنش معلم، نرسیدن به پاداش و امتیازی که تعیین شده…. همه این عوامل می تواند انگیزه ای ایجاد کند که دزدکی نگاهی به ورقه امتحانی بغل دستی اش بیندازد تا به هر قیمتی که شده به هدفش برسد و در این هنگام که در حال جنب و جوش و نگاه کردن به اطراف و تقلب کردن است ناگهان صدای تهدیدآمیز و عصبانی مسلم یا ناظر جلسه بلند می شود و حتی گاهی بدتر از این منجر به اخراج از سر جلسه امتحان می شود.
شاید بسیاری از شما بارها در معرض این اتفاق قرار گرفته و تجربه کرده باشید و البته گاهی فقط به یک نگاه کردن به ورقه همکلاسی یا بغل دستی ختم نمی شود بلکه فراتر از این شیوه های نوین تقلب مثل نوشتن بر روی دستها و پاها، بردن تکه کاغذها و یادداشت های کوچک، نوشتن بر روی دسته صندلی و غیره و علی رغم همه سختگیریها و نظارتهای شدید باز هم روشهایی برای حل این مشکل توسط دانش آموزان ابداع می شود .
ناگفته نماند که تقلب فقط شامل دانش آموزان مدارس نیست بلکه در دانشگاه و حتی در مقاطع بالاتر و در افراد بزرگسال هم دیده میشود و حتی بدتر از آن در یکی از امتحانات که افراد امتحان دهنده خود از مشاورین، معلمان و مدیران بودند نیز باز شاهد این رفتار ناپسند بودیم و واقعا در آن لحظه این سوال مطرح می شود که معلم، مشاور یا مدیری که به ارشاد دانش آموزی که مرتکب تقلب شده می پردازد چگونه خود این عمل را انجام می دهد این چه رفتاری است که سن و جنس و مقطع و موقعیت نمی شناسد و در همه حال اتفاق می افتد واقعا دلایل آن چیست؟

تقلب
۱- اگر فرزندتان مرتکب چنین رفتاری می شود، سر و صدا به راه نیندازیده تنبیه شدید در نظر نگیرید و لازم نیست از او بپرسید آیا تقلب کردی؟ یا چرا اینکار را کردی؟ خیلی صریح و واضح به او بفهمانید که متوجه این عمل شده اید.
۲- دلایل تقلب را بررسی کنید شاید خود شما به دلیل توقعات پیش از حد باعث ایجاد این رفتار در فرزندتان شدید.
۳- گاهی اوقات وعده و وعیدهایی که بابت کسب رتبه و نمره به کودک می دهید بسیار تحریک کننده است و کودک برای رسیدن به آن اقدام به هر کاری می کند.
۴- اگر فرزندتان مشکلات یادگیری دارد بررسی کنید، نقاط ضعف را پیدا کرده، برنامه ریزی صحیح انجام دهید و نظارت بر نحوه درس خواندنش داشته باشید که با رفع این مشکلات و رفع نقاط ضعف، مهارت و توانش را افزایش داده و نمرات بهتری کسب کند.
۵- هنگامیکه مرتکب تقلب شد حتما ناراحتی خود را از این رفتارش اعلام کنید و برای او جریمه و تنبیهی در نظر بگیرید.
۶- اگر رفتار درستکارانه ای انجام می دهد و بخصوص اگر در امتحانی تقلب نکرد حتمأ تشویقش کنید.
۷- فراموش نکنید خودتان الگو باشید مثلا هنگامی که برای رسیدن به اهدافتان متوسل به دروغ و تقلب هر چند کوچک می شوید چطور از فرزندتان انتظار رفتاری غیر از این را دارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس