پروتون درمانی روشی با کمترین عوارض جانبی برای سرطان


پروتون درمانی روشی با کمترین عوارض جانبی برای سرطان
محققان دانشگاه واشنگتن با همکاری متخصصان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند استفاده از پروتون درمانی در مقایسه با روش‌های متداول درمان با اشعه اکس در بسیاری از بیماران عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند. این در حالی است که نتایج به کارگیری هر دو روش درمانی یکسان است.

به گزارش ایرنا، در این تحقیقات ۱۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه و مغز که به طور همزمان شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دریافت می‌کردند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. شیوه درمانی دارای عوارض جانبی شامل دشواری بلع، اسهال، یبوست و حالت تهوع است که موجب پایین آمدن کیفیت زندگی می‌شود.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد ریسک بروز عوارض جانبی شدید در طول ۹۰ روز بعد از درمان، در افرادی که از پروتون درمانی استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که با اشعه اکس درمان می‌شوند، به میزان دوسوم کاهش می‌یابد. در واقع از بین ۳۹۱ بیمار که پروتون درمانی شدند، ۴۵ نفر (۱۱.۵درصد) در طول ۹۰ روز بعد از درمان دچار عوارض جانبی شدید شدند. در گروهی که با اشعه اکس درمان شدند، ۳۰۱ نفر از مجموع هزار و ۹۲ بیمار (۲۷.۶ درصد) در دوره مشابه دچار عوارض جانبی شدید شدند.

همچنین در این تحقیقات مشخص شد در نرخ بقای دو گروه از بیماران مورد مطالعه تقریبا هیچ تفاوتی وجود ندارد و میزان اثرگذاری پروتون درمانی با اشعه اکس یکسان است. بر اساس این تحقیقات نرخ بقای کلی بیماران در طول یک سال بعد از درمان در پروتون درمانی ۸۳ درصد و در درمان با اشعه اکس ۸۱ درصد است.

قرار است نتایج این تحقیقات در ابتدای ماه ژوئن در نشست سالانه انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی در شیکاگو ارائه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس