وسواس لاغری بیماری روانی که به مرگ می‌انجامد


وسواس لاغری بیماری روانی که به مرگ می‌انجامد

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: وسواس لاغری یا Anorexia نوعی بیماری روانی است که عمدتاً در جوامع پیشرفته دیده می‌شود. این بیماری، یک مرض ساده نیست و می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. دکتر فاطمه میرزایی افزود: ما با یک بیماری جدی‌ و نه چیزی شبیه وسواس تقارن روبرو هستیم. البته قصد نداریم وسواس تقارن را یک بیماری کوچک برشماریم ولی تا به حال موردی...

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: وسواس لاغری یا Anorexia نوعی بیماری روانی است که عمدتاً در جوامع پیشرفته دیده می‌شود. این بیماری، یک مرض ساده نیست و می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

دکتر فاطمه میرزایی افزود: ما با یک بیماری جدی‌ و نه چیزی شبیه وسواس تقارن روبرو هستیم. البته قصد نداریم وسواس تقارن را یک بیماری کوچک برشماریم ولی تا به حال موردی گزارش نشده است که فردی در اثر وسواس تقارن جانش را از دست داده باشد.

وی ادامه داد: تا به حال شده به هر دلیلی احساس بی‌اشتهایی داشته باشید؟ این حس برای شما چقدر به درازا انجامیده است؟ احساس ضعف از سر گرسنگی را بعد از چه مدتی تجربه کرده‌اید؟ فرد مبتلا به وسواس لاغری، دائماً احساس بی‌اشتهایی دارد. حتی زمانی که گرسنه است و احساس ضعف اجازه نمی‌دهد اندام‌های بینایی‌اش به درستی کار کنند.

میرزایی تصریح کرد: فرد مبتلا به وسواس لاغری، از غذا خوردن بیزار است. میزان غذایی که این افراد می‌خورند، هیچ تناسبی با سن و ابعاد بدنشان ندارد. خیلی از این افراد، حتی پس از خوردن غذا اقدام به بالا آوردن آن می‌کنند؛ زیرا می‌ترسند در اثر خوردن غذا، چاق شوند!

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: بیماری معمولاً در افرادی آغاز می‌شود که یک رژیم ساده را آغاز می‌کنند و در مدتی کوتاه، حس می‌کنند به اندازه کافی لاغر نشده‌اند. متاسفانه باید اعتراف کنیم شیوع این بیماری کاملاً زاییده عصر مدرن است. معرفی الگوهای اشتباه و ایجاد این باور که «تنها در صورت لاغری مانند یک سوپرمدل می‌توانید زیبا باشید»، باعث شده این بیماری به سرعت رشد کند و شیوع آن افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به علائم وسواس لاغری گفت: مهم‌ترین نشانه ابتلا به این بیماری، ترس شدید از چاقی است. بیمار مبتلا به وسواس لاغری، در روز چندین بار خود را وزن می‌کند و حتی در اثر یک افزایش وزن بسیار ناچیز هم دچار افسردگی می‌شود. برای فرار از این احساس، افراد دچار وسواس لاغری از غذا خوردن دست می‌کشند نه برای یک وعده که برای چندین روز!

میرزایی افزود: این افراد ممکن است در هفته تنها چند قاشق غذا بخورند و در بازه‌های زمانی طولانی هم هیچ وعده کاملی نداشته باشند. این بی‌اشتهایی معمولاً به یبوست‌های مزمن می‌انجامد. چربی زیر پوست تحلیل می‌رود و مقاومت فرد بیمار در برابر سرما بسیار کمتر از سایرین می‌شود. بدن فرد بیمار کارکرد صحیح خود را از دست می‌دهد و در برخی موارد، در زنان مبتلا به وسواس لاغری، قاعدگی با اختلالات جدی مواجه می‌شود.

منبع:طبنا(خبرگزاری سلامت)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر